با تلاش چندماهه خدمتگزاران مردم در شهرداری منطقه ۱۶ و با حمایت و پشتیبانی سیدمرتضی‌روحانی، شهردارمنطقه۱۶، حراست، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور شهر تهران نخستین مرکز نظارت تصویری منطقه‌ای جنوب تهران در این منطقه راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

نظارت 16

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: مدیریت شهری مثل تهران خیلی دشوار است ‌و تنوع خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود ایجاب می‌کند که از امکانات و تجهیزات مدرن و به اصطلاح امروزی‌تر بهره ‌ببرند. برای مثال آمار تخلفات رانندگی ثبت شده نشان می‌دهد که امروزه به کارگیری از روش‌های سنتی و قرار دادن نیروهای پلیس در بزرگراه‌ها و معابر به تنهایی برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات تأثیرگذار نبوده و باید از فن‌آوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند برای کنترل ترافیک، کاهش تصادفات، حوادث مختلف استفاده کرد.

  • خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در این میان علاوه بر نصب دوربین‌های ترافیکی از جمله کنترل سرعت و طرح ترافیک، نیاز به ایجاد پایگاه‌های برای نظارت و پیشگیری از بحران و حوادث مختلف امری ضروری به نظر می‌رسید. در همین راستا نخستین مرکز نظارت تصویری منطقه‌ای جنوب تهران که در بخش‌های مختلف ترافیکی، امداد و نجات، مواقع بحرانی، خدمات شهری، فنی و عمران شهری پیش بینی شده به کمک شهر و مدیریت شهری آمده تا فضایی امن و آسوده برای شهروندان به ارمغان آورد.

 این مرکز مدرن و پیشرفته، با تعداد ۱۶۰ دوربین نظارتی، وضعیت شبکه معابر و بزرگراه‌های مناطق همجوار از جمله ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ ونقاط دیگر شهر تهران مثل بهشت زهرا(س) را به‌طور مستمر و منظم رصد و اطلاعات مختلفی را در اختیار کاربران و کارشناسان مربوط می‌گذارد. 

محلی برای ثبت وقایع و حوادث روزانه

 در یکی از طبقات معاونت حمل‌ونقل وترافیک شهرداری منطقه ۱۶، مرکز کنترل نظارت تصویری منطقه‌ جنوب تهران قرار دارد. ساختمانی که با ورود به آن می‌توان از نزدیک، حرکت در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و میادین را دید و شاهد بود که چگونه حرکت به عقب خودرویی در بزرگراه آزادگان باعث ایجاد خطر می‌شود. سرعت بالای راننده حادثه‌ای را به وجود می‌آورد یا در اثر خرابی اتومبیلی ترافیکی در بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی شکل می‌گیرد. تمامی این تصاویر را کارشناسان تک به تک، رصد می‌کنند و سپس با پایگاه مربوطه ارتباط برقرار می‌شود تا برای اتومبیل در راه مانده جرثقیل و خودرو امداد اعزام شود. نیروهای امداد برای کمک‌رسانی به محل بروند و خودرو ایجادکننده خطر کمی جلوتر توسط پلیس متوقف شود.

 در واقع این مرکز محل ثبت و اقدام فوری وقایع مختلف شهری است، از تصادفات رانندگی و اجرای پروژه‌های ترافیکی و عمرانی تا اعزام نیروهای امدادی و خدمات‌رسان و نجات جان مصدومان و جلوگیری از آبگرفتگی معابر و حتی سرقت تجهیزات و المان‌های ترافیکی و شهری.

داخل سالن مرکز، علاوه بر مانیتورهایی که در مقابل کارشناس مختلف نظیر راهنمایی و رانندگی، حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری قرار دارد، تلویزیون‌های دیواری در اندازه‌های یکسان وجود دارد که در آنها می‌توان وضعیت بزرگراه‌ها و معابر را به‌صورت لحظه‌ای و آنی دید. هر کارشناس مسئولیت محدوده‌ای از حوزه نظارت مرکز نظارت تصویری را به عهده دارد که به‌ترتیب محل را می‌بیند و اگر اتفاقی رخ داده باشد از طریق سیستم موضوع به نهاد مربوطه مانند آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس و حتی اداره برق اطلاع داده می‌شود.

مهندس «علی‌محمد کریم پور» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ در این‌باره به کارآیی و اثربخشی این مرکز مدرن و پیشرفته در اداره امور شهر اشاره می‌کند:«در این مرکز نظارت تصویری در لحظه کار می‌کنیم. چون ممکن است با مشاهده یک حادثه واعزام به موقع نیروها جان انسانی نجات پیدا کند. نمونه‌اش هم کم نبوده، به‌عنوان مثال چندی پیش در بزرگراه آزادگان به دلیل خواب آلودگی راننده، کامیون واژگون شد. به محض مشاهده این مورد، با سازمان‌های مرتبط هماهنگی صورت گرفت و در کمترین زمان نیروها به محل اعزام شدند که نتیجه‌اش کاهش تلفات و خسارت‌ها بود.»

جنوب‌شهر زیر نگاه دوربین‌های نظارتی | تلاش برای کاهش ترافیک و سوانح رانندگی | تسهیل امدادرسانی در مواقع بحرانی

حضور نمایندگان سازمان‌ها در مرکز نظارت تصویری

 طبق‌سیاست‌های مرکز، در آینده نزدیک و با توجه به شرایط و نیازها، نمایندگانی از نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، اورژانس، آتش‌نشانی و حتی اداره برق در این ساختمان مستقر شده و از نزدیک با وقوع هر اتفاق از طریق بیسیم موضوع را به اطلاع نیروهایشان می‌رسانند که می‌توان گفت که چنین شیوه‌ای همان مدیریت محوری و یکپارچه شهری است چرا که با حضور نمایندگان بازه زمانی کمتری از زمان مشاهده تا اطلاع‌رسانی طی می‌شود.

از بین ۱۶۰ دوربین نظارتی نصب شده در بزرگراه‌های تحت پوشش این مرکز مثل آزادگان، چندین دوربین نیز در محدوده منطقه ۱۶ از جمله بزرگراه تندگویان، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، میدان بازار دوم نازی‌آباد و... نصب شده‌ که در طول شبانه‌روز توسط کارشناسان ترافیکی رصد می‌شوند. قدرت دوربین‌های نصب شده تا حدی است که می‌تواند هر وسیله‌ای به فاصله یک کیلومتر را به وضوح کامل نشان داده و حتی امکان نمایش پلاک خودروهای در حال عبور نیز وجود دارد. کریم‌پور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ می‌گوید: «برای مرکز برنامه‌های بسیاری داریم. به‌عنوان مثال پیش‌بینی شده در آینده، نیروها به شکل شبانه‌روزی در محل حضورداشته باشند.»

اگر چه در نیمه‌های روز حوادث و ترافیک کمتر است اما کارشناسان همچنان به مانیتورها چشم دوخته‌اند تا با وقوع حادثه به سرعت وارد عمل شوند. کریم‌پور می‌گوید:«اوج کار نیروها در ساعت‌های پیک ترافیک است که در محدوده منطقه ۱۶، این ترافیک در کندروهای بزرگراه آزادگان به‌ویژه مسیرهای شرق به غرب و ورودی‌های تندگویان و اطراف میدان بهمن رخ می‌دهد.»

کد خبر 709772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha