۲ ماه دیگر درهای امامزاده داوود(ع) به روی زائران باز می‌شود. سرداب امامزاده مفروش شده و شرایط کم‌کم برای حضور زوار فراهم می‌شود. مسئولان از جابه‌جایی بازارچه معروف امامزاده خبر می‌دهند.

امامزاده داوود

همشهری آنلاین - سمیراباباجانپور: در اولین ساعت بامداد ششم مردادماه یکی از هولناک‌ترین و پرحادثه‌ترین سیل‌های سال‌های اخیر در منطقه امامزاده داوود (ع) رخ داد که تخریب‌ها و تلفات زیادی به همراه داشت. بااین‌حال نیروهای مختلف مردمی و جهادی از همان ساعات اولیه وارد میدان شدند تا به امدادرسانی بپردازند. محمد بهشتی، مدیر آستان امامزاده داوود الحسنی (ع)، پس از گذشت حدود ۲ ماه از فروکش کردن سیلاب و پاک‌سازی امامزاده داوود در گفت‌وگویی با ما به تشریح وضعیت بقعه و امکان تردد زائران پرداخت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ببینید | بازگشایی امامزاده داوود(ع) تا ۲ ماه دیگر | سرداب کاملاً پاک‌سازی شده است
سراداب امامزاده بعد از پاک‌سازی کامل

بارش‌های سیل‌آسای مردادماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور موجب تخریب برخی زیرساخت‌ها و البته وارد آمدن خسارت‌های مادی به برخی هم‌وطنانمان شد، اما آنچه این سیل را به کانون توجه رسانه‌ها و مسئولان تبدیل کرد، تلفات و تخریب سیل در امامزاده داوود (ع) بود. گفته می‌شود ۲۲ نفر در این سیل جان باختند. بخش زیادی از زیرساخت‌های روستایی امامزاده داوود (ع) از بین رفت و محوطه بارگاه دچار آب‌گرفتگی و خسارت شد.

محمد بهشتی، مدیر آستان امامزاده داوود الحسنی (ع)، با تشریح وضعیت پاک‌سازی و بازسازی خسارت‌های سیل در ۲ ماه گذشته می‌گوید: «به دلیل اینکه به هشدارهای هواشناسی برای سیل توجه کرده بودیم ساعت ۱۰ شب امامزاده تعطیل شد و زائران را از محوطه خارج کردیم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، مطمئناً جان‌باختگان بسیار زیاد می‌بودند. بااین‌حال متأسفانه عمده جان‌باختگان این سیل مربوط به بازارچه بودند؛ ۲۲ جسد از این محدوده درآمد.»

بازگشت به حالت عادی

مدیر آستان امامزاده داوود الحسنی (ع) در مورد میزان خسارات واردشده می‌گوید: «سیل خسارت زیادی به امامزاده داوود وارد نکرد. خسارات عمده بعد از سیل و زمان پاک‌سازی و امدادرسانی به دلیل تردد بولدوزر و گریدر اتفاق افتاد که هم‌اکنون در حال ترمیم است. الحمدالله با لطف مردم محله کن، روستای سولقان، امامزاده داوود و کیگا، نیروهای جهادی، دولت، اوقاف و شهرداری وضعیت امامزاده داوود به حالت اولیه بازگشته است. هرچند در برخی نقاط نیازمند مقاوم‌سازی هستیم که در دست اقدام است، اما امامزاده و فضای آن کاملاً به حالت قبل بازگشته است.»

ببینید | بازگشایی امامزاده داوود(ع) تا ۲ ماه دیگر | سرداب کاملاً پاک‌سازی شده است
تلاش برای پاک‌سازی امامزاده بعد از سیل

بازگشایی مشروط امامزاده داوود تا ۲ ماه دیگر

بهشتی در پاسخ به این سوال که چه زمانی زائران امکان تردد و حضور در فضای امامزاده داوود را دارند، تصریح می‌کند: «آستان مقدس امامزاده داوود مشکلی برای پذیرش زائر ندارد؛ اما به دلیل تخریب‌های گسترده‌ای که در مسیر تردد زائران و روستا به وجود آمده امکان پذیرش زائران را نداریم. بااین‌حال سعی ما بر این است که تا ۲ ماه آینده محوطه را مفروش کنیم و با تایید شورای تأمین، دادستانی و وزارت کشور در امامزاده را به روی زائران باز کنیم.»

ببینید | بازگشایی امامزاده داوود(ع) تا ۲ ماه دیگر | سرداب کاملاً پاک‌سازی شده است
مراحل اولیه پاکسازی مرقد مطهرامامزاده داوود(ع)

او ادامه می‌دهد: «مشکل اصلی بلاتکلیف بودن وضعیت بازارچه است. این بازارچه و مهمانسراها و خانه‌ها کاملاً تخریب‌شده و امکان اسکان وجود ندارد. به همین دلیل شورای تأمین، اوقاف، وزارت کشور و دستگاه‌های متولی گفته‌اند ابتدا می‌بایست وضعیت بازارچه مشخص شود تا در ادامه زائران امکان حضور داشته باشند. بااین‌حال زائر می‌تواند تردد کند، اما خدماتی به زائران ارائه نمی‌شود. ضمن اینکه فضای عمرانی برای تردد و اسکان هنوز مناسب نیست.»

بازارچه امامزاده داوود جابه‌جا می‌شود

مدیر آستان امامزاده داوود الحسنی (ع) در مورد طرح بازسازی محوطه امامزاده داوود می‌گوید: «قرار است بازارچه کلاً از محدوده امامزاده جمع و روی رودخانه پوشانده شود و بازارچه در فضای مناسب دیگری برپا شود. درواقع قرار است دگرگونی به گونه‌ای انجام گیرد تا زیرساخت‌های مناسب‌تری برای حضور زائران فراهم شود. مغازه‌های بازارچه همه‌شان مالک داشتند و دولت درصدد است این بازارچه کاملاً جابه‌جا شود و در مکان بهتری مستقر شود. عمده مشکلاتی هم که در زمان سیل رخ داد به خاطر جانمایی نامناسب همین بازارچه بود. در برنامه‌های توسعه و بازسازی حرم و بازارچه قرار این است که حریم رودخانه رعایت شود و روی آن باز باشد. ضمن اینکه فضای اسکان و فضای سبز مناسبی هم برای زائران ایجاد شود.»

سرداب امامزاده داوود؛ بهتر از قبل

بهشتی در مورد وضعیت سرداب امامزاده داوود که کاملاً با گل‌ولای پرشده بود نیز می‌گوید: «سیل گل‌ولای زیادی با خود وارد سرداب امامزاده کرد، اما امروز از اولش هم بهتر شده است. چون در سرداب راه خروجی وجود نداشت، ما فقط با انباشت گل‌ولای مواجه بودیم برای همین همه وسایل مثل قبل سرجایش مانده بود و نکته جالب اینکه در سرداب یک فرش هم آسیب ندید. الان همه فرش‌ها شسته و دیوارها پاک‌سازی‌شده. همان امکانات را به حالت اولیه بازگرداندیم.»

در سیل اخیر به شیشه روی قبر در سرداب آسیب وارد شده بود که مدیر آستان امامزاده داووددرباره آن می‌گوید: «تخلیه سرداب کار ساده‌ای نبود. یک گروه ۱۶نفره که از مقنی‌های مترو بودند، شبانه‌روز گل‌ولای را از سرداب تخلیه کردند. الان دیوارها نقاشی شده و سرداب مفروش است و برای کسی قابل‌تصور نیست که دو ماه پیش تا زیر سقف سرداب از گل پر بوده است و چنین حادثه بزرگی در آن رخ داده است.»

کد خبر 709749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha