شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
۲۰ نفر

روحانی مسجدی در محله خواجه نظام، هم امام جماعت است و هم مخترع. او در جوانی و پس از تکمیل تحصیلات حوزوی، سراغ علاقه کودکی‌اش یعنی رشته الکترونیک و برق رفته و حالا سال‌هاست در این زمینه به عنوان پژوهشگر و محقق فعالیت می‌کند.

بنکدار

همشهری آنلاین - پریسا نوری: گپ و گفت ما با حجت الاسلام «مهدی بنکدار» امام جماعت مسجد خاتم (ص) که در ۵۷ سالگی بیش از ۳۰ اختراع در حوزه الکترونیک دارد و تجربیات دینی و علمی‌اش را در ۲ کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی در مبانی اسلامی» و «پیشرفت کارگاه‌های صنعتی در ایران» به چاپ رسانده است، را بخوانید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

یک دزد باعث شد مخترع شوم

حجت الاسلام بنکدار، امام جماعت مسجد خاتم در محله خواجه نصیر است و پس از فراغت از کارهای روزانه مسجد، در کارگاه کوچک خانگی‌اش که  دنیایی از انواع مدار، خازن، آی سی، دیود و... را در آن گرد آورده، فعالیت می‌کند و در همین کارگاه ماجرای ساخت اولین اختراعش که یک دزدگیر ماشین بوده را نقل می‌کند: «اوایل دهه ۷۰ امام جماعت مسجدی در چهارراه سرچشمه بودم و یک ماشین پیکان داشتم. یک روز که از مسجد برمی‌گشتم دیدم دزد وسایل ماشین را برده. تصمیم گرفتم برای ماشینم یک دزدگیر بسازم. آن زمان دزدگیرها هنوز ابتدایی بودند و خیلی‌ها روی ماشین دزدگیر نصب نمی‌کردند. یک دزدگیر تایمری ساده ساختم که بردش کم بود یعنی تا ۵ متر را بیشتر جواب نمی‌داد، یک سال رویش کار کردم تا طول بردش به بیشتر از حد استاندارد یعنی ۵۰ متر رسید و روی خودرویم نصب کردم. بعد به سفارش دوستان و آشنایان برای آنها هم دزدگیر ساختم.»

او ادامه می‌دهد:‌ «این را هم بگویم آن زمان مردم به خریدن اجناس خارجی اشتیاق داشتند اما چون دزدگیری که ساخته بودم ارزان و کارآمد بود، کم کم سفارش‌هایم زیاد شد و در یک گاراژ فضای کوچکی اجاره و همانجا دزدگیرهایی که ساخته بودم را روی خودرو مشتری‌ها نصب می‌کردم.»

او درباره تشویق مشتری‌ها به استفاده کالای ایرانی می‌گوید: «به مشتری‌ها می‌گفتم شما این دزدگیر ایرانی را نصب کن، اگر خوب نبود برمی‌دارم و پول هم نمی‌گیرم. اما اغلب مشتری‌ها وقتی بازدهی کار را می‌دیدند خودشان تبلیغ هم می‌کردند.» با لبخند می‌افزاید: «این را هم بگویم اگر ماشینم را دزد نمی‌زد، شاید هیچ وقت به سراغ اختراع نمی‌رفتم، اینجاست که باید گفت عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد...»

تربیت ۶۰۰ تکنسین

این روحانی مبتکر از برخورد مراجعان و مشتری‌هایی که برای نصب دزدگیر خودرو مراجعه می‌کردند، اینطور می‌گوید: «برخی اوقات که به دلیل نزدیکی به وقت نماز و کمبود وقت مجبور بودم با عمامه و عبا بروم دزدگیر نصب کنم، با واکنش‌های جالبی مواجه می‌شدم. مثلا یک بار وسط کار نصب دزدگیر اذان دادند رفتم داخل مسجد نماز خواندم و وقتی صاحب ماشین مرا با لباس روحانیت دید، از تعجب شوکه شده بود و باور نمی‌کرد تکنسین فنی که دزدگیر ماشین نصب می‌کند یک روحانی باشد.»

او ادامه می‌دهد: «مردم وقتی می‌فهمیدند که من روحانی هستم و کار می‌کنم اعتماد بیشتری پیدا کردند. کارم آنقدر رونق پیدا کرد که یک مغازه اجاره کردم. علاوه بر تولید، تعمیرات و نصب هم داشتم و جوانان مستعدی که علاقه‌مند به این کار بودند را آموزش دادم به طوری که در این سال‌ها بیش از ۶۰۰ تکنسین در حوزه خدمات نصب دزدگیر و جک‌های برقی و بادی برای درب پارکینگ، شیشه بالابر و قفل مرکزی و سایر خدمات الکترونیکی خودرو آموزش دیده و مشغول به کار شده‌اند.»

این امام جماعت مسجد، یک مخترع است

اختراع ۳۰ وسیله الکترونیک

حجت الاسلام بنکدار در ۳دهه بیش از ۳۰ وسیله الکترونیکی خودرو اختراع کرده که مهم‌ترین آنها استارتر خودرو از راه دو، شوک سنسور، قفل مرکزی خودرو، مدار فرمان شیشه بالابر برقی خودرو و همچنین گیرنده ریموت کنترل و مدارهای کنترلی آنالوگ برای دزدگیر است. او سال ۸۴ برای اولین بار در ایران پروتکتور صندلی برقی خودرو سمند را ساخت و به تولید انبوه رساند. این قطعه روی مدل‌هایی از خودرو سمند ال ایکس نصب‌ شده و از سوختن موتوربرقی صندلی جلوگیری می‌کند.

همچنین یکی دیگر از اختراعات کاربردی او، ساخت اولین شوک سنسور خودرو است. این سنسور که به تولید انبوه رسیده و بر روی بسیاری از خودروها نصب شده، ضد ضربه‌ هستند و مانع شکستن شیشه هنگام سرقت خودرو می‌شوند. ساخت و تولید استارتر خوردو یا همان وسیله‌ای که از راه دور ماشین را روشن می‌کند هم جزو اختراعات این روحانی است.

مشکلات کم نبود

شروع فعالیت‌های الکترونیکی این روحانی در دهه۷۰ و سال‌های پس از جنگ و اوج تحریم‌ها بوده است. روزهایی که بازار ایران با کمبود یا نبود بسیاری از تجهیزات از جمله قطعات و تجهیزات الکترونیک مواجه بوده و مشکلات بسیاری برای فعالان این عرصه به وجود آورده است. بنکدار دراین‌باره می‌گوید: «شاید باورتان نشود گاهی برای پیدا کردن چند قطعه ساده الکترونیک خون به دل می‌شدم. حتی یک‌بار برای ساختن یکی از سنسورهایم هفت سال به دنبال یک قطعه آهن ربایی با ابعاد مورد نیاز بودم ولی در بازار پیدا نمی‌کردم.»

پاسخ به سوالات شرعی و فنی در مسجد

امام جماعت مسجد خاتم (ص) یک روحانی همه فن حریف است. او علاوه بر کارهای الکترونیک دستی هم در کارهای عمرانی و ساختمانی دارد و این روزها که بخشی از مسجد قرار است توسعه پیدا کند و مرمت شود سرش از همیشه شلوغ‌تر است. چرا که از گچکاری و آهنگری، لوله‌کشی؛ کاشی‌کاری گرفته تا نصب دوربین مداربسته و برق کشی همه را خودش رفع و رجوع می‌کند. بنکدار که استاد دانشگاه و نماینده نهاد رهبری در دانشگاه خواجه نصیر است و ارتباط خوبی با دانشجویان دارد، مسجد را به کارگاهی آموزشی برای دانشجویان رشته‌های الکترونیک و برق تبدیل کرده و پس از نماز مغرب و عشا علاوه بر آموزش‌ مفاهیم دینی و پاسخ به سوالات شرعی نمازگزاران، پاسخگوی سوالات فنی و تخصصی دانشجویان رشته الکترونیک هم هست.

کد خبر 709468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • رضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    8 3
    انشااله همه مساجد اینگونه شود
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    3 0
    درود و صد آفرین