گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با مباحث مطرح شده درباره نحوه مدیریت شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری اصل 44 پس از واگذاری، گفت: از آنجا که تمامی سهام این شرکت‌ها از طریق سهام عدالت به صورت خرد واگذار نمی‌شود و دو بلوک بزرگتر 20 درصدی دولت و 40 درصدی بخش خصوصی وجود دارد، بنابراین نسبت به مدیریت شرکت‌های واگذارشده نگرانی وجود نخواهد داشت.

داوود دانش جعفری در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان تهران افزود: در رابطه با خصوصی‌سازی‌های اصل 44 این ابهام برای برخی وجود دارد که تمام تغییرات ساختاری در خصوصی‌سازی در قالب سهام عدالت صورت خواهد گرفت، در نتیجه این سوال پیش‌ می‌آید که آیا مردمی که سهام عدالت دریافت می‌کنند  می‌توانند مدیریت شرکتی که مالکیت آن واگذار می‌شود، اداره کنند، که در پاسخ باید گفت: ماهیت شرکت‌های سهامی عام این طور است که وقتی سهام پراکنده می‌شود، ممکن است با 20 درصد سهام متشکل هم یک نفر بتواند آن را مدیریت کند، ضمن آنکه شرکت‌هایی که در قالب سهام عدالت واگذار می‌شوند، شرکت‌های بورسی و سهامی عام هستند و چون سهام آنها پراکنده است، نباید از آنها انتظار مدیریت داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک چنین توانایی‌های مدیریتی در صاحبان سهام عدالت و یا 40 درصدی که در اختیار بخش خصوصی است، فراهم شود، ضمن آنکه تا موقعی هم که این توان نباشد، همان وضع قبلی ادامه خواهد یافت و این روند به تدریج بهبود خواهد یافت.

وزیر اقتصاد درباره سهام عدالت نیز گفت:  بحث اصلی و سختی‌های توزیع سهام عدالت در واقع شناسایی افراد نیازمند و مشمولان طرح بوده است. دانش جعفری افزود: اینکه چه مقدار سهام و چه سهامی واگذار شود، مرحله مهم دیگر مربوط به اجرایی شدن سهام عدالت است که اگر این مورد حل شود، فکر می‌کنم تغییر مالکیت نیز به راحتی انجام خواهد شد. وی در ادامه افزود: اکنون شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و مس سرچشمه آمادگی ورود به بورس را دارند، بنابراین، نه تنها اقتصادی هستند، بلکه مجوز برای انتقال مالکیت را دارند، به طوری که ما هم در اجرای این کار مانعی نداریم.

دانش جعفری در بخش دیگری از سخنان خود برخی پیش‌بینی‌ها درباره سهم 600 میلیارد تومانی هزینه‌های جاری دولت در متمم بودجه دولت را نادرست عنوان کرد و گفت: ساختار متمم بودجه، عمرانی است و فقط دو بخش جاری به آن اضافه شده که یکی مربوط به آموزش و پرورش و دیگری هم متعلق به بنیاد شهید است که‌ مجموع هزینه آنها بالغ بر 300 میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر 7094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز