رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور توضیحاتی را درمورد طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی ارائه کرد.

مالیات

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی موحد در مورد طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی توضیح داد: در این طرح هر فرد ایرانی یا هر فرد مقیم ایران که دارای یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه باشد، یک مودی بالقوه مالیاتی است و هر نوع فعالیت اقتصادی را شروع کند و درآمدی داشته باشد، به یک مودی بالفعل مالیاتی تبدیل خواهد شد و به اتکای این موضوع امکان وصول مالیات فراهم می‌شود. اولین ویراست از این لایحه انجام شده و برای ارزیابی‌های بعدی در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. سازمان امور مالیاتی نیز اصلاحاتی روی آن انجام داده و در کمیسیون اقتصادی هیات دولت درحال بررسی است.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند یا خارجی‌هایی که مقیم ایران هستند به اتکای شماره هویتی می‌توانند به گونه‌ای مشمول این مالیات شوند. البته این موضوع به نوع فعالیت آن‌ها بستگی دارد. ممکن است فردی که ۱۰ سال پیش مهاجرت کرده است هم مشمول شود، زیرا ممکن است فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد با حوزه اقتصادی کشور مرتبط باشد. در این راستا از مجموع درآمد فرد مالیات اخذ می‌شود.

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی به این سئوال که مزایای طرح مالیات بر مجموع درآمد چیست؟ پاسخ داد: این طرح نه تنها افزایش درآمد ایجاد می‌کند بلکه در زمینه تحقق عدالت مالیاتی است. همه درآمدها از همه مجاری درآمدی فرد جمع می‌شود و یک مالیات یکپارچه ای دریافت می کند و بالاتر از آن پایه معافیت، مشمول مالیات می شود. برای مثال فردی یک طلافروشی، یک سری سهام و یک سپرده بانکی دارد که از آن‌ها درآمد و سود کسب می‌کند همه این اقلام جمع می شود، معافیت پایه می‌خورد و بالاتر از معافیت پایه مشول مالیات بر جمع درآمد خواهد شد.

موحد همچنین در مورد اینکه آیا هر خانوار باید یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کند یا خیر، بیان کرد: ممکن است شرایط اجرای این طرح به گونه‌ای پیش نرود که هر فرد یا خانواده یک اظهارنامه ارائه کند. ممکن است با توجه به اطلاعاتی که از خانوارها یا افراد وجود دارد بتوان اظهارنامه پیش فرض یا اظهارنامه‌ای از پیش تکمیل شده تهیه کنیم. اگر این اظهارنامه‌های از پیش تکمیل شده برای افراد تهیه شود آن‌ها را از اینکه خودشان اظهارنامه تولید کند بی‌نیاز می‌کند.

کد خبر 709248
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • احمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    64 2
    از یارانه چهل و پنج هزاری که درامد بلاقوه هر نفر است مالیات بگیرید تا بعنوان کارمند نمونه انتخاب شوید و یک لوح تقدیر به شما بدهند
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 41
      یکی از راهکارها این است که بصورت پلکانی ده تا 50 درصد حسابهای پس انداز بعنوان مالیات به نفع کشور ضبط شده و در راه عمران و ابادانی و کسری بودجه کشور به کار گرفته شود. مثلا از پس اندازهای یک میلیارد تومان به بالا شروع شود و هر چه عدد درشتتر، ضبط مال هم بیشتر چون این سژرده ها قرانی مالیات نداده اند و باید یکجا مصادره شوند. خیلی از کشورهای پیشرفته این کار را کرده اند و به این ترتیب عدالت اقتصادی در کشور حاکم میشود.
  • حمید AU ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 22
    هرفرد۱۸ سال بایدهویت مالیاتی مشخصی داشته باش.دیگرددرنیای امروز سرپرست خانواده مسول بالای ۱۸ سال نیست.
  • حسین IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    47 2
    حداقل حقوق شش میلیون تومنه تورم خودش بزرگترین مالیاته
  • سید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    67 4
    همش بفکر دریافت پول از مردم بعناوین مختلف هستید یکبار اخباری راجب فراهم کردن اشتغال برای جوانان و یا طرحهایی برای رااندازی تعاونی های تولیدی و یا آموزشهای پیشرفته تولید در سازمان فنی حرفه ایی شنیده نمیشود چرا
  • منصور IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    54 5
    با این همه درآمد کشور از معادن ونفت وگاز باید هم مردم مالیات بدهند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    46 3
    این رویه اخذ مالیات همه رو فقیر میکنه
  • مهدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    53 2
    مالیات ازکسانی بگیرید که دراین چنددهه با پولهای رانتی کاخ وکارخانه ودرخارج سرمایه گذاری کردن تا الآن خواب تشریف داشتید...!
  • بهرام IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    32 1
    بچابید که خوب می چابید
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    19 1
    کارکشته هستید.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    15 0
    در کشور نفت خیز گرانی و اختلاس و تورم کم بود این هم اضاف شد!
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 1
    این بهترین نوع دریافت مالیات است اما بشرطی که سایر مالیاتها از جمله مالیات بر ارزش افزوده حذف گردد. نه اینکه دوبار مالیات بگیرند