مسکو روز چهارشنبه پس از اعلام نتایج آرای رفراندوم در چهار ایالت شرقی اوکراین که تا حدودی تحت کنترلش هستند، در حمایت از پیوستن روسیه در آستانه ضمیمه کردن این پهنه از خاک اوکراین به قلمرو خود قرار گرفت.

Russia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک تریبون با صفحه‌های بزرگ نمایش ویدئویی در میدان سرخ مسکو برپا شده است و در اطراف  آنها بیل‌بوردهایی با شعار «دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا، خرسون- روسیه!» دیده می‌شود.

ولادیمیر پوتین می‌تواند الحاق این ایالت‌های اوکراین به روسیه در یک سخنرانی در چند روز آینده، یک هفته پس استقبالش برگزاری رفراندوم در آنها، صادر کردن فرمان بسیج نظامی در روسیه و  تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در صورت لزوم برای دفاع از روسیه، اعلام کند.

انتظار می‌رود پوتین الحاق رسمی مناطقی از شرق اوکراین به روسیه را در روزهای آینده اعلام کند
میدان سرخ مسکو

دولت‌های روی کار آورده شده بوسیله روسیه در این چهار ایالت روز چهارشنبه رسما از پوتین خواستند که آنها را به روسیه ملحق کند و آنچنانکه مقامات روسی گفته‌اند فقط اعلام رسمی این الحاق باقی مانده است.

دیمیتری مدودوف، رئیس‌جمهور پیشین که به عنوان معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه خدمت می‌کند، پس از اعلام نتایج رفراندوم در حساب تلگرامی‌اش نوشت: «این نتایج روشن هستند. به وطن، به روسیه خوش آمدید!»

مقامات تحت حمایت روسیه در این ایالت‌ها مدعی هستند که در طول پنج روز در پهنه‌ای که حدود یک پنجم مساحت اوکراین را تشکیل می‌دهد، این رفراندوم‌ها را انجام داده‌اند.

مقامات اوکراین و کشورهای غربی متحدش می‌گویند این رفراندوم‌های تقلبی و غیرقانونی هستند و به زور اسلحه انجام شده‌اند.

در مقابل روسیه می‌گوید رای دادن در رفراندوم‌ها اختیاری بوده و با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته است و میزان حضور مردم هم بالا بوده است.

تقاضای کمک اوکراین از کشورهای غربی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در رشته‌ای از مکالمه‌ها با رهبران انگلیس، کانادا، آلمان و ترکیه از آنها برای مقابله با الحاق احتمالی این مناطق به روسیه کمک خواست.

او به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که جهن نباید در برابر «باجگیری هسته‌ای» روسیه تسلیم شود و افزود:‌ «متجاوز باید آشکارا پیامدهای این عمل غیر مسئولانه‌اش را دریابد.»

آمریکا گفته است که با متحدان و شرکایش در حال همکاری است تا به سرعت برای این رفراندوم‌ها هزینه‌های سنگین اقتصادی را بر روسیه اعمال کنند.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا نمیز پیشنهاد اعمال تحریم‌های تازه بر ضد روسیه را داده است، اما اعضای این اتحادیه ۲۷ کشوری باید در ابتدا اختلافات میان خودشان درباره وضع تحریم‌ها را  رفع کنند.

دنیس پوشیلین، رهبر طرفدار روسیه در دونتسک گفت او در مسیر رفتن به مسکو است تا فرآیند قانونی الحاق به روسیه را تکمیل کند. او گفت: «ما در حال حرکت به سوی صحنه جدیدی از عمل نظامی هستیم» که گمان‌ها در این باره شدت می‌بخشد که پوتین به زودی عنوان وضعیت کنونی را از آنچه «عملیات ویژه نظامی» می‌خواهند به عملیات ضد تروریستی تغییر می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت روسیه باید به جنگ تا زمانی که کنترل همه دونتسک را به دست گیرد، ادامه دهد. حدود ۴۰ درصد از این ایالت هنوز در کنترل اوکراین است و این ایالت صحنه برخی از سنگین‌ترین نبردها در این جنگ بوده است.

خرابکاری در خط لوله گاز روسیه

طرح الحاق این مناطق به روسیه در هنگامی سرعت یافته است که پس از انفجارهایی احتمالی در مسیر لوله‌های گاز زیردریایی روسیه در روز سه‌شنبه، گاز برای دومین روز در حال نشت کردن به درون دریای بالتیک است. خط لوله نورد استریم ۱ که زمانی مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به آلمان بود، قبلا تعطیل شده بود، اما اکنون بازگشایی دوباره آن دیگر کار آسانی نیست.

ناتو و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که لازم است تمام زیرساخت‌های حیاتی کشورها در مقابله آنچه «خرابکاری» نامیده‌اند، حفاظت شوند، هر چند این مقامات هنوز کسی را مقصر حادثه نشت گاز  اعلام نکرده‌اند.  خبرگزاری اینترفکس روسیه هم به نقل از دفتر دادستان کل این کشور اعلام کرد سرویس امنیت داخلی روسیه (اف‌اس‌بی) دز حال تحقیق درباره آسیبب وارد شده به این خط لوله به عنوان موردی از «تروریسم بین‌المللی» است.

کد خبر 708971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha