کرملین یک روز پس از هشدار واشینگتن درباره «پیامدهای فاجعه‌بار» استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای بوسیله مسکو در اوکراین اعلام کرد که تماس‌های «گاهگاهی» با آمریکا در موضوعات هسته‌ای دارد.

peskov

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته پیش ضمن اعلائم بسیج نیروهای ذخیره نظامی به طور ضمنی اعلام کرد آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در برای دفاع از قلمروی روسیه است و این در حالی است که رفراندوم برای استقلال در چهار منطقه شرق اوکراین به عنوان مقدمه الحاق این مناطق به روسیه در جریان است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی بدون ارائه جزئیاتی گفت در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای بر ضد اوکراین، آمریکا «به طور قاطع» به آن پاسخ خواهد داد. سالیوان گفت واشینگتن به طور خصوصی به مسکو گفته است، این پاسخ قاطع «دقیقا به چه معنا است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سالیوان گفت:  «کانال‌هایی برای گفتگو در سطح مناسب (میان روسیه و آمریکا) وجود دارد، اما این تماس‌های بسیار پراکنده و گاهگاهی هستند. اما این کانال‌ه ادست کم اجازه تبادل برخی از پیام‌های اضطراری درباره مواضع طرفین را می‌دهند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم گفت به نظر او پوتین درباره هشدار درباره آمدگی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از روسیه بلوف نمی‌زند. مقامات اوکراینی و کشورهای متحد غربی‌اش رفراندوم در مناطق شرقی اوکراین را ساختگی می‌دانند و می‌گویند نتایج آن را به رسمیت نخواهند شناخت.

اوکراین که با دریافت سلاح‌های پیچیده غربی تقویت شد است، توانست بخش‌هایی از قلمرویش را در ماه گذشته از نیروهای روسیه پس بگیرد و پوتین هفته پیش دستور نخستین بسیج نظامی این کشور را پس از جنگ جهانی دوم را با احضار ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره صادر کرد.

در حالیکه این دستور باعث خروج گروهی از مردان در سن خدمت نظامی از روسیه شده است، پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت این کشور قصد بستن مرزهایش را ندارد.

مقامات فنلاندی می‌گویند در طول روزهای آخر هفته ۱۷۰۰۰ نفر با عبور از مرز از روسیه وارد این کشور شده‌اند و رسانه‌های دولتی روسیه تخمین زدند که با وجود بیش از ۳۰۰۰ وسیله نقلیه صف‌کشیده در مرز روسیه با گرجستان، زمان انتظار برای ورود به این کشور در روز یکشنبه از ۴۸ ساعت بیشتر شده است.

کد خبر 708521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha