مجموع نظرات: ۳
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تاخیر در درمان بیماری هاری بطور قطع به مرگ بیمار منجر می‌شود، از همه افراد خواست که هر نوع گزش حیوانات را جدی گرفته و حتما به مراکز بهداشتی مراجعه و واکسن هاری تزریق کنند.

حمله سگ

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدحسین زمانیان به مناسبت روز جهانی هاری (ششم مهر) از این بیماری به عنوان یک بیماری مرگبار یاد کرد و افزود: درصورت ابتلای افراد به این بیماری و عدم درمان به موقع، مرگ بیمار حتمی است.

وی افزود: ویروس این بیماری در بزاق پستانداران خونگرم شامل سگ سانان از جمله سگ، گرگ و شغال، گربه سانان، حیوانات اهلی مانند گاو و بز و گوسفند و حیوانات وحشی مانند خرس، گراز و خفاش و ... می‌تواند وجود داشته باشد و زمانی که حیوان آلوده انسان را گاز بگیرد، ویروس به او منتقل می‌شود. همچنین از طریق تماس انسان با بزاق و مخاط حیوان آلوده هم امکان انتقال بیماری وجود دارد.

زمانیان گفت: پس از گزش و ورود ویروس هاری به بدن انسان، چهار تا ۱۲ هفته طول می‌کشد که بیماری هاری علائم خود را نشان دهد. وی افزود: طی این مدت ویروس خود را به تدریج به سیستم عصبی مرکزی رسانده و به بافت عصبی حمله می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: پس از گذشت دوره کمون، علائم اولیه بیماری هاری که مشابه آنفلوآنزا بوده و شامل تب، ضعف عضلانی و ... و نیز احساس سوزش درمحل گزش است خود را نشان می‌دهد.

زمانیان گفت: پس از این مرحله دو نوع بیماری هاری در افراد بیمار ممکن است ایجاد شود. یک نوع آن هاری "خشمگین" است که فرد علائمی مانند بیش فعالی، اضطراب، حالت توهم، افزایش بزاق در دهان، ترس از آب و حملات و خشم را از خود نشان می‌دهد.

وی افزود: در نوع "ساکت" این بیماری هم فرد آرام آرام دچار علائم فلجی شده و افت هوشیاری پیدا کرده و به کما می‌رود. زمانیان تاکید کرد: در هر دونوع بیماری، در صورت عدم درمان به موقع مرگ بیمار حتمی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: گام اول در درمان هاری این است که افراد محل گزش را با آب و صابون به مدت ۱۰ دقیقه بطور مداوم شست و شو دهند.

وی افزود: در مرحله بعد افراد باید از بستن یا بخیه زدن محل زخم بطور جد خودداری کنند، چرا که ویروس هاری "بی هوازی" است و در صورت بستن محل زخم به سرعت انتشار می‌یابد.

زمانیان گفت: در گام بعدی فرد گزیده شده باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرکز بهداشتی مراجعه کرده و واکسن هاری تزریق کند.

وی افزود: این واکسن برای افرادی که دچار گزش شده‌اند چهار دوز است که در روز اول گزش، روز سوم، روز هفتم و چهارده روز پس از دوز سوم تزریق می‌شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: تزریق این واکسن برای تمام افراد گزیده شده الزامی است و حتی زنان باردار هم در این زمینه منعی ندارند.

زمانیان گفت: همچنین در کنار واکسن، سرم ضدهاری هم ممکن است برای افراد تجویز شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: درصورت درمان به موقع امکان نجات فرد وجود دارد، اما اگر افراد نسبت به گزش حیوانات بی اهمیت باشند، در صورت ابتلای حیوان به هاری قطعا آنها مبتلا به هاری شده و مرگشان حتمی است، بنابراین افراد باید هر نوع گزش را هاری فرض کرده و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

کد خبر 708952
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha