تشخیص برنج کار ساده‌ای نیست زیرا بافت برنج‌ها تقریبا یک شکل است؛ اما از لحاظ ظاهری برنج‌ها نباید دارای نیم دانه و شکستگی باشند. در این مطلب با ساده‌ترین روش تشخیص برنج ایرانی اصل از تقلبی آشنا می‌شوید.

برنج - پلو - برنج ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، همان‌طور که می‌دانید تشخیص تخصصی برنج کار ساده‌ای نیست البته در میان انواع برنج این مشکل شامل برنج ایرانی می‌شود چون بافت برنج تقریبا به یک شکل بوده و نوع آن از نظر تجربی و پخت قابل امتحان است و گاهی خود افراد خبره، در تشخیص این محصول نیز دچار اشتباه می‌شوند.

روش‌های تشخیص برنج خوب فراوانند، بنابراین برای تشخیص برنج ایرانی مرغوب، می‌توان گفت نداشتن خرده در برنج، یکدست بودن برنج، رنگ برنج، سفت و نرم بودن برنج، رگه داشتن و یا نداشتن برنج می‌توان اشاره کرد.

با وجود این راه‌ها، بهترین و موثرترین راه تشخیص برنج خوب ایرانی پخت آن است که له شدن، کف کردن، آب کشیدن و نگاه تجربی به پخت برنج و شناختی قبلی از پخت برنج خوب می‌تواند کمک خوبی برای خرید برنج مرغوب کند.

ساده‌ترین روش تشخیص برنج ایرانی اصل از تقلبی

روش‌های تشخیص برنج ایرانی

عطر و طعم برنج

برنج خوب ایرانی عطر و طعم خوبی دارد که آن را از برنج‌های خارجی و همچنین برنج‌های پرمحصول و کم کیفیت ایرانی متمایز می‌کند. برنج‌هایی که نژادی پرمحصول دارند نسبت به برنج‌های خوب عطر و بوی کمتری دارند. برای تشخیص مقداری برنج بین دو کف دست قرار بدهید و رها کردن آن، باید بوی مطبوع آن به مشام برسد.

یکدست بودن برنج

دانه‌های یک برنج مرغوب به صورت کامل است و خرده و نیم دانه داخل آن وجود ندارد. اما تا ۴ درصد در آن طبیعی است. هرچه دانه‌های برنج کامل تر باشند برنج شما با کیفیت‌تر است.

خشک بودن برنج

یک تست مهم برای تشخیص برنج خوب، خشک بودن آن است. برنج در ابتدای برداشت رطوبت بالایی دارد. این میزان از رطوبت برنج، هم کار پخت را مشکل می‌کند و هم نگهداری برنج را دشوار می‌کند و سبب می‌شود که در برابر حشرات آسیب پذیر باشند.

به همین دلیل کارخانه‌ها، با استفاده از دستگاه‌های خشک کن برنج تازه برداشت شده را خشک می‌کنند، تا رطوبت آنها کمتر شود؛ زمان و میزان حرارت این دستگاه‌ خشک کن نقش مهمی در کیفیت برنج دارد. متاسفانه بعضی کارخانه‌ها برای سریع‌تر شدن عملیات خشک کردن، از دماهای بالاتر و زمان کمتری استفاده می‌کنند که کیفیت برنج را کاهش می‌دهد.

برای تشخیص برنجی که به خوبی خشک نشده باشد، به اندازه کافی سفت نشده و اصطلاحاً پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج آن را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. برنج خوب و خشک شده نباید به راحتی بشکند و خرد شود.

روش دیگر برای تشخیص خشک بودن برنج، پختن آن است. برنجی که خوب خشک شده است، در پختن و دم کشیدن، خوب قد می‌کشد یا به اصطلاح ری می‌کند. چرا که به دلیل خشک بودن، به راحتی از آب موجود در قابلمه را جذب می‌کند و قد می‌کشد.

منبع: ایسکانیوز

کد خبر 708210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    14 2
    فقط موقع پختن و چشیدن می توان برنج ایرانی را از خارجی تشخیص داد.البته برنج های وارداتی بو ندارند.
  • جعفری IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    32 4
    برنج ۱۲۰تومنی دیگه مردم نمیتونن بخرند فعلا روش پخت برنج هندی آرژانتینی وپاکستانی بزارید
  • CA ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    33 0
    برنج تقلبی با اصل را در کارخانه شالی کوبی و انبارهای برنج مخلوط میکنند
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    15 1
    اتفاقا برنج ایرانی شکسته که به آن سرلاشه میگویند نسبت به برنج کامل بسیار خوش عطر و خوش مزه است.
  • Ebi IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    11 5
    من بچه مازندرانم از ۵۰۰ کیلومتری میفهمم