همشهری آنلاین: جدیدترین تصویر بدست آمده از امگا قنطورس، اسرار جدیدی از این خوشه کروی را آشکار می‌کند.

تصویری جدید از امگا قنطورس، این خوشه ستاره‌ای کروی را همچون جواهری درخشان در آسمان نیمکره جنوبی نشان می‌دهد. این خوشه شامل میلیون‌ها ستاره است که در فاصله 1700 سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس قرارداد و با قدر 3/7 تقریبا به بزرگی ماه کامل در آسمان نیمکره جنوبی خودنمایی می کند. با اینکه امگا قنطورس در شبی تاریک با چشم غیرمسلح قابل رویت است، اما به کمک یک تلسکوپ آماتوری معمولی می توان تصویری بی‌نظیر از میلیون‌ها ستاره درخشان را مشاهده کرد.

جدیدترین تصویر از این خوشه کروی بر اساس داده‌های تصویربردار میدان باز (WFI) به دست آمده که بر روی تلسکوپ 2/2 متری ماکس پلانک در شیلی نصب شده است. امگا قنطورس به عرض 150 سال نوری پرجرم‌ترین خوشه کروی کهکشان راه شیری است که تصور میشود 10 میلیون ستاره را دربر داشته باشد.

به گزارش ماهنامه نجوم، تحقیقات اخیر بر روی این غول ستاره‌ای نشان داد که یک سیاهچاله با ابعاد متوسط در دل آن جای دارد. همچنین مشاهدات تلسکوپ فضائی هابل و رصدخانه جمینی (Gemini) نشان دادند که ستاره های مرکز  خوشه با سرعتی غیرعادی در حال حرکتند. ستاره‌شناسان به این نتیجه رسیدند که این سرعت نامتعارف باید به دلیل اثرات گرانشی یک سیاهچاله عظیم با جرمی حدود 40000 برابر جرم خورشید باشد.
وجود این سیاهچاله یکی از دلایلی است که سبب می‌شد ستاره شناسان امگاقنطورس را یک فریبکار بدانند.

برخی بر این باورند که قنطورس در واقع قلب یک کهکشان کوتوله است که در اثر برخورد با کهکشان راه شیری به شدت تخریب شده است. در حالی که وجود ستاره هایی از نسل‌های متعدد در این خوشه حاکی از یک امر غیرمنتظره در خوشه‌های کروی از این دست می باشد  که تصور می شود تنها شامل ستاره‌هایی هستند که در یک زمان شکل گرفته اند. به هر ترتیب آنچه این شی ستاره ای به ستاره شناسان حرفه ای و آماتور به طور یکسان عرضه می کند، تصویری باشکوه در آسمانی تاریک است.

کد خبر 70779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز