مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین : اسپیتزر در صفحه‌های سیاره‌ای، بلورهای کوارتز را آشکار ساخت.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای اولین بار بلورهای کوارتز مانند که در منظومه‌های سیاره‌ای جوان پراکنده شده‌اند را آشکار ساخت. این رویداد اخترشناسان را شگفت زده کرده است، زیرا این بلورها که نوعی از منابع معدنی سیلیکا با نام کریستوبالیت و ترایدایمیت هستند، برای شکل‌گیری نیاز به رخدادهایی دارند که در پی آن مواد با حرارت زیاد تولید شود، مانند لرزش امواج (تغییر ناگهانی در فشاری که به عنوان یک موج شدید صدا حرکت می کند). بنابراین چه اتفاقی در این صفحه‌های سیاره ای در حال وقوع است که موجب ایجاد چنین مواد بلوری شده است؟ یافته‌ها نشان می‌دهند که لرزش امواج و چرخش گاز و غبار، علت ایجاد مواد سیاره‌ای در گستره عالم هستند.

ویلیام فارست از دانشگاه روچستر می‌گوید: "با مطالعه دیگر منظومه‌های ستاره‌ای و داده‌های اسپیتزر ، می‌توانیم در مورد مراحل آغازین آفرینش سیارات منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال پیش، اطلاعات کسب کنیم."

سیارات از چرخش صفحه‌های گاز و غبار که ستاره‌های جوان را احاطه می‌کند به وجود می آیند. آنها مانند دریاچه‌ای از ذرات غبار می‌باشند و پیش از اینکه به سیارات مستقل و کامل تبدیل شوند در صفحه‌ای از گاز و غبار در حال گردش هستند. در طول مراحل آغازین تحول سیاره‌ای ، ذرات غبار متبلور شده، به یکدیگر می‌چسبند.

زمانی که فارست و همکارانش برای بررسی 5 صفحه تشکیل سیاره‌ای در فاصله 400 سال نوری، از تلسکوپ فضایی اسپیتزر استفاده می‌کردند ، موفق به یافتن نشانه‌هایی از حضور بلورهای سیلیکاتی شدند. سیلیکا تنها از سیلیسیم و اکسیژن تشکیل شده است. با ذوب و متبلور شدن ، بلورهای کوارتز شش گوشه و بزرگی تشکیل می‌شوند. حتی اگر در دماهای بیشتر داغ شوند ، می‌توانند بلورهای کوچک، مانند آنهایی که معمولا اطراف کوه‌های آتش‌فشانی یافت می‌شوند را شکل دهند.

 بلورهای سیلیکا، به ویژه کریستوبالیت و ترایدایمیت در دمای بالاست که  فارست و تیم وی آنها را در صفحه‌های سیار‌ه ای برای اولین بار یافتند. کریستو و ترایدایمیت ساختاری از کوارتز هستند و اگر بلورهای کوارتز را داغ کنید، این دو ترکیب به دست می آیند.

در واقع بلورها برای شکل‌گیری، نیازمند دمایی تا 1220 کلوین (حدود 1.740 درجه فارنهایت) هستند اما در مورد صفحات سیاره‌ای جوان، این مقدار، از 100 تا 1000کلوین کاهش یافته، بسیار سرد می‌باشد. به دلیل اینکه برای تشکیل بلورها،  حرارتی لازم است که بلافاصله به دنبال آن، سردی باشد. اخترشناسان عقیده دارند که ممکن است لرزش امواج علت این امر باشد.

یافته‌ها با آنچه در منظومه شمسی ما وجود دارد سازگاری دارند .سنگریزه‌های کروی شکل با نام کندرول‌ها در شهاب‌سنگهای قدیمی که با زمین برخورد کرده‌اند، یافت شده و به نظر می رسد  به وسیله لرزش امواج در صفحه سیاره‌ای منظومه شمسی ما متبلور شده باشند.

آسمان پارس

کد خبر 68441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز