گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران چگونگی وارد شدن نقدینگی جدید به بورس تهران را تشریح کرد.

به گزار ش همشهری، این روز‌ها و به‌دنبال نزول شاخص‌های بورس تهران بحث تزریق نقدینگی به بورس بسیار داغ است و نوک پیکان اصلی برای تزریق نقدینگی جدید به بورس متوجه دولت است هرچند خیلی‌ها اعتقاد دارند که دولت باید به‌صورت مستقیم نقدینگی جدیدی به بورس تزریق کند اما در مقابل خیلی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که تزریق نقدینگی به‌صورت مستقیم در هیچ کجای دنیا متداول نیست و این کار برای بورس مضر است.

پیش از این شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه گفته بود: تزریق نقدینگی به بازار‌های سهام یک سم است و هیچ دولتی تاکنون به‌طور مستقیم پول وارد بورس نکرده اما برای اقتصاد داخلی حمایت‌های جدی و اساسی شده است.

او خاطرنشان کرده بود: دولت باید از طریق نظام بانکی و کنترل نقدینگی و تورم به بخش اقتصاد واقعی کشور کمک کند.

از سوی دیگر در شرایطی که دید گاه‌های متفاوتی درباره تزریق نقدینگی در بورس وجود دارد مسئولان بورس تهران با برگزاری نشست‌هایی با دولت و شخص رئیس‌جمهوری به‌دنبال ارائه راهکار‌های جدید برای بیرون رفتن از شرایط موجود هستند، به همین دلیل روز پنجشنبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نشستی را برگزار کرد و قرار است در نشست نهایی که انتهای هفته جاری برگزار می‌شود نتایج نهایی دیدار با احمدی‌نژاد اعلام شود.

اما با وجود گمانه‌زنی‌های مختلف از سوی فعالان بازار در مورد ورود پول‌های تازه به بازار، روز گذشته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار شرایط مورد نظر بورس را برای تزریق نقدینگی به بورس تهران ترسیم کرد.

حسن قالیباف در این باره به همشهری گفت:در گذشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری که وابسته به بانک‌ها هستند به بازار کمک می‌کردند اما درشرایط حاضر با توجه به آنکه بانک‌ها از پرداخت وام به شرکت‌ها منع شده‌اند این شرکت هابا مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند.

او با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر با مشکل نقدینگی دست به گریبان هستند، تاکید کرد:به‌دلیل مراودات این شرکت هابا دولت و مسائل دیگر، هم‌اکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری با مشکل نقدینگی مواجه هستند و نمی‌توانند آن طور که باید و شاید در بازار حضور داشته باشند در شرایطی که حضور مؤثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به شرایط بازار کمک کند.

به گفته قالیباف باید شرایطی ایجاد شود تا نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها تامین شود. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در ادامه به نشست بورس با رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با توجه به صحبت‌های انجام شده نظر مثبتی داشته است.

اساسنامه بانک‌ها را دریافت نکرده‌ایم

قالیباف همچنین درباره عرضه سهام بانک‌ها در بورس بیان داشت: بانک‌ها برای عرضه سهامشان در بورس باید اساسنامه‌شان را اصلاح کنند اما تا این تاریخ اساسنامه اصلاح شده بانک‌ها به دست ما نرسیده است.

او در پاسخ به این پرسش که مهلت پذیرش سهام بانک‌ها در بورس با توجه به آیین‌نامه پذیرش شرکت‌ها به اتمام رسیده است، تاکید کرد: بانک‌ها هنوز برای پذیرش فرصت دارند اما باید توجه داشت که اگر مهلت 6 ماهه آنها به اتمام برسد بانک‌ها باید اطلاعات جدیدی به بورس ارائه بدهند؛ چرا‌که اطلاعات 6 ماه گذشته کهنه خواهد شد و باید اطلاعات تازه‌ای ارائه شود.

توصیه به سهامداران

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران به سهامداران توصیه کرد صبر داشته باشند و وحشت زده عمل نکنند.

او افزود: در حال حاضر در همه بازار‌های موازی با بازار سرمایه مشکل نقدینگی و نقد شوندگی وجود دارد و این طور نیست که این مشکل تنها مختص به بازار سهام باشد به همین دلیل سهامداران بهتر است در شرایط فعلی وحشت نکنند و صبر داشته باشند.

او همچنین از سهامداران خواست تا با آگاهی و مطالعه بیشتر در بازار فعالیت کنند.

کد خبر 70774

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز