نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهم‌ترین دلیل برای اثبات روند رو به افول قدرت آمریکا، شکست این کشور در بهره‌گیری مؤثر از ابزار تحریم‌ها، به‌ویژه در مواجهه با جمهوری‌اسلامی است.

عباس مقتدایی

به گزارش همشهری آنلاین، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک، گفت: حضور رئیس‌جمهور در اجلاس مجمع‌عمومی سازمان‌ملل متحد که براساس سنت سالانه، سپتامبر هرسال در نیویورک برگزار می‌شود، امسال با توجه به تحولات جهانی جاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عباس مقتدایی با اشاره به دلایل چنین اهمیت ویژه‌ای افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت ویژه مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در سال‌جاری، تغییرات و تحولاتی است که در ساختار نظام جهانی شاهد آن هستیم. در شرایط کنونی شاهد شکل‌گیری روندهایی در عرصه بین‌المللی هستیم که یکجانبه‌گرایی آمریکا را زیرسؤال برده و ظهور و بروز آن در مجمع‌عمومی و در میان نمایندگان همه کشورهای دنیا از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها سال‌ها بود که تلاش می‌کردند رویکرد هژمونیک و یکجانبه‌گرایانه خود را بر ساختارهای نظام جهانی، با استفاده از ابزارها و حربه‌های مختلف حفظ کنند، اما اکنون چنین رویکردی با چالش‌ها و موانع بنیادی مهمی مواجه شده و واشنگتن دیگر قادر به پیشبرد راهبردهای هژمونیک خود دراین عرصه نیست.

‌ رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به ۲ مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا در عرصه بین‌المللی، عنوان کرد: اکنون به‌خوبی شاهدیم آمریکایی‌ها برای پیشبرد راهبردهای سلطه‌گرایانه خود در عرصه جهانی با ۲ چالش و مانع مهم مواجه شده‌اند؛ از یک‌سو ائتلاف‌های آسیایی و قدرت‌های نوظهور مانند ایران، چین و روسیه درمقابل هژمونی آمریکا قد برافراشته‌اند و ازسوی دیگر برخی تشکل‌ها یا نهادهای اقتصادی بین‌المللی به‌عنوان رویکردی که می‌تواند حاکم شود درحال فعالیت هستند. این دو جریان شکل گرفته یکجانبه‌گرایی آمریکایی را به‌وضوح زیرسؤال برده و زمینه‌ساز احساس خطر واشنگتن شده‌است.

مقتدایی افزود: سازمان‌ها و نهادهایی مانند «سازمان همکاری شانگهای» و «پیمان بریکس» به‌عنوان ۲ ساختار همگرایی منطقه‌ای، ازجمله نهادهایی هستند که تفوق و سلطه آمریکا را نپذیرفته‌اند و به‌گونه‌ای درحال فعالیت هستند که جهان از سایه سنگین سلطه نظام دست‌ساخت آمریکا خلاص شود.

وی همچنین با بیان اینکه سیدابراهیم رئیسی اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور کشوری به‌حساب می‌آید که توانسته دربرابر سلطه و فشارهای آمریکا مقاومت کند و کمر خم نکند، ادامه داد: این موضوع اهمیت حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دوچندان کرده‌است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی و درمیان نمایندگان همه کشورهای دنیا علاوه بر اینکه می‌تواند پیام صریح و شفاف پیروزی مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌ها و فشارهای حداکثری آمریکا را به جهانیان ارسال کند، تبیین خواهد کرد که آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته و نظم نوینی در ساختار نظام بین‌الملل درحال شکل‌گیری است.

مقتدایی با اشاره به دلایل افول قدرت هژمونیک آمریکا ادامه داد: مهم‌ترین دلیل برای اثبات روند رو به افول قدرت آمریکا، شکست این کشور در بهره‌گیری مؤثر از ابزار تحریم‌ها، به‌ویژه در مواجهه با جمهوری‌اسلامی است. تحولات اخیر نشان می‌دهد که دنیا دیگر استفاده از ابزار تحریم‌ ازسوی آمریکا علیه سایر کشورها را نمی‌پذیرد و اثرگذاری آن، در پرتو گسترش همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه، به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است.

او ادامه داد: ازسوی دیگر باید توجه داشت که درجریان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، علاوه بر دیدار با نخبگان سیاسی و همچنین همتایان رئیسی از سایر کشورها، باید از همه ظرفیت‌های موجود برای تبیین دیدگاه‌های روشن و حق‌طلبانه جمهوری‌اسلامی استفاده کرد.

مقتدایی همچنین با اشاره به اهمیت رایزنی‌های دوجانبه در جریان این سفر اضافه‌کرد: معتقدم دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور کشورمان با همتایان خود دراین سفر، از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از دستاوردهای مهم حضور در نیویورک به‌حساب آید. این گفت‌وگوها به تعمیق مناسبات دوجانبه با کشورهای مختلف منجر خواهد شد که در زمینه تقویت بنیه اقتصادی کشور و همچنین بی‌اثرسازی هرچه بیشتر تحریم‌ها نقش قابل‌توجهی دارد.

کد خبر 706855
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha