حتی اگر جوان و ورزشکار باشید،ممکن است دچار درد بازویی شوید که ناشی از یک اختلال عروق پنهان باشد.

thoracic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی افراد جوانی که دچار درد بازو می‌شوند، ممکن است به «نشانگان خروجی قفسه سینه» مبتلا باشند که بیماری است که اغلب افراد در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی را مبتلا می‌کند و علل متفاوتی از بیماری‌های عروقی معمول دارد

برخی از انواع این بیماری عروقی خاص نیاز به فیزیوتراپی برای درمان دارند، اما در موارد شدیدتر نیاز به جراحی وجود دارد.

درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد

نشانگان خروجی قفسه‌سینه اغلب بر منطقه‌ای از قاعده گردن اثر می‌گذارد که دسته‌ای از اعصاب، شریان‌ها و وریدها از آن عبور می‌کنند. در برخی از افراد از ابتدا فضای کافی برای عبور همه این اجزا وجود ندارد. در افراد دیگر، این فضا به علت اینکه فرد ورزشکار عضلات شانه و گردنش را پرورش می‌دهد، تنگ می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به این نشانگان به گونه «عصب‌زای» (نوروژنیک) آن مبتلا هستند که در آن فقط دسته یا شبکه عصبی که از خروجی قفسه سینه می‌گذرد، تحت فشار قرار می‌گیرد. اما  درد و بیحسی بازو در این نوع می‌تواند ناتوان‌کننده باشد.

درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد

دو نوع دیگر این نشانگان- وریدی و شریانی است که هنگامی رخ می‌دهند که ورید یا شریان تحت فشار قرار می گیرد. این دو نوع نشانگان که در آنها جریان خون تحت تاثیر قرار می‌گیرد، وخیم‌تر شمرده می‌شوند و  معمولا نیاز به جراحی دارند.

نوع وریدی می‌تواند باعث تشکیل لخته خون شود. انسداد ناشی از لخته خون باعث تورم بازو می‌شود که گاهی آنقدر شدید است که حرکت بازو را ناممکن می‌کند.

در نوع شریانی، یک اتساع دیواره شریان که آنوریسم نامیده می‌شود، می‌تواند جریان خون را متوقف کند. این نوع می‌تواند به از دست دادن انگشتان، دست‌ها و حتی بازو منتهی شود و در موارد شدید به مرگ بیمار را باعث شود.

لخته‌های وریدی هم در صورتی که به سوی ریه‌ها بروند، نیز می‌توانند مرگبار باشند. اما معمولا آسیب فقط به بازو محدود می‌ماند.  بیماری حاصل را «ترمبوز ورید عمقی» می‌گویند. لخته شدن خون را به اطراف محل انسداد می‌اند و تورم بازو رخ می‌دهد.

پزشکان برای گونه عصب‌زای بیماری فیزیوتراپی برای تسکین فشار عصبی پیشنهاد می‌کنند. جراحی معمولا فقط در هنگامی توصیه می‌شود که فیزیوتراپی شکست بخورد، اما در دو گونه دیگر وریدی و شریانی ضروری است.

برای تشخیص نشانگان خروجی قفسه‌سینه جراحان عروق جریان خون را با استفاده از آزمایش‌هایی مانند «ونوگرام» آزمایش می‌کنند که در آن رنگ به درون خون تزریق می‌شود و منطقه با پرتوهای ایکس عکسبرداری می‌شود.

یک شیوه دیگر تشخیصی در نشانگان خروجی قفسه‌ سینه الکترومیوگرافی (گرفتن نوار عضله) است که در آن سلامت عضلات و سلول‌های عصبی که آنها را کنترل می‌کنند، بررسی می‌شود.

تشخیص این عارضه گاهی مشکل است و گاهی تصویربرداری با ام‌آرآی هم نمی‌تواند ناهنجاری‌ها را نشان دهد.

ممکن است پزشکان برای درمان لخته خون در وریدها دارو تجویز کنند، اما علت ریشه‌ای یعنی وجود نشانگان خروجی قفسه‌ سینه را تشخیص ندهند، و در نتیجه عوارض درازمدتی ایجاد شود.

بنابراین اگر بیماری بدون ضربه خوردن دچار درد و تورم در بازو شده است، باید به احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی بازو در زمینه نشانگان خروجی قفسه‌سینه فکر کرد.

همچنین اگر پوست دانه‌دانه و هنگام لمس کردن سرد است، مراجعه فوری به پزشک لازم است. هر درد ناتوان‌کننده یا دردی که بر توانایی شما در بلند کردن بازو را مختل می‌کند، نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

کد خبر 706803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha