شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در نشست شنبه (23 آذر) خود با خبرنگاران با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: متاسفم که شاهد حادثه‌ای تلخ و نسل‌کشی دیگری و هم‌چنین کارنامه‌ دیگری از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه هستیم. این جنایات که حاصل استیصال و درماندگی کامل رژیم صهیونیستی و بیانگر فلسفه‌ وجود این رژیم نامشروع در جهان است، جامعه‌ بین‌الملل را در برابر آزمون دیگری در دفاع از انسان‌های مظلوم یا سکوت در برابر نسل‌کشی و هولوکاستی که علیه فلسطینیان در سرزمین خودشان در جریان است، قرار داده است.

وی افزود: امیدوارم برخی حامیان شکست خورده‌ رژیم صهیونیستی به هزینه‌های سنگین حمایت از این رژیم پی ببرند؛ چراکه ملت‌های جهان دیگر این هزینه‌ها را تحمل نمی‌کنند و جنون آخرین زمان بقا و حیات سیاسی این رژیم و هزینه‌های ناشی از آن برای ملت‌های جهان قابل قبول نیست.

وی گفت: این اقدامات، رژیم صهیونیستی را از مشکلات درونی نجات نمی‌دهد و مشکلی بر مشکلات اقتصادی و سیاسی این رژیم و حامیان آن اضافه خواهد کرد. لازم است با توجه به معیارهای انسانی جامعه‌ جهانی از ادامه این جنایات زشت و غیرانسانی جلوگیری شود.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحرکات جدی دولت در کاهش قیمت مسکن گفت: تلاش دولت در این راستا ادامه دارد و قیمت مسکن به جد شکسته شده و قیمت مصالح ساختمانی هم کاهش یافته است.

الهام در عین حال روند تولید و ساخت را روند مثبتی دانست و گفت: در حوزه‌ ساخت‌وساز رکود نداریم و مساله خوب پیش می‌رود. با این وضعیت و این روند کاهش مسکن و نرخ تورم را خواهیم داشت؛ چون بخش عمده‌ تورم ناشی از بار مسکن در این بخش عمومی تورم بود. سیاست‌های دولت هم در این امر مستمر و جدی است.

وی ادامه داد: در همین رابطه رئیس‌جمهور حداقل هفته‌ای دو ساعت مستقیم در بخش مسکن و در پی‌گیری و نظارت بر روند کار و اجرای مصوبات و تصمیم‌گیری‌های جدید فعالیت دارد؛ لذا روند روند خوبی است. تلاش دولت نیز هدایت منابع به سمت ساخت است، نه خرید؛ لذا برنامه‌ها را هم‌چنان پیش می‌بریم.

وی درباره حوادث غزه و این‌که آیا دولت برای روابط با مصر خواستار تجدیدنظر است یا نه؟ گفت: تلاش‌ها در بحث غزه مردمی است و فضاهای مردمی و فضاهای عمومی کشورها و مردم‌شان نشان می‌دهد امروز رژیم اشغالگر قدس در برابر دولت‌ها قرار ندارد، بلکه در برابر افکار عمومی واقع شده و در این راستا دولت‌های اروپایی و آمریکایی که به وی کمک می‌کنند در حال پرداخت هزینه‌های سنگینی هستند. مسائلی که مانع برگشت آرامش و افزایش مشکلات این مردم شده نقطه‌ سیاهی در کارنامه‌ کسانی است که این مسائل را تسهیل و کمک می‌کنند.کارهای دیپلماسی هم برای رفع مشکل در چارچوب رایزنی‌های بین‌المللی و دیپلماتیک ادامه دارد.

سخنگوی دولت درباره طرح دولت وحدت ملی نیز گفت: دولت را وارد منازعات گروهی، باندی و جناحی نکنید. دولت در این مسائل ورود پیدا نمی‌کند. فرصت برای خدمت به مردم مغتنم است و دولت برآمده از ملت است و دولت منتخب مردم طبعا دولتی ملی و متعهد به اصول انقلاب اسلامی و قانون اساسی و تعهدات به ملت است و وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شویم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح تحول اقتصادی نیز گفت: این تصمیمی نیست که دولت از آن منصرف شود. مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده و عنوان داشته‌اند تدبیر در این کار نباید موجب تعطیلی آن شود؛ لذا برای کشور و مردم این یک امر ضروری است و دولت روی آن یک سال کار کرده و به‌غیر از کارهای قبلی، به صورت مستمر در این زمینه کار می‌کند و در این رابطه با همه‌ کارشناسان، جلسات کارشناسی داشته و دارد و همه نیز بر ضرورت آن تاکید دارند. دولت تاکید دارد با فوریت تصویب شود و معتقد است نباید فرصت و زمان مناسب در اختیار را از دست داد و اراده‌ای که در حال اجماع عمومی برای اجرای آن است، کاهش یابد.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها با نمایندگان در این رابطه ادامه دارد و بر فوریت مصوبه تاکید داریم و در نفس آن هیچ مشکلی وجود ندارد. امید است بتوانیم افق کار را برای قانون بودجه‌ سال آینده هم پیش‌بینی و تدارک ببینیم.

وی هم‌چنین درباره عدم حل مشکلات تسهیلات بانکی نیز گفت: مدیریت بانک مرکزی دنبال کار است و منابع لازم را برای تقویت تولید باید انجام داد.

الهام افزود: ما در اجرای اصل 44 قانون اساسی تنها مسئولیت‌مان واگذاری بخش‌های دولتی نیست، بلکه تقویت بخش‌های خصوصی نیز در دستور کار است و دولت در قالب طرح بنگاه‌های زودبازده، این سیاست را دنبال کرده؛ لذا سرمایه‌گذاری خوبی شده و باید برای تکمیل طرح‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرند.

وی گفت: تسهیلات دیگری از طریق خط ارزی که به صورت ارزی ارایه می‌شود را توسط وزارت صنایع در این راستا شاهد بودیم. بانک مرکزی نیز راسخ و جدی است که این منابع را تدارک ببیند و باید این روند در همه دستگاه‌های ذی‌ربط دنبال شود و این منابع در گردش تسهیل برای امر حمایت از تولید وارد بازار شود؛ لذا تصمیم جدی است و عمل خواهد شد.

وی با بیان این‌که " روند این کار روند حل مسائل و مشکلات است" گفت: بانک مرکزی هم این اراده‌ جدی را دارد و متوقف نمی‌شود و اخیرا نیز جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور در راستای تهیه بسته جامعی که بر اساس آن در رونق تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر توجه شود، صورت گرفت و تمام سیاست‌های حمایتی، پولی، تسهیلاتی و اعتباری در این کار دنبال می‌شود؛ لذا از این فرصت ایجاد شده برای تقویت سرمایه‌گذاری باید نهایت استفاده را کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت سفر مشایی به مکه گفت: درخصوص این سفر ایام حج در حال تمام شدن است و مشایی خود می‌آید، از او بپرسید، جواب خواهد داد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره آن چه اقدام دبیر کمیته ملی پارالمپیک در دست‌دادن با یک ورزشکار صهیونیست خوانده شد و موضع دولت در این ارتباط گفت: موضع ضدصهیونیستی در ایران دولتی نیست، بلکه با تار و پود ملت ما با هر گرایش و اعتقادی عجین شده است؛ حتی یهودی‌های کشورمان هم از جنایات رژیم صهیونیستی ابراز برائت و این اقدامات را ضددینی و ضدیهودی قلمداد می‌کنند. موضع ضداسراییلی در ایران سیاسی نیست، بلکه اعتقادی و انسانی و بر اساس کرامت‌ انسانی است، به همین دلیل است که می‌بینیم قهرما‌ن‌های کشورمان وقتی با وزرشکاران صهیونیست مواجه می‌شوند، حاضرند برای رسمیت ندادن به این رژیم، از مدال طلای خود بگذرند و مدال را با کرامت انسانی معاوضه کنند.

الهام با بیان این که خللی در مواضع ضدصهیونیستی دولت ایجاد نشده، افزود: درباره موضوعی که شما گفتید هم آقای علی‌آبادی توضیحاتی داده، اما به نظر می‌رسد توضیحات بیشتری مورد انتظار است و ظاهرا این مساله هیچ ارتباطی با دولت نداشته است.

الهام در بخش دیگر این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره طرح تحول اقتصادی گفت: دولت در اجرای این طرح جدی است و آن را در دستور کار دارد و باید به سرعت در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. تاثیر این طرح را نیز در لایحه‌ بودجه سال آینده را باید ببینیم و ملاحظات مالی آن را در بودجه سالانه داشته باشیم.

الهام هم‌چنین درباره اظهارات اخیر اوباما مبنی بر اتخاذ سیاست چماق و هویج در قبال ایران افزود:‌ نظام جمهوری اسلامی نظامی نیست که بتوان آن را با هویج تطمیع کرد؛ نظام ما از نظر اثرگذاری در جهان نقش ممتازی دارد و چنین ادبیاتی در قبال ملتی ریشه‌دار و متمدن مانند ملت ایران که حوزه‌ نفوذش به اعماق تفکر انسان‌ها کشیده می‌شود، مناسب نیست. چماق هم کارآیی خود را از دست داده است، چماق‌دارترین‌ها رژیم صهیونیستی است که برگشت این چماق‌ها بر سر خود او خواهد بود. هم‌چنین تهدید در عرصه‌ بین‌المللی شکست خورده و با این ادبیات نمی‌توان با ملت بزرگ ایران تعامل کرد. نگاه نظام ما بر اساس عدالت در همه‌ عرصه‌ها و رفاه برای همه‌ بشریت و توحید و معنویت برای همه‌ انسان‌هاست و اگر کسانی می‌خواهند با این ملت پیوند بخورند باید در دیدگاه‌های خود تجدید نظر کنند.

سخنگوی دولت درباره‌ نوع درنظر گرفتن قیمت نفت در بودجه‌ سال آینده نیز گفت: دولت آمادگی دارد برنامه‌ریزی اقتصادی خود را مستقل از نوسانات نفت داشته باشد. کارشناسان ما کاهش قیمت نفت را دائمی نمی‌دانند و معتقدند این کاهش متوقف و متعادل می‌شود. تلاش دولت هم برای حفظ منافع و ذخایر نفت، هم‌چنین حفظ حقوق تولیدکنندگان در عرصه‌ بین‌الملل ادامه دارد. ما در عین حال نظام پیشرفت کشور را بر اساس برنامه‌ای که مستقل از نفت باشد، تدوین می‌کنیم و قدرت چنین برنامه‌ریزی‌ای را داریم که در هر شرایطی در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز گام برداریم.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید « شنیده شده است دولت قصد دارد طرح تحول را در بودجه‌ 88 بگنجاند» گفت: واقعی‌کردن قیمت انرژی نسبتی با کاهش قیمت نفت ندارد و دولت خواهان واقعی‌کردن قیمت انرژی برای تعادل در مصرف و بازار است، ما در داخل نیز به سمت واقعی‌کردن قیمت انرژی می‌رویم و این همگرا با اهداف ماست.

وی درباره ارتباط کاهش قیمت نفت با اجرای طرح تحول افزود: البته ملاحظاتی در اجرای این طرح وجود دارد و نوسانات قیمت نفت نیز چیز جدیدی نیست که طراحان طرح تحول از آن غافل باشند؛ از این رو فکر نمی‌کنم کاهش قیمت نفت توجیهی برای توقف اجرای طرح تحول باشد، بلکه ضرورت انجام آن را تشدید می‌کند.

الهام ادامه داد: وقتی دولت طرح بلندمدتی را می‌خواهد اجرا کند به صورت طبیعی در بودجه‌های سالانه نیز آن را در نظر می‌گیرد؛ بنابراین طرح تحول در بودجه‌ سال بعد موثر است؛ چرا که این دو به هم مرتبط هستند؛ یکی برای یک سال است و دیگری یک برنامه ‌دائمی است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت بر یک فوریت ارائه‌ طرح تحول به مجلس تاکید دارد و معتقد است این کار باید سریع‌تر انجام شود. ما با وضعیتی که در عرصه‌ جهانی داریم و وضعیت داخلی فرصت خوبی برای اجرای این طرح داریم. روند کاهش قیمت‌ها به ویژه در مصالح ساختمانی و فلزات چنین فرصتی را برای ما فراهم کرده است و فکر می‌کنیم باید مدیریت مجموعه دولت به دنبال تسریع در روند کاهش قیمت‌ها و ایجاد آسایش بیشتر برای مردم باشد و با طرح تحول این روند تثبیت خواهد شد.

الهام درباره علت تاخیر ارائه لایحه تحول اقتصادی به مجلس نیز گفت: دولت می‌خواهد بستر کار برای اهمیت زمانی و فوریت آن جا بیفتد؛ وگرنه در اصل موضوع همه از این طرح حمایت می‌کنند، فقط برخی ملاحظات را گوشزد می‌کنند. دولت می‌خواهد این کار درست ، با تدبیر و با سرعت انجام شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه گزارشی از سوی دیوان محاسبات از تبصره 13 و فعالیت‌های دولت به لاریجانی و تعدادی از نمایندگان گفت: اطلاعی از این گزارش ندارم، ولی معمولا گزارش‌های موضوعی به این شکل در برنامه‌های قانونی دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات نیست.

وی افزود: آن‌ها باید بودجه را در قالب سال ببینند و گزارش خود را در قالب تفریغ بودجه ارایه دهند؛ بنابراین این کارکرد را در زمان مدت قانونی‌اش ارایه می‌کنند و گزارش نهایی بر کارکرد آن‌هاست. البته ما که هنوز در پایان سال قرار نگرفته‌ایم که بتوانیم کارکرد دولت و بخش‌های مربوط به آن را در حوزه یک‌ساله ارزیابی کنیم. معمولا حرف‌های این شکلی هم این روزها در جامعه زیاد پراکنده می‌شود درحالی‌که اگر تعمق کنیم برخی از این حرف‌ها پایه ندارد و حقوقی نیست و اکثر آن‌ها واقعی به نظر نمی‌رسند.

وی گفت: ولی در فضایی، برخی شائبه‌ها به این مسایل دامن می‌زند، ولی کارکردهای مالی، کارکردهای روشنی است و دستگاه‌های نظارتی و مالی هم به اندازه‌ای متعدد و متراکم هستند که معمولا جرات مدیران را هم در تصمیم‌گیری ساقط می‌کنند و مدیری جرات نمی‌کند قالب‌ها را بشکند و مبانی را حفظ کند. درواقع کندی کار بعضا ناشی از احتیاط و تامل مدیران برای حوزه‌های نظارتی است. در این راستا مراجع نظارتی هم به موقع گزارشات خود را ارایه می‌دهند.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص 54 میلیارد تومان یارانه به مطبوعات و در عین حال حذف 14 میلیارد تومان آن گفت: قرار نیست تمام وزرای دیگر را با من محک کنید. هر وزیر در حوزه خود حرف درستی می‌زند و اطلاعاتی که می‌دهد مربوط به دستگاه خود است و معتبر می‌باشد، اگر در فهم و انتقال مسایل مشکلی پیش نیامده باشد. این موضوع نیز در حوزه کار وزارت ارشاد است، اما منابع به همان مقدار که وارد خزانه می‌شود، تخصیص می‌یابد. دولت نیز تاکید دارد که تخصیص‌های عمرانی کشور را همیشه افزایش دهد و آن‌جایی هم که ضرورت حمایت عمومی از مردم است آن را در نهایت و در حد ممکن اعمال کند، به طور خاص در مورد یارانه مطبوعات خبری ندارم ولی معمولا نوسان این منابع به خاطر این موارد است که باید در خزانه جذب شود و به همان نسبت تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: به هرحال، هر زمان دولت رقمی را پیش‌بینی می‌کند اراده اجرای آن را دارد و هر اندازه تحقق پیدا کند اجرایی می‌شود.

وی در مورد افزایش تعرفه آگهی‌های مطبوعات نیز گفت: روندی که تصویب شده باشد مراحلی دارد که بعد از ارزیابی کارشناسی وقتی نهایی شد، ابلاغ می‌شود. در روند اداری هم این مسایل فرایندی دارد و مسیری که طی می‌کند در صورت نهایی‌شدن ابلاغ می‌شود.

وی درباره شرکت متکی در اجلاس همسایگان افغانستان نیز گفت: فردا سخنگوی وزارت امور خارجه جلسه دارد و می‌توانید از او در این‌باره سوال کنید، اما در مجموع حمایت از بازسازی افغانستان به عنوان یک همسایه و برای بازسازی آن و همچنین وجود یک دولت توانمند، مستقل و مساله امنیت و بازسازی آن برای ما اهمیت دارد، به خصوص افغانستان که نیروهای اشغالگر آن برای کل منطقه تهدید می‌شوند.

وی گفت: باید از وجود یک دولت قانونی و مستقل و در راستای سازندگی در این کشورها حمایت و در این جهت به هرچه سیاست کلی اقتضا کند، عمل می‌کنیم

کد خبر 70669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز