همشهری آنلاین: غلامحسین الهام تخریب‌ها علیه دولت را اکثرا ناشی از اطلاعات غلط و ناقص دانست و ضمن رد انتقادات غیرسازنده برخی افراد و رسانه‌ها از عملکرد دولت گفت: کسی باب انتقاد به دولت را نبسته است.

او ادامه داد: اما انتقادها باید براساس اطلاعات درست و صحیح انجام شود و دولت هم از آن استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا،‌ دکتر غلامحسین الهام درنشست هفتگی صبح شنبه با خبرنگاران ضمن تقدیر از حمایت مقام معظم رهبری از تلاش ها و رویکردهای دولت گفت: حمایت مقام معظم رهبری نشان از توجهی است که ایشان به تلاش ها و رویکردهای دولت دارند.

افزود: دولت در مقابل حمایت های مقام معظم رهبری خود را مسئول و پاسخگو میداند و امیدواریم دولت بتواند در شان این حمایت ها و در جهت تحقق عدالت و حفظ استقلال و عزت ملی گام بردارد.

الهام همچنین ضمن رد انتقادات غیر سازنده برخی افراد و رسانه ها از عملکرد دولت گفت: کسی باب انتقاد به دولت را نبسته است اما انتقادها باید براساس اطلاعات درست و صحیح انجام شود و دولت هم از آن استقبال می کند.

وی با اینکه کشوری آزاد داریم و عقاید مختلف در آن بیان می شود افزود: اما دراین فضا نبایدحرف های بی پایه و تهاجم های بی مبنا وتخریب گسترده را به نام نقد و نقادی علیه دولت مطرح کرد.

الهام تصریح کرد: تخریب ها علیه دولت اکثرا ناشی از اطلاعات غلط و ناقص است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهار نظر یکی از مشاوران رئیس جمهور در خصوص عملکرد مجلس و علی لاریجانی اظهار داشت: موضع افراد در هر جایگاهی که باشند از جمله جایگاه مشاوره، نظرات شخصی آنها محسوب می شودو البته اظهار نظر برای افراد مختلف آزاد است اما اظهار نظرهای شخصی افراد موضع دولت نیست و موضع دولت از طریق سخنگو اعلام می شود.

الهام در بخش دیگری از سخنان خود از اجرایی شدن طرح انتقال املاک از طریق سامانه املاک از اول آذر ماه خبر داد و گفت: بنگاه های معاملاتی آمادگی دارند که به شبکه سامانه املاک متصل شوند.

الهام همچنین با اشاره به ادامه سیر نزولی قمیت مسکن تصریح کرد همه شاهد کاهش قیمت مسکن هستند ضمن اینکه رکودی هم در ساخت و ساز ایجاد نشده و افزایش مستمر پروانه های ساخت حاکی از این موضوع است.

سخنگوی دولت افزود: ادامه ساخت و سازها و نیز طرح مسکن مهر نقش مهمی در ادامه سیر نزولی قیمت مسکن دارد.

سخنگوی دولت گفت: همانطور که از نظر برخی تحلیل گران نوشتن نامه احمدی نژاد به منتخب مردم آمریکا و تغییر رویکرد آنان برای اصلاح ساختاری در این کشور نیز یک رویکرد تازه و جدی بود و از نظر ما نامه رییس جمهوری به اوباما نیز بر اساس اصول، مبنا و گفتمان انقلاب اسلامی بود.

او گفت: اتفاقی که در آمریکا افتاد در 60 سال گذشته یک اقدام بی سابقه بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اتفاقی که در آمریکا افتاد نشان از وادادگی مردم امریکا از نظام سلطه و هژمونی آمریکا درعرصه جهانی است.

الهام تصریح کرد: مردم آمریکا در یک اقدام بی سابقه روی به تغییراتی آوردند که آغاز آن پایان دادن به امپراطوری آمریکا از زبان مردم این کشور شنیده و دیده می شد.

به گفته سخنگوی دولت، باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا با تحقق این وعده ها و این رویکرد آرای جدید مردم آمریکا را به سمت خود هدایت کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارتباط و تعامل با دیگر کشورها اظهار داشت: در صورت هرگونه پرهیز از زیاده خواهی، یکجانبه گرایی و سلطه جویی که جزء مبنای اصولی انقلاب است رییس جمهوری و دولت ما از هر گونه تغییری در این خصوص استقبال خواهد کرد.

وی با اشاره به نامه رییس جمهوری کشورمان به باراک اوباما تصریح کرد: در این نامه نه شیفتگی و نه بی تفاوتی وجود دارد و ما بر اساس اصول و مبانی خود که برگرفته از قانون اساسی است از هر گونه تغییر مثبت در تعاملات جهانی استقبال می کنیم.

خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت پرسید، شما در حالی از رسانه ها انتقاد می کنید که دولت را تخریب می کنند که در هفته های گذشته شاهد بودیم شخصیت هایی مانند هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و پورمحمدی نیز از بی اعتنایی دولت از برنامه چشم انداز و برداشت غیرقانونی از حساب ذخیره ارزی سخن گفته اند، آیا شما باز هم می خواهید مطبوعات را متهم کنید؟ که الهام در پاسخ گفت: اظهارنظرهای تحلیلی و بدون اطلاعات دقیق به ویژه از سوی کسانی که شائبه رویکرد سیاسی، گروهی و حزبی هم دارند، نمی تواند مبنای دقیق و مستندی باشد.

الهام خاطرنشان کرد: حساب ذخیره ارزی به موجب قانون ایجاد شده و به موجب قانون کارکرد آن نیز مورد نظارت قرار می گیرد. حداکثر تاسقف 50 درصد آن برای اعطای تسهیلات بخش خصوصی و توسعه کشور امکان پذیر و برداشت دیگر از حساب ذخیره ارزی کاملا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که کدام برداشت دولت غیرقانونی بوده است این را دقیق، مستند و روشن اعلام کنند. کلیه برداشت های دولت را دیوان محاسبات کنترل می کند و آنقدر دستگاه های نظارتی در این زمینه پیش بینی شده که امکان فرار وجود ندارد.

الهام خاطرنشان کرد: این حرفها، حرفهای کلی و سیاسی است که بدون سند و اطلاعات دقیق ارائه می شود هر کسی که در جایگاه حساس تری قرار دارد باید توجه کند که اظهارنظرهایش دقیق، مستند و روشن باشد و نقد و حمله به دولت بدون مدرک فاقد وجاهت قانونی است.

سخنگوی دولت در عین حال اعلام کرد: دولت از هر گونه نقد منصفانه، عالمانه و علمی استقبال می کند و از آن برای پیشبرد امور حتما استفاده خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما با حفظ عزت ملی در عرصه های بین المللی از حقوق ملت ایران حفاظت می کنیم و همزمان ارتباط و توسعه و تعامل با دیگر کشورها را نیز دنبال می کنیم.

خبرنگاری از سخنگوی دولت درباره علت سکوت وزارت خارجه درباره اهانت برخی کشورهای عربی به مسافران ایرانی در فرودگاه های آن کشورها پرسید که الهام گفت: وزارت خارجه در این جهت اقدام کرده، سخنگوی وزارت خارجه گزارشی از این وضعیت را به اطلاع عموم رسانده تا مجلس نیز در چارچوب نظارتی خود حق پیگیری موضوع را دارد.

الهام تاکید کرد: ما با حفظ عزت ملی مردم در عرصه های بین المللی از همه حقوق آنان حفاظت می کنیم و همچنین ارتباط و توسعه و تعامل با دیگر کشورها را نیز دنبال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حفظ عزت، استقلال، هویت و عزت ملی در عرصه های بین المللی از وظایف اصلی دولت است و ما این گونه موضوعات را با دقت و حساسیت پیگیری می کنیم.

خبرنگار دیگری از الهام در خصوص ورود برخی کالاهای صهیونیستی به کشور سوال کرد و گفت: دولت چه اقدامی برای جلوگیری از ورود کالاهای رژیم صهیونیستی به کشور انجام می دهد که الهام در جواب گفت: بر اساس قانون ورود این نوع کالاها به کشور ممنوع است و به همین جهت کمیته خاصی در وزارت خارجه با حضور سایر دستگاه ها تشکیل شده و این مورد و موارد مشابه آن توسط این کمیته ها با حساسیت پیگیری و بررسی می شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در دنیای تجارت شرکت ها به دنبال منافع خود هستند و ما باید مواظب باشیم که فریب ترفندهای این گونه شرکت ها را نخوریم.

وی با تقدیر از روحیه ضد صهیونیستی دانشجویان در این باره گفت: این که جوانان و ملت ایران روحیه ضدصهیونیستی دارند قابل تقدیر و ستایش است اما موضوع مطرح شده باید با حساسیت و روش درست علمی و بر اساس منافع و مصالح کشور پیگیری شود.

سخنگوی دولت در خصوص مواضع دولت جدید آمریکا در قبال ایران و موضوع گفت و گو میان دو کشور، گفت: ما فکر می کنیم بحث مذاکره، بحث اصلی نیست، بلکه تغییر رفتار و اصلاح رویکردها از جانب این کشور اهمیت دارد.

الهام افزود: دولت بعدی آمریکا باید رویکرد تغییر را جدی بگیرد و اگر تغییراتی ایجاد شود، می توان افق های بعدی را پیش بینی کرد اما اگر بحث تغییر فقط در حد حرف باشد، سیاست های دولت جدید آمریکا منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد.

الهام اظهار داشت که سیاست های غلط و مخرب بوش همه ملت ها از جمله مردم آمریکا را به ستوه آورده است و این احساس در بین آنان ایجاد شده که رفتار سلطه جویانه و یکجانبه نه می تواند منافع آمریکا را تامین کند و نه به نفع جامعه بین المللی است.

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آنچه بی احترامی به قرآن مجید در یکی از برنامه های گردشگری عنوان شده است، گفت: اطمینان می دهم دولت، یک دولت اسلامی است و مشروعیت خودرا از قرآن گرفته و تحت نظر ولایت عمل کند و هرگز از اصول و موازین شرع عدول نمی کند.

الهام با بیان اینکه حساسیت های عمومی جامعه برای دولت قابل درک است، گفت: دولت یک دولت اسلامی است و برای متهم کردن دولت در زمینه های اعتقادی و اصولی باید با احتیاط عمل کرد.

این سخنگو تصریح کرد: تاکید و توصیه دولت این است که بخش هایی که متولی این امور هستند با احتیاط کامل عمل کنند و حساسیت های جامعه را مورد توجه قرار دهند و همچنین مناسب است دستگاه های مختلف دقت و احتیاط بیشتری داشته باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص توجه دولت به امر ازدواج در آستانه روز ملی ازدواج (اول ذیحجه) پرسید، گفت: دولت از ابتدا به مسئله ازدواج توجه داشته و از امر مهم ازدواج و تشکیل خانواده حمایت کرده است.

الهام با بیان اینکه اگر با انباشت قوانین و آیین نامه ها بتوان مسئله ازدواج را تسهیل کرد، دولت می تواند این کار را انجام دهد، گفت: اما مسایل دیگری وجود دارد که از اهمیت بیشتری در خصوص موضوع ازدواج برخوردار است. مسئله اشتغال و مسکن از عوامل مهم در این زمینه است که دولت کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است.

سخنگوی دولت همچنین صندوق مهر امام رضا (ع) و نیز تسهیلات بانکی ویژه ازدواج را از دیگر اقدامات دولت برای کمک به امر ازدواج جوانان دانست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ترافیک تهران و توجه دولت به توسعه خطوط مترو گفت: گزارش های رسیده حاکی است 65 درصد بودجه مترو تخصیص داده شده و این میزان تخصیص بودجه در میان کل پروژه های عمرانی کشور بی نظیر است.

الهام افزود: میانگین تخصیص بودجه پروژه های مختلف در کشور 57 درصد است.

وی اظهار داشت که وزارت کشور هم اعلام کرده است که در 8 ماه اخیر 190 میلیارد تومان بودجه به مترو پرداخت شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت با حداکثر ظرفیت و توان خود برای حل مسئله حمل و نقل کمک می کند.

الهام در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه سه مصوبه در خصوص وزارت رفاه و تامین اجتماعی داریم، تصریح کرد: مبنای این مصوبات قانون مربوط به وزارت رفاه و تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی خاطر نشان کرد: یک اصلاحات ساختاری در بخشی از سازمان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته است.

به گفته سخنگوی دولت، اساسنامه سازمان تامین اجتماعی با هدف تامین و گسترش بیمه های اجتماعی با هدف نظام هماهنگ متناسب با نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی تغییر کرده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت : در حقیقت این اصلاح سازمان موجب تقویت استفاده از منابع سازمان تامین اجتماعی، سرمایه گذاری در جهت خدمات رفاهی و حمایت از قشرهای تحت پوشش سازمان که باید انجام بگیرد.

الهام گفت:‌ اساسنامه بعدی صندوق بیمه خدمات درمانی است که به موجب قانون ذکر شده به صندوق بیمه خدمات درمانی تغییر ساختار پیدا می کند.

وی افزود: سازمان بازنشستگی کشور نیز بر اساس همین قانون جامع تامین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری تغییر نام و ساختار آن تغییر پیدا می کند.

در ادامه، خبرنگاری از الهام درخصوص کاهش قیمت نفت و تاثیر آن براقتصاد کشور سوال کرد که سخنگوی دولت در جواب، گفت: دولت در هر شرایط اقتصادی بر اساس اهداف و بر اساس مقتضیات زمان و شرایط موجود وضعیت مالی کشور را مدیریت می کند.

وی اضافه کرد: لذا بودجه ریزی درکشور براساس قیمت واقعی نفت صورت می گیرد و سال گذشته نیز چنین تصمیمی گرفته شد.

الهام با بیان اینکه اعتبارات مالی ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت به حساب ذخیره ارزی واریز می شود، خاطر نشان کرد:‌ مصارف دولت از نظر درآمدهای نفتی محدود است و به همان میزان در بودجه قیمت واقعی نفت دیده می شود و سیاست دولت این است تا آنجا که امکان دارد اتکا دولت به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بحران مالی در غرب به هر حال در اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد داشت، تصریح کرد:‌ رییس جمهوری تیمی را موظف کرد که تاثیر بحران مالی در غرب بر اقتصاد کشورمان به دقت مورد برررسی قرار دهند.

الهام تاکید کرد: اما اقتصاد کشوری که کمترین وابستگی را به اقتصاد قدرت های بزرگ دنیا دارد به طور طبیعی کمترین تاثیر منفی را از بحران موجود می گیرد. بحران کنونی در غرب حتی فرصت های خوبی را در اختیار اقتصاد کشورمان قرار داده که باید به خوبی از آن استفاده کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: سیاست دولت در بحث طرح تحول اقتصادی بر این است که اتکا دولت به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و به سمت سرمایه گذاری های جدید و تامین بودجه دولت از طریق مالیات و کاهش هزینه های جاری است.

سخنگوی دولت با محکوم کردن حضور رژیم صهیونیستی در کنفرانس ادیان، گفت: رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به ادیان ندارد و این کنفرانس با حضور رژیم صهیونیستی موفقیتی نخواهد داشت.

الهام افزود: رژیم صهیونیستی نمی تواند سنخیتی با ادیان داشته باشد و ماهیتی کاملا سکولار دارد.

الهام تصریح کرد: موضوع یهود کاملا جدا از صهیونیسم است و امروز پیروان دین مقدس یهود از صهیونیست ها اعلام برائت می کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: یهود یک دین الهی است و همه ادیان الهی به کرامت انسان ها احترام می گذارند و نگاه توحیدی و عدالت نگاه مشترک همه ادیان الهی است.

الهام گفت: در چنین کنفرانسی که از رژیم صهیونیستی دعوت می کنند، نشان می دهد که دعوت کنندگان قصد دارند موضوع کنفرانس را سبک بشمارند.

کد خبر 68399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز