وودی آلن، فیلمساز مشهور و محبوب هالیوود‏‏، پس از هفت دهه با فیلمسازی وداع می‌کند.

وودی آلن

به گزارش همشهری آنلاین، وودی آلن شنبه این هفته در مصاحبه با «لاونگاردیا» اعلام کرد که از فیلمسازی بازنشسته خواهد شد. این کارگردان پرحاشیه که مجموعه کتاب‌های «جاذبه صفر» (Zero Gravity) را به بازار خواهد داد، می‌گوید دیگر تمایلی به ساختن فیلم ندارد اما در عوض به نوشتن رمان ادامه می‌دهد. آلن با این حال می‌گوید کتاب خاطرات دیگری نخواهد نوشت.

این کارگردان ۸۷ ساله متولد بروکلین نیویورک نزدیک به ۵۰ فیلم و ۱۶ نامزدی اسکار در کارنامه دارد و از ۱۵ سالگی روی صندلی کارگردانی نشسته است. او ۱۷ بازیگر نامزد اسکار را کارگردانی کرده و رکورددار بیشتری نامزدی در سه بخش بازیگری، کارگردانی و نویسندگی است. آلن در مجموع ۵۷ اثر در مقام کارگردان و ۸۲ اثر در مقام نویسنده دارد.

آخرین فیلم او در پاریس روی می‌دهد و به صورت کامل در فرانسه به تولید می‌رسد. کارگردان «آنی هال» (Annie Hall)، «منهتن» (Manhattan)، «نیمه‌شب در پاریس» (Midnight in Paris) و «ویکی کریستینا بارسلونا» (Vicky Cristina Barcelona) به نشریه اسپانیایی «لاونگاردیا» می‌گوید این فیلم شبیه به «امتیاز نهایی» (Match Point) و «هیجان‌انگیز، دراماتیک و نیز بسیار شوم» خواهد بود. 

آلن که آخرین بار «فستیوال ریفکین» (Rifkin's Festival) را در سال ۲۰۲۰ اکران کرده، اخیرا در مصاحبه با «الک بالدوین» گفته بود که «یک یا دو فیلم دیگر» می‌سازد: «وقتی [فیلمسازی را] شروع کردم، فیلم می‌ساختی و فیلم‌ات به سالن‌های سینمای سراسر کشور می‌رفت، و مردم در گروه‌های پرجمعیت می‌آمدند تا آن را روی پرده‌های بزرگ ببینند. امروز، فیلم می‌سازی و یکی دو هفته یا شاید شش یا چهار هفته یا هرچه، در یک سالن سینمایی اکران می‌شود. و بعد مستقیم به پلتفرم‌های استریم یا پی‌پی‌وی می‌رود و مردم با صفحات نمایش بزرگ خود دوست دارند در خانه بنشینند و فیلم را روی تلویزیون‌هایشان ببینند. برای من چندان لذت‌بخش نیست.»

آلن در مورد فیلم آخرش به «لو ژورنال دو دیمانش» گفته بود: «در عین غافلگیری، سرمایه این پروژه در ایالات متحده تامین شد، اما بازیگران انتخاب شده همگی فرانسوی‌اند و فیلم به فرانسوی ساخته خواهد شد.»

در پی مطرح شدن اتهام آزار جنسی علیه آلن از سوی دخترخوانده‌اش، بسیاری از بازیگران و استودیوها از او دوری کردند. آمازون فیلم ۲۵ میلیون دلاری «یک روز بارانی در نیویورک» (A Rainy Day in New York) را در سال ۲۰۱۷ بایگانی کرد و دو سال بعد وقتی در شش سالن سینما به صورت محدود روی پرده رفت تنها ۳۰۰ بلیت فروخت. «تیموتی شلمی»، «سلینا گومز»، «ال فنینگ»، «ربکا هال»، و «جود لا» ستارگان این فیلم بودند.

کد خبر 706670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha