پاییز فصل آخر سال نیست اما ورودش طوفانی است. عوارض تغییر فصل معمولا با آبریزش و عطسه، تغییرات پوست و خلق همراه است اما اگر سابقه بیماری قبلی داشته باشید اوضاع سخت‌تر هم می‌شود. این راهکارهای عمومی و ساده به شما کمک می‌کند تا استقبال آرام‌تری از پادشاه فصل‌ها داشته باشید.

Fall - فصل پاییز - پادشاه فصلها

به گزارش همشهری آنلاین، «خودت را از باد پاییز بپوشان» این توصیه مادربزرگ‌ها در روزهای پایانی تابستان را بیشتر ما شنیده‌ایم. هوای اول صبح و آخر شب خنکی خاصی پیدا کرده و شکایت از خشکی بینی و آبریزش و عطسه رو به افزایش است.

دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه در این باره نوشت: «برخی افراد با خون دماغ، تغییر فشار خون، تغییر خلق و خو، و تغییرات پوستی به به استقبال پاییز می‌روند زیرا طبیعت پاییز سرد و خشک است! این فصل خصوص برای آنهایی که مزاج گرم و تر دارند، مناسب‌تر و خوشایندتر است.»

با این حال برای سالمندان و افرادی با طبیعت سرد و خشک، شروعی ناخوشایند دارد و می‌تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماری‌ها شود. برخی اختلالات گوارشی، اگزما، خشکی پوست و شوره سر، ورم لوزه‌ها، درد مفاصل، دردهای سیاتیکی، بیماری‌های ریه چون تنگی نفس و سرفه، قولنج، کم‌خونی، وسواس و افسردگی، تشدید حملات سردرد و اختلالات خواب از جمله مشکلاتی است که در پاییز امکان تشدید دارند.

دکتر اختری توضیح داد: «به عنوان اولین و مهم‌ترین تدبیر، در معرض باد پاییز نباشید و یک ژاکت یا روپوش برای ابتدای صبح و آخر شب به همراه داشته باشید. خودداری از مصرف فست‌فودها، ادویه‌های تند، ترشی‌ها، بادمجان، عدس، پنیر شور، رُب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه، کاکائوی غلیظ به کاهش علائم کمک می‌کند.

مصرف متعادل غذاهایی مانند تخم‌مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی از شکر و بادام و پسته، مغزها، انجیر، کشمش و مویز، شیره انگور، زیتون، به، سیب، انار، انگور، خربزه، گلابی،‌ سبزی خوردن، شلغم، خاکشیر برای این فصل مناسب‌تر است.

پوشاندن سر در زمان خواب و پرهیز از خواب روز و خواب با معده پر، خوابیدن در مکان‌های سرد و دوری‌ جستن از خشم، اضطراب و در آخر و از همه مهم‌تر انجام ورزش روزانه به بهبود حال عمومی شما کمک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: «داشتن تحرک بدنی کافی، در کنار معاشرت اجتماعی و خوشدلی کردن و مصرف غذای مناسب، جان و تن شما را از تهاجم باد پاییزی ایمن می‌سازد و باعث کاهش شکایت شما از درد مفاصل و بی‌خوابی و... خواهد شد.»

کد خبر 706240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha