همشهری‌آنلاین: سران اتحادیه اروپا با اتخاذ رشته تدابیری به ارزش 260 میلیارد دلار برای مقابله با گرم تر شدن هوای کره زمین موافقت کردند

هدف از این برنامه که در اجلاس سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر آن توافق شد، کاهش تولید گاز کربنیک به میزان 20 درصد تا سال 2020 است.

بی‌بی‌سی می‌گوید نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه که ریاست اجلاس بروکسل را به عهده دارد، این توافق را "کاملا تاریخی" خواند.

ایو دو بوئر، مسئول رسیدگی به امور تغییرات جوی در سازمان ملل، از این توافق استقبال کرد و آن را پیام صریحی مبنی بر قابل حل بودن مشکلات، توصیف کرد. [آشنایی با هیئت بین‌دولتی تغییر آب و هوا]

این توافق در دومین روز اجلاس سران اتحادیه اروپا حاصل شد. برخی از کشورهای شرکت کننده در اجلاس با هدف های تعیین شده، مخالفت کرده و آنها را بلندپروازانه توصیف کرده‌اند.

برای این که تدابیر پیشنهادی به صورت قانون درآید ، باید به تصویب پارلمان اروپا برسد.

خبرنگار بی بی سی در بروکسل می‌گوید این نگرانی‌ها وجود دارد که امتیازاتی که داده شده، از اهمیت هدف واقعی و اصلی این اجلاس کاسته است.

دانشمندان می‌گویند برای این که یک شانس واقعی برای جلوگیری از گرم تر شدن هوای کره زمین وجود داشته باشد، میزان تولید گاز کربنیک باید تا سال 2020 به میزان 25 تا 40 درصد کاهش یابد.

بحران جاری مالی، مانعی برای هدف دراز مدت اتحادیه اروپا یعنی ایجاد اقتصاد جدیدی است که گاز کربنیک کمتری تولید کند.

رهبران اتحادیه اروپا همچنین با دادن امتیازاتی به جمهوری ایرلند موافقت کردند تا این کشور بتواند برای دومین بار در باره پیوستن به پیمان لیسبون، رفراندوم برگزار کند.

اجلاس پوزنان
در همین حال وزرای محیط زیست 189 کشور به منظور تسریع مذاکرات سازمان ملل متحد در ارتباط با تغییرات آب و هوا، در شهر پوزنان لهستان گرد هم آمده اند.

جان کری، نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا که به نمایندگی از جانب باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب این کشور در این کنفرانس شرکت دارد، گفت آمریکا خواهان توافق جدیدی درباره حفاظت محیط زیست است.

گروه های حفاظت از محیط زیست بیم دارند که در بحبوحه بحران مالی، دولت‌ها به موضوع دگرگونی آب و هوا اهمیتی ندهند.

کد خبر 70603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز