گروه اقتصادی: با وجود کاهش نسبی نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان 15 تا 24ساله روند رو‌به افزایش دارد و هم‌اکنون نرخ بیکاری این گروه، 2برابر نرخ بیکاری کل کشور است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از روند کار و اشتغال به تفکیک وضعیت تحصیل، در حالی که 7/20 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، این میزان برای بیسوادان کشور فقط 6/3 درصد است.

گزارش مرکز آمار همچنین حاکی است، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی 5 سال (85 - 1380) 2 برابر شده و از 3/10 به 7/20 درصد رسیده است.

آمار بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حالی بالاتر از 20درصد است که متوسط نرخ بیکاری در کل کشور در 2سال اخیر کمتر از 11درصد بوده است.

در تابستان 1386 نرخ بیکاری کل کشور 9/9درصد، بهار امسال 6/9درصد و تابستان 2/10درصد بوده است.

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24ساله کشور نیز تقریبا 2برابر نرخ بیکاری کل کشور است به‌طوری که در تابستان امسال، 1/23درصد جمعیت این رده سنی بیکار بودند که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4/2درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، نتایج اعلام شده برای 5سال منتهی به 1385 نشان می‌دهد، 53 درصد بیکاران کشور دارای سواد دیپلم و بالاتر هستند.

از لحاظ سطح سواد نیز، بیشترین شاغلان در کشور با 4/31 درصد دارای سواد ابتدایی و کمترین شاغلان (2/0 درصد)، افرادی هستند که دارای سواد حوزوی‌اند.

مقایسه وضعیت اشتغال در 5سال منتهی به 1385 همچنین حاکی از آن است که تعداد شاغلان با سواد ابتدایی، بیش از دیگر رده‌های تحصیلی بوده است.

براساس این گزارش، میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بالاتر از میزان بیکاری دیگر گروه‌های تحصیلی در کشور است.

این آمار بیانگر آن است که ساختار اشتغال کشور هنوز نیاز به بازسازی برای جذب رده‌های بالای تحصیلی دارد.

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از معضلات اساسی سال‌های اخیر محسوب می‌شود زیرا با وجود توسعه آموزش عالی در کشور، هنوز بازار کار نتوانسته است زمینه فعالیت آنها را افزایش دهد.

مقایسه درصدهای بیکاری نشان می‌دهد فرصت‌های شغلی برای بیسوادان بیش از افراد دارای تحصیلات عالی است.

کد خبر 70602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز