جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه هفته گذشته در اطلاعیه‌ای از پایداری جوی در تهران تا پایان هفته خبرداده بود

 و آلودگی هوای تهران نیز تا پایان هفته در شرایط «هشدار» قرار داشت، هیچ مقام مسئولی تا چهارشنبه شب در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرد.

به گزارش ایسنا، با وجود پیش‌بینی روز دوشنبه هفته گذشته سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری جوی تا روز جمعه و نامه مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به استاندار تهران در این خصوص، متأسفانه مسئولان استانداری تهران موضوع را جدی نگرفتند تا جایی که سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران در مصاحبه‌ای با اعلام اینکه این میزان آلودگی هوا در تهران عادی است، گفت: میزان آلودگی هوا تنها در یک ایستگاه بسیار بالاست.

در این میان، تنها مدیرکل محیط‌زیست استان تهران ساعت 19 روز چهارشنبه، از قرارگیری کیفیت هوای تهران در آستانه شرایط «اضطرار» خبر داد و خواستار استفاده نکردن از خودروهای شخصی شد.

انتقاد از عملکرد استانداری تهران

از سوی دیگر، مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از موضع انفعالی استانداری در قبال آلودگی در وضعیت هشدار هوای تهران طی چند روز گذشته انتقاد کرد.

وحید نوروزی با اعلام این مطلب اظهار داشت:عملکرد استانداری تهران به‌عنوان مسئول کمیته هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا به‌دنبال اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط پایدار جوی از روز دوشنبه و به‌تبع آن افزایش میزان آلاینده‌ها در تهران بسیار ضعیف بود.

وی ادامه داد: طبق دستور‌العمل اجرایی مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، موضوع قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374 مجلس شورای اسلامی، باید به محض پیش‌بینی سازمان هواشناسی و هشدار این سازمان، استانداری بلافاصله نسبت به تشکیل کمیته اقدام می‌کرد تا با توجه به ثبت میزان آلاینده‌ها توسط ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران به سرعت تصمیم‌گیری می‌شد که وضعیت هشدار یا اضطرار اعلام شود.

نوروزی افزود: متأسفانه استانداری تهران در این موضوع بسیار ضعیف عمل کرد و به‌رغم اعلام سازمان هواشناسی و سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر قرار گرفتن شاخص آلاینده (PSI) در وضعیت هشدار و در برخی ایستگاه‌ها در وضعیت اضطرار، هیچ اقدامی به عمل نیامد.

مشاور محیط‌زیست معاونت ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در همین راستا و در اقدامی تامل برانگیز سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران اعلام کرد که تنها در یکی از ایستگاه‌ها وضعیت آلودگی هوا نامناسب بوده و این در حالی است که قانونگذار نقش استانداری را صرفا نقش حاکمیتی و اجرایی تعریف کرده و نقش کارشناسی و تخصصی را به سازمان‌های تخصصی واگذار کرده است.

این کارشناس ارشد محیط‌زیست از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست در این زمینه تمهیدات لازم را برای موارد مشابه آینده فراهم کند.

نوروزی با بیان اینکه سلامت بیماران قلبی، ریوی و کودکان در اثر عدم‌اطلاع رسانی مناسب که قانونا بایستی از طریق استانداری و کمیته مواقع اضطراری انجام می‌شد به خطر می‌افتد، تاکید کرد: هشدار می‌دهیم با توجه به اینکه وضعیت آلاینده‌ها با توجه به شرایط جوی در چند ماه اخیر امکان افزایش خواهد داشت، مواردی این‌گونه می‌تواند سلامت شهروندان را تهدید کند.

کد خبر 70595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز