شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: آلودگی هوای تهران که اواخر هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته بود، از فردا دوباره تشدید می‌شود.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر گفت: روز گذشته (شنبه) از شدت آلودگی هوا کم شده بود اما با کم شدن سرعت باد و نبود بارندگی پیش‌بینی می‌شود آلودگی هوا از فردا تشدید شود.

به گفته رشیدی، افزایش آلودگی هوا در تهران به 2 دلیل شرایط اقلیمی و میزان تولید آلودگی رخ می‌دهد که از این میان وارونگی دما در فصول سرد موجب سکون هوا و جابه‌جا نشدن آن به‌صورت عمودی می‌شود.

او اضافه کرد: در تهران با وارونگی دما نمی‌توان مقابله کرد اما می‌توان از تولید بیش از حد آلودگی توسط خودروها جلوگیری کرد.او تاکید کرد که مشکل هوا در تهران سکون هوا یا وارونگی نیست بلکه تولید بیش از حد ظرفیت زیست‌محیطی آلودگی در این شهر است.

هوا در وضعیت هشدار نبود

در این میان، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران در پی گزارش روز گذشته مبنی بر تشکیل نشدن کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران و اطلاع‌رسانی به تهرانی‌ها درخصوص افزایش آلودگی هوای پایتخت گفت: «کمیته بهداشت هوای وزارت بهداشت» هوای تهران را «هشدار» ندانست و ما هم جلسه نگذاشتیم.

اما یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص گفت: آمار و ارقام کاملا واضح و روشن است و این اعداد را به هر کارشناسی بدهیم شرایط تهران را «هشدار» اعلام می‌کند.

به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران ظهر شنبه گفت: «کمیته بهداشت هوا» کیفیت هوای تهران را در شرایط «هشدار» ندانسته و ضرورت تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا را برای روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه تشخیص نداده بود و هیچ موضوعی از طریق دبیرخانه به استانداری تهران اعلام نشده بود.

وی یادآورشد: از روز 18 آذر ماه مدیرکل هواشناسی استان تهران با استانداری تهران ارتباط داشت و در مورد وضعیت آلودگی هوا و ایستگاه‌ها صحبت کردیم، اما این موضوع مطرح شد که به‌دلیل پیش‌بینی هوای سرد و بارندگی در روزهای پنجشنبه و جمعه، وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران به شرایط عادی برمی‌گردد و نیازی به تشکیل کمیته نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمیته بهداشت هوا در این چند روز تشکیل شد یا نه ؟ افزود: بهتر است از خودشان بپرسید!

کمیته هماهنگی اضطراری آلودگی هوا از سال 83 تشکیل نشده است

مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: کمیته بهداشت هوا و کمیته هماهنگی اضطراری آلودگی هوا از سال 83 تا‌کنون تشکیل نشده است.

وحید نوروزی افزود: کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بهداشت هوا در وزارت بهداشت وجود دارد که بلافاصله پس از قرار گرفتن در وضعیت هشدار یا بحرانی، باید نسبت به تشکیل این جلسه اقدام کند و به‌دنبال آن کمیته هماهنگی اضطراری آلودگی هوا نیز در استانداری تشکیل گردد که متأسفانه از سال 83 تاکنون این جلسات تشکیل نشده است.

هفته گذشته 4 روز هوای تهران در وضعیت هشدار قرار داشت و به‌رغم اینکه استانداری و وزارت بهداشت موظف بودند در چنین شرایطی نسبت به تشکیل کمیته بهداشت هوا و کمیته هماهنگی اضطراری آلودگی هوا اقدام کنند اما این امر مورد توجه 2دستگاه مربوطه قرار نگرفت.

کد خبر 70710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز