پادکست «کارنکن» داستان زندگی آدم‌هایی است که با شغل‌شان زندگی می‌کنند؛ افرادی که وقتی در محل کارشان هستند لازم نیست مدام به ساعت نگاه کنند تا بالاخره وقت رفتن به خانه و زندگی کردن فرا برسد. شما چطور؛ کارتان را دوست دارید یا از سر اجبار به آن تن داده‌اید؟

آیا شما واقعااز کارخود لذت می‌برید؟

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: اغلب، همه ما روز خود را با رفتن به محل کار آغاز می‌کنیم و ساعات زیادی از روز را به آن اختصاص می‌دهیم. بنابراین اگر علاقه‌ای به شغل‌مان نداشته باشیم؛ علاوه بر آنکه قطعا سپری کردن این اوقات بسیار سخت خواهد بود؛ بلکه نمی‌توانیم تمام توان خودمان را هم برای انجام آن به کار گیریم. به همین خاطر شاید بهتر باشد قبل از آنکه خیلی دیر شود و تن دادن به کار اجباری تبدیل به عادتی شود که برای ترک آن نیاز به بهانه‌های زیادی داریم؛ فکری به حال آن کنیم.

download.jpg
امین آرامش، میزبان پادکست «کار نکن» 

آشنایی با پادکست «کارنکن»

امین آرامش، معلم مسیر شغلی در رشته مکانیک تحصیل کرده و یکی از افرادی است که در جایی از زندگی خود تصمیم گرفته قدری تامل کند و ببیند واقعا انجام چه کاری می‌تواند علاوه بر آنکه موفقیت بیشتری برای او به ارمغان می‌آورد؛ حال بهتری را هم تجربه کند و از کار خود لذت ببرد.

 او دوره‌های طراحی مسیر شغلی را برای دانشجویان در شهرهای مختلف بر اساس روشی که در دانشگاه استنفورد به عنوان life design lab از آن استفاده می‌شود اجرا می‌کند و به این طریق به افراد کمک می‌کند تا علایق و کار واقعی خود را شناسایی کنند.

چرا شغل چیز مهمی است؟

آرامش می‌گوید در دنیای مدرن؛ بخش اعظم کمیت و کیفیت زندگی ما در بیداری، تابع آن است که تا چه حد از شغل خود راضی هستیم. در واقع این موضوع در رضایت کلی ما از زندگی تأثیر زیادی دارد؛ چیزی که بسیاری از ما در هیاهوی زندگی کم‌کم به دست فراموشی سپرده‌ایم و فکر می‌کنیم محکوم به انجام کاری هستیم که هیچ علاقه‌ای به آن نداریم و جز کسب در آمد، هیچ نکته رضایت‌بخشی در آن نمی‌بینیم.

در واقع نارضایتی ما از شغلمان می‌تواند بر تمام جنبه‌های دیگر زندگی و در مجموع بر کل زندگی ما تأثیر گذار باشد.

با شغلت زندگی کن!

آرامش می‌گوید هدف از انتخاب چنین نامی آن است که گاهی نگاه ما از منظر فردی به کار، بلایی است که هر رور منتظر تمام شدن آن هستیم! بنابراین اگر نگاه ما به کار کردن این‌گونه باشد بهتر است به فکر کاری باشیم که بتوانیم با آن زندگی کنیم و ارزش و فایده‌ای برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم هم داشته باشد.

 در صورتی که نگاه بسیاری از ما این است که فکر می‌کنیم هدف از داشتن شغل فقط کسب در آمد است. باور «کارنکن»  این است که زندگی می‌تواند خیلی قشنگ‌تر از آن باشد که سال‌ها عمرمان را صرف کاری کنیم که ازآن متنفریم؛ به این امید آنکه شاید وقتی بازنشسته شدیم به دردمان بخورد یا در ساعات غیرکاری بتوانیم بهتر زندگی کنیم.

وقتی از شغل‌مان راضی نیستیم

آرامش در پاسخ به اینکه وقتی فردی به هر دلیلی از شغل خود راضی نیستی چه باید بکند؛ می‌گوید گام نخست آن است که باید برای مهارتی به نام طراحی مسیر شغلی وقت بگذارد.

در واقع ما باید بدانیم اساسا انجام چه کاری حال ما را خوب می‌کند. پاسخ به این سؤال منوط برآن است که بتوانیم علایق و استعدادهای واقعی خود را شناسایی کنیم و بدانیم چه مشاغلی در زمینه‌های مورد علاقه ما وجود دارند.

در دنیای امروزی، اینترنت فرصتی را فراهم آورده که افراد با توجه به تنوع شغلی که نسبت به قبل افزایش بسیار زیادی داشته است، بتوانند بعد از شناخت علایق و استعدادهای واقعی خود از آن پول هم در بیاورند و کسب در آمد کنند.

بنابراین باید بدانیم فرصت‌های شغلی آن قدر محدود نیستند که ما چاره‌ای جر تن دادن به کاری که هیچ علاقه‌ای به آن نداریم نداشته باشیم. ضمن آنکه شروع هر کاری نیز حتماً نیاز به سرمایه هنگفت ندارد. داشتن خلاقیت و مهارت نیز در این زمینه موضوع بسیار مهمی است.

 توجه به تنوع شغلی در فضای مجازی

میزبان پادکست «کارنکن» می‌گوید روش‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. خود او هم با عنوان طراحی مسیر شغلی، وبیناری در یوتیوب «کار نکن» دارد که در این مورد توضیحات لازم را داده و گفته چطور می‌توانیم ازامکاناتی که اینترنت در اختیار ما قرار داده است بهره‌مند شویم. ضمن آنکه محتواهای زیادی هم در این خصوص تهیه کرده است.

بنابراین فردی که از شغل خود راضی نیست باید یاد بگیرد چگونه مسیر شغلی را برای خود طراحی کند که از آن رضایت داشته باشد.

یک شبه نمی‌توان شغل مورد علاقه خود را پیدا کرد

توجه داشته باشیم طراحی مسیر شغلی مطابق با علایق و سلایق ما چیزی نیست که یک شبه بتوانیم آن را شناسایی کنیم و در واقع برای رسیدن به جواب درست باید وقت زیادی صرف کرد.

آرامش، معلم مسیر شغلی می‌گوید درواقع بهترین معلم، تجربه دیگران است. یعنی استفاده از تجربه افرادی که از شغل خود راضی هستند می‌تواند کمک موثری برای یافتن شغل مورد علاقه ما باشد. اگر هم چنین افرادی را اطراف خود سراغ نداریم می‌توانیم با استفاده از اینترنت با نمونه‌های بسیار زیادی از آنها در کل دنیا آشنا شویم.

همچنین می‌توانیم سراغ افرادی برویم که در حوزه خودشناسی تخصص دارند و می‌توانند به دیگران هم در این زمینه کمک کنند. در این زمینه نیز می‌توان سراغ اشخاص، سایت‌ها و کتاب‌هایی تحت عنوان طراحی مسیر شغلی برویم. کتاب‌ها و مطالب بسیار زیادی هم در این خصوص وجود دارد.

حال ما چطوری خوب می‌شود؟

در نظر داشته باشیم وقتی ما بخواهیم مسئله‌ای را مثل راضی نبودن از شغل خود حل کنیم؛ ابتدا باید بدانیم پس چه شغلی را دوست داریم و از انجام چه کاری واقعاا لذت می‌بریم.

 خودشناسی می‌تواند ما به ما برای پاسخ دادن به این سؤال کمک کند. البته خودشناسی و شناخت علایق واقعی هر فرد، کار چندان آسانی نیست و برای شناخت خود باید زمان و وقت زیادی صرف کرد.

در واقع افرادی زیادی در دنیا حالشان خوب نیست ولی نمی‌دانند واقعاا چه چیزی می‌تواند حال آنها را بهبود بخشد. هر فرد برای بهبود حال خود باید تلاش کند بعد از شناسایی کلی مسیر پیش رو، راه منحصر به فرد خود را بیابد.

خواندن کتاب‌هایی در این خصوص می‌تواند بسیار مؤثر باشد. امین آرامش می‌گوید «بازاریابی پرمحتوا» یکی از آن کتاب‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند و مؤثر واقع شود.

ضمن آنکه می‌توان مطالب زیادی را نیز ذیل عنوان «استراتژی محتوا» در اینترنت جست وجو کرد و با مطالعه آنها به نتایج جدیدی دست یافت.

کد خبر 705878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha