چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

سجاد نوروزیان، رئیس موزه ملی فرش ایران در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود با همشهری درباره اقداماتش در موزه ملی فرش گفت.

به گزارش همشهری آنلاین، وضعیت نگهداری فرش‌ها در موزه نامناسب است. فرش‌ها روی زمین تا خورده‌ و فرش‌های آویخته چین خورده‌اند، این شیوه نمایش آسیب‌زاست و پیشتر هم گزارش‌هایی مبنی بر پوسیدگی و بیدزدگی برخی فرش‌ها مطرح شده بود.

نوروزیان در این‌باره گفت: زمانی که موزه را تحویل گرفتم روی سقف مخزن درخت کاشته بودند. این فرش‌هایی که در داخل موزه نمایش داده شده‌اند در حال آسیب هستند ولی مهمتر از آن مخزنی بود که روی آن درخت کاشته بودند و ریشه درخت، مخزن را سوراخ کرده بود و هربار که باران می‌آمد نگران فرش‌ها بودیم. سقف مخزن را ترمیم کردیم. متاسفانه سقف سوراخ شده بود. ولی همکاران آن نقطه را خالی کرده بودند و فرش‌ها آسیب ندیده است. الان مشکل مخزن در نگهداری از فرش‌ها حل شده است. ولی شیوه نمایش اشکال دارد. فرش‌های درشت پارچه را در پاسیوی موزه کنار سرویس بهداشتی به نمایش گذاشته بودند. یک عزیزی در مقطعی تصمیم گرفته بود در پاسیو موزه ملی فرش در کنار توالت آویزان شود. فرش را آویزان کرده بودند و یکطرف آن برگشته بود و لوله شده بود. با چشم عادی هم می‌شد اعوجاج را روی فرش دید.

او گفت: پیگیری کردم دیدم ۱۲ سال است این فرش نفیس را در آن نقطه آویزان نگاه داشته‌اند. در حالی که اگر یک کت و شلوار را یکسال آویزان کنید آسیب می‌بیند. بنابراین حتما باید این فرش‌ها استراحت کنند و برای نمایش فرش‌های درشت پارچه یا باید از فضای حوض‌های موزه استفاده کنیم یا برایش ساختمان بسازیم. 

گفتگو: محمد باریکانی

تصویربر: مونا فاضلی

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 705753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha