چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای گذشته علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، بار دیگر نشان داد که این نهاد بین‌المللی همچنان از نقش‌آفرینی مستقلانه و بی‌طرفانه در زمینه برجام طفره می‌رود.

گروسی

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای گذشته علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، بار دیگر نشان داد که این نهاد بین‌المللی همچنان از نقش‌آفرینی مستقلانه و بی‌طرفانه در زمینه برجام طفره می‌رود. رافائل گروسی مدعی شد به‌دلیل عدم‌همکاری ایران با آژانس، همچنان هیچ‌کدام از مسائل پادمانی حل‌وفصل نشده‌است.

گروسی در نشست ‌خبری اخیر خود ادعا کرد: «تا زمانی که ایران از نظر فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ۳ مکان اعلام نشده در ایران ارائه نکند و مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده را به آژانس اطلاع ندهد، این نهاد قادر نخواهد بود صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت موافقتنامه جامع پادمان تأیید کند»؛ موضوعی که ایران بارها توضیحات لازم را در این زمینه به مسئولان آژانس ارائه کرده ‌است.

واکنش تهران

سخنگوی سازمان انرژی‌اتمی در واکنش به ادعای آژانس تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی درباره ۳ مکان ادعایی آژانس، کمال همکاری را با این نهاد بین‌المللی داشته است. بهروز کمالوندی همچنین گفت که صرف مشاهده آلودگی در چند مکان نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای گفته‌نشده تلقی کرد.

کمالوندی به این نکته هم اشاره کرد که «بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد؛ زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود، مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌ شده و همچنین برقراری مجدد آن، مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.»
کمالوندی درباره موضوع ۳ مکان ادعایی آژانس هم که گروسی به آن اشاره کرده ‌است، گفت: جمهوری اسلامی درباره این ۳ مکان ادعایی آژانس، تاکنون کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال و جلسه‌های گفت‌وگو برای رفع ابهام را نیز برگزار کرده‌است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بر این موضوع هم تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم‌ صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و اعلام‌نظر کند؛ چراکه «این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.»

کمالوندی همچنین عنوان کرد: «از آنجایی که آژانس همه مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده و هیچ اختلاف حسابداری در مواد مطرح وجود ندارد، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد.»

به‌گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است: «متأسفانه این اظهارات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند.»

اظهارات اخیر گروسی در شرایطی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند اگر پرونده‌های پادمانی در آژانس بسته نشود، اهرم‌فشار همچنان در دست طرف‌های غربی باقی می‌ماند و آنها هر زمانی که اراده و احساس ‌نیاز کنند، می‌توانند فشارها بر جمهوری‌اسلامی را با هدف امتیازگیری افزایش دهند یا اینکه زیر میز هرگونه توافق انجام‌شده بزنند.

آمریکا، تصمیم سیاسی بگیرد

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین تأکید کرد با وجود فشارهای واردشده به دولت آمریکا، همچنان به توافق نزدیک هستیم.

محمد مرندی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره با تأکید بر اینکه نگران نشست شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیستیم، گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم‌هایی برای گره‌گشایی از مسائل موجود بر سر راه رسیدن به توافق هسته‌ای اتخاذ کند.»

از سوی دیگر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از آنتونیو گوترش گفت: فکر می‌کنم آنچه برای او مهم است، این است که همه طرفین برجام تا حدی انعطاف نشان دهند که برای مصالحه برسر آخرین مسائل باقیمانده و بازگشت به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، بدون تأخیر بیشتر لازم خواهد بود. استفان دوجاریک در جریان کنفرانس خبری اخیر خود، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا گوترش، اخیرا با مقام‌های ایران یا دیگر طرفین مذاکرات وین برای ازسرگیری دیپلماسی جهت حفظ توافق هسته‌ای رایزنی کرده‌است یا نه، گفت: نه، هر کسی نقش خودش را دارد. سازمان ملل از اعضای برجام نیست. وی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از مباحثات هسته‌ای دخیل است. گروسی به نیابت از این سازمان، عمیقا درگیر این مذاکرات است. او به این مذاکرات ادامه می‌دهد و از سوی طرفین مختلف مذاکرات توضیحات و اطلاعات لازم را دریافت می‌کند. دبیرکل همواره از حامیان جدی برجام بوده و تا همین امروز هم اینطور بوده‌است.  

کد خبر 705723
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود خانلاری IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    این نهاد و بسیاری از نهادهای بین المللی بعد از جنگ جهانی دوم برای تثبیت اقتدار کشورهای پیروز بر ارکان حقوق بین الملل طراحی و اجرا شده است. هدف ما از حضور در این نهادها باید آگاهی از ترفندهای آنها و آمادگی برای پاسخگویی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی در خلاف خواسته این نهادها باید باشد.