نماینده سازمان ملل در سوریه گفت شیوع وبا در چندین منطقه در این کشور تهدیدی جدی برای مردم سوریه و در منطقه است و خواستار پاسخ فوری برای مهار کردن انتشار بیماری شد.

Syria

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز عمران رضا، هماهنگ‌کننده مقیم امور انسانی سازمان ملل در سوریه در بیانیه‌ای گفت تصور بر این است که شیوع وبا در سوریه مربوط به آبیاری مزارع با آب الوده و نوشیدن مردم از آب ناپاک از رودخانه فرات باشد که از شمال و شرق سوریه می‌گذرد.

تخریب گسترده زیرساخت‌های ملی آب پس از بیش از یک دهه جنگ باعث شده است که بیشتر جمعیت سوریه به منابع غیرایمن آب وابسته باشند.

ریچارد برنان، مدیر اضطراری منطقه‌ای در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان هشت مورد مرگ ناشی از بیماری وبا را از ۲۵ اوت (۳ شهریور) در شهر حلب در شمار سوریه و دو مورد مرگ را در شهر دیر الزور در شرق این کشور ثبت کرده است.

برنان گفت: «این نخستین مورد تاییدشده شیوع وبا در سال‌های اخیر است… گسترش جغرافیایی بیماری نگران‌کننده است و بنابراین ما باید به سرعت اقدام کنیم.»

شیوع وبا در منطقه شمال حلب متمرکز است که بیش از ۷۰ درصد کل ۹۳۶ مورد مشکوک در آن ثبت شده و بیش از ۲۰ درصد موارد وبا همه در دیرالزور شناسایی شده است.

شمار کمتری از موارد مشکوک به وبا نیز در شهرهای رقعه، حسکه، حما و لاذقیه ثبت شده‌اند.

شمار موارد ثبت‌شده و با در حلب ۲۰ مورد، در لاذقیه چهار مورد و در دمشق دو مورد است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حتی پیش از شیوع اخیر وبا، بحران آب باعث افزایش بیماری‌هایی مانند اسهال، سوءتغذیه و عوارض پوستی در این منطقه شده بود.

برنان گفت سازمان جهانی بهداشتی از کشورها و سازمان‌های اهداکننده خواسته است که میزان کمک‌هایشان را افزایش دهند، چرا که سازمان‌های فعال از قبل با افزایش موارد شیوع وبا در  کشورهای دیگر منطقه از  جمله در پاکستان رروبرو هستند که باعث تشدید شیوع از قبل موجود وبا شده است.

کد خبر 705623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha