عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه رو به خشک شدن است و اگر سال آبی آینده هم مثل سال آبی گذشته باشد، به احتمال بسیار زیاد باقیمانده آب تبخیر می‌شود و دریاچه کاملا خشک می‌شود.

خشک شدن دریاچه ارومیه 1401

همشهری‌آنلاین ـ سارا کلهر: دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست. این دریاچه با همه عظمت و اهمیت از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در سال‌های اخیر این معضل بغرنج‌تر شده است به طوری که در هفته‌های پیش خبری مبنی‌بر خشک شدن کامل دریاچه در فضای مجازی منتشر شد. اما مسئولان و کارشناسان با تکذیب این خبر گفتند هنوز این دریاچه به طور کامل خشک نشده است. 

درباره صحت و سقم این خبر و اینکه چند درصد از این دریاچه بزرگ باقی مانده است و همین‌طور درباره احیای این دریاچه با پروفسور ناصر آق عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و رئیس انجمن آبزی‌پروری ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پروفسور آق خشک شدن کامل دریاچه ارومیه را کذب دانست و گفت: دریاچه ارومیه به طور کامل خشک نشده، البته باید بگویم وسعت کمی از دریاچه باقی مانده است. 

او درباره وسعت و حجم آب باقیمانده در دریاچه توضیح داد: از نظر وسعت، حدود ۱۰ درصد از دریاچه باقی مانده و از نظر حجم آب قطعا کمتر از ۵ درصد نسبت به سال ۷۵ که سال پرآبی بود، باقی مانده است. بنابراین چیزی که من می‌توانم بگویم این است که دریاچه ارومیه رو به خشک شدن است و اگر سال آبی آینده هم مثل سال آبی گذشته باشد، به احتمال بسیار زیاد باقیمانده آب هم تبخیر می‌شود و دریاچه کاملا خشک می‌شود.

 دریاچه ارومیه سال آینده کاملا خشک می‌شود | مقایسه دریاچه ارومیه با دریاچه وان ترکیه اصلا درست نیست | تنها راه نجات این دریاچه کوچک کردن آن است

پل میان‌گذر شهید کلانتری و نقش آن در خشکی دریاچه ارومیه

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه درخصوص نقش پل میان‌گذر دریاچه در خشک شدن آن به همشهری آنلاین گفت: ساخت این پل در خشک شدن دریاچه هیچ نقشی نداشته است. جاده‌ای ساخته‌اند که یک و نیم کیلومتر آن پل است. دلیل خشک شدن دریاچه این است که به آن آب نمی‌رسد این جاده که مانع ورود آب نشده است. 

او افزود: جاده را وسط دریاچه ساخته‌اند جایی که رودخانه‌ای قرار ندارد. آب از طریق رودخانه‌ها وارد دریاچه می‌شود و این جاده جلوی رودخانه را که نگرفته است که بخواهیم بگوییم آب وارد دریاچه نشده بنابراین این جاده و پل در خشک شدن دریاچه به‌هیچ‌وجه نقشی نداشته است، البته تاثیراتی در اکوسیستم دریاچه داشته که آن هم الان مهم نیست به دلیل اینکه دریاچه‌ای وجود ندارد که نگران تغییر اکوسیستم آن باشیم.

پروفسور آق در پاسخ به این سوال همشهری‌آنلاین مبنی‌بر این‌که آیا در روند ساخت این پل خاک وارد دریاچه نشده است، بیان کرد: این اتفاق نیفتاده شاید مقداری سنگ از کوه‌های اطراف وارد دریاچه شده باشد که آن هم در خشکی دریاچه تاثیری نداشته است.

علل اصلی خشک شدن دریاچه

رئیس انجمن آبزی‌پروری ایران درباره علل خشک شدن دریاچه ارومیه بیان کرد: از طرفی الگوی بارش تغییر کرده و از طرف دیگر مصرف آب خیلی زیاد شده است. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارندگی وجود دارد اما خیلی کم شده است سال‌هاست برف چندانی در ارومیه نمی‌بارد. 

او با اشاره به تغییر الگوی مصرف گفت: در ۲۵ سال اخیر وسعت زمین‌های کشاورزی ۲ برابر شده است. بسیاری از زمین‌هایی که دیم بودند به زمین‌های آبی تبدیل شده‌اند و به آبیاری نیاز دارند که عمدتا آبیاری‌های سنتی غرقابی هستند که آب زیادی مصرف می‌کنند. این مصرف بی‌رویه آب و عدم مدیریت منابع آبی باعث شده آب به اندازه کافی به دریاچه نرسد و به خشک شدن آن منجر شود. 

دریاچه ارومیه قابل مقایسه با دریاچه وان نیست

پروفسور آق با اشاره به عمق کم دریاچه ارومیه و تاثیر آن در تبخیر سریع آب دریاچه به موضوعی که اخیرا مطرح می‌شود که چرا دریاچه وان ترکیه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری دریاچه ارومیه قرار دارد خشک نشده است، توضیح داد: باید بگویم این دو دریاچه اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. از قدیم‌الایام عمق متوسط دریاچه ارومیه ۶ متر بوده است و عمق متوسط دریاچه وان ۱۷۰ متر و حداکثر عمقش ۴۵۰ متر است در حالی که دریاچه ارومیه دریاچه بسیار کم‌عمقی است. 

او افزود: به دلیل همین عمق کم در ۵ سال اول که بارندگی‌ها کاهش پیدا کرد نصف دریاچه از بین رفت. همان‌طور که گفتم عمق متوسط دریاچه ۶ متر است و از آنجا که هوا هم گرم شده تبخیر نیز بیشتر شده است. 

تنها راه نجات دریاچه ارومیه

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه قطعا راهی برای احیای دریاچه وجود دارد، گفت: البته احیا کردن کل دریاچه با آن عظمت دیگر امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه دوباره اقلیم برگردد و دوباره بارندگی‌های خیلی شدید رخ دهد و مثل قدیم ۳ ماه برف ببارد تا شاهد احیای کامل دریاچه باشیم که خب این چشم‌انداز هم فعلا قابل رویت نیست بنابراین باید ببینیم با میزان بارندگی‌ و منابع آبی که الان داریم چه راهی پیش رو داریم.

او ادامه داد: از سال ۸۵ گفته‌ام که تنها راه احیای دریاچه ارومیه کوچک کردن آن است. فقط با کوچک کردن دریاچه ارومیه و کاهش میزان تبخیر می‌توان آن را نجات داد. 

پروفسور آق خاطرنشان کرد: وقتی تصاویر ماهواره‌ای را نگاه می‌کنیم در سال ۱۳۹۶ آب دریاچه خیلی کم شد ۲ سال بعد از آن باران بهتری بارید و تقریبا دریاچه پر شد یعنی از ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع حدود ۴ هزار کیلومترمربع آن پر شد ولی با عمق کم و باز هم وقتی بارندگی‌ در سال بعد کم شد سریع دریاچه خشک شد. مشکل اصلی دریاچه همین‌جاست که آب در دریاچه پخش می‌شود چون کف آن به سمت بالا آمده مثلا قبلا ۱۰ متر عمق داشته اما الان به دلیل رسوبات نمک و خاک کف آن ۴ متر بالا آمده است به همین دلیل وقتی آب وارد دریاچه می‌شود خیلی سریع پخش می‌شود و به‌ظاهر دریاچه پر می‌شود ولی به دلیل عمق کم سریع تبخیر می‌شود.

 دریاچه ارومیه سال آینده کاملا خشک می‌شود | مقایسه دریاچه ارومیه با دریاچه وان ترکیه اصلا درست نیست | تنها راه نجات این دریاچه کوچک کردن آن است
عکس‌ها: مهرداد تبریزی

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: نباید اجازه دهیم آب در یک منطقه خیلی وسیع در دریاچه پخش شود و به‌سرعت تبخیر شود. باید دریاچه را نصف دریاچه سابق کنیم و آن را در ۲ فاز احیا کنیم. یعنی یک‌چهارم را در یک سال احیا کنیم و ۲ تا ۳ سال بعد هم یک‌چهارم دیگر را احیا کنیم بدین‌ترتیب می‌توان نصف دریاچه را نجات داد. بیش از ۱۰ سال است که این راه‌حل را برای نجات دریاچه مطرح کرده‌ام و گفته‌ام هیچ راه دیگری وجود ندارد و تنها راه همین است ولی متاسفانه به این نوع راهکارها اهمیت نمی‌دهند.

او با تاکید بر اینکه منظورم از کوچک‌ کردن دریاچه تبدیل آن به یک حوض نیست، گفت: منظور این است مثلا یک‌چهارم دریاچه را حفظ کنیم. دریاچه ارومیه ۵۵۰ هزار هکتار است و وقتی می‌گویم ابتدا یک‌چهارم آن را احیا کنیم یعنی حدود ۱۳۰ هزار هکتار و در مرحله بعد هم ۱۳۰ هزار هکتار دیگر به هر حال این تنها راهکار منطقی و علمی برای احیای این دریاچه است البته برای انجام این کار هم باید مطالعه‌های بسیاری شود تا به نتیجه قطعی برسیم.

دریاچه‌هایی در دنیا با سرنوشتی شبیه به دریاچه ارومیه

وی در پاسخ به این سوال که آیا دریاچه دیگری با این میزان اهمیت و وسعت در جهان وجود دارد که سرنوشتش شبیه به دریاچه ارومیه داشته باشد، گفت: بله. دریاچه آرال که به دلیل وسعت زیادش به آن دریای آرال می‌گفتند. دریای آرال ۱۱ برابر دریاچه ارومیه بود و عمق حداکثرش تا حدود ۷۰ متر می‌رسید. در آنجا هم کشاورزی را بیش از حد توسعه دادند و جلوی آب رودخانه را گرفتند و برای کویرزدایی و اقداماتی از این دست فرستادند و طی ۴۰ سال حدود ۸۰ درصد دریای آرال خشک شد و راهکار آن‌ها هم این بود که یک بخش دریاچه را احیا کنند. جاده‌ای کشیدند و جلو ورود آب را به قسمت بزرگ دریاچه گرفتند و یک قسمت را احیا کردند و از آنجا سرریز گذاشتند تا اضافه آب سرریز شود به قسمت دوم و بدین‌ترتیب قسمت دوم هم احیا شد. از دریاچه‌ای که ۱۱ برابر دریاچه ارومیه بود الان ۲ قسمت به اندازه دریاچه ارومیه احیا شده و ۹ قسمت دیگر آن کاملا خشک است.

پروفسور آق بیان کرد: در آمریکا هم این وضعیت وجود دارد که دریاچه‌ها در حال خشک شدن هستند و راهکار آن‌ها هم کوچک کردن دریاچه‌هاست تا بتوانند آبی را که داخل دریاچه وارد می‌شود مدیریت کنند تا آب در جای کوچک‌تر جمع شود و به‌سرعت تبخیر نشود.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: دریاچه سالتون در آمریکا هم در حال خشک شدن است و برای نجاتش تصمیم گرفتند کوچکش کنند به جز آن دریاچه بزرگ نمک آمریکا هم به همین سرنوشت دچار شده است. روی این دریاچه نمک هم ۶۰ سال پیش ۲ جاده‌ ساختند و آن را به ۴ قسمت تقسیم کردند. به شدت برای احیای این دریاچه تلاش می‌کنند و در حال کنترل و مدیریت آن هستند. 

خطر وقوع طوفان‌های نمکی و تاثیر آن در سلامت مردم

او با اشاره به اینکه حتما خشک شدن دریاچه‌ای با این عظمت آثار زیست‌محیطی بسیاری به همراه دارد توضیح داد: وقتی در شهری دریاچه بزرگی باشد و خشک شود قطعا در آب‌وهوای منطقه تاثیر می‌گذارد. قدیم ارومیه جزو مناطق سردسیر به حساب می‌آمد درحالی‌که الان دیگر چنین آب‌وهوایی ندارد و تقریبا معتدل است و حتی می‌توانیم بگوییم تابستان‌های گرمی هم دارد. میانگین دمای هوا هم در چند سال اخیر یک تا یک‌ونیم درجه افزایش پیدا کرده و همین امر هم باعث تبخیر بیشتر آب می‌شود.

این فعال محیط زیستی درباره خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و تاثیر آن در سلامت مردم گفت: این را هم باید به یاد داشته باشیم با خشک شدن دریاچه، خاک شور و میلیاردها تن نمک در بستر دریاچه رسوب کرده است که خطر طوفان‌های نمکی را به دنبال دارد، البته برخی از متخصصان اعتقاد دارند غبار و طوفان‌های نمکی به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است چند سال زمان ببرد ولی خب وقوع طوفان‌های خاک شور ممکن است اتفاق بیفتد و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود این خطر ما را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: بخش بزرگی از جنوب دریاچه ارومیه (حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع) ۱۵ سال است که خشک است اما هنوز از این منطقه طوفان‌های شدید که آزاردهنده و مشکل‌ساز باشد، نداشته‌ایم ولی قطعا در آینده می‌تواند اتفاق بیفتد. این طوفان‌ها منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت مردم می‌شود به همین دلیل است که سال‌هاست پیشنهاد می‌دهم دریاچه را در ابعاد کوچک‌تر احیا کنیم باید با آب روی نمک باقیمانده را بپوشانیم و در قسمت‌هایی که نمی‌توانیم آب برسانیم به وسیله دیگری باید روی نمک را بپوشانیم حتی با پلاستیک تا بدین وسیله جلوی غبارهای نمکی را بگیریم. کار سخت و پیچیده‌ای است چون ابعاد بسیار وسیع است ولی خب کار نشد ندارد و در هرکاری سرمایه‌گذاری کنیم و علمی پیش برویم انجام می‌شود.

پروفسور آق در پاسخ به اینکه در حال حاضر مشکلاتی برای سلامت مردم پیش آمده است یا نه گفت: ممکن است در بعضی از مناطق اطراف دریاچه عوارضی برجا گذاشته باشد ولی در ابعاد وسیع که کل ارومیه و شهرهای اطراف را تحت‌تاثیر قرار دهد هنوز اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 705573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • کریم IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    19 6
    دانشمندان نظرات خوبی میدهند که بر مبنای تجارب دیگر کشورها هستند .مسئولان محترم اگر فرصت پیدا کنند و این نظرات را به اجرا بگذارند شاید بتوانیم در طی بیست سال آینده نصف دریاچه ارومیه را به شرایط بهتری برگردانیم تا از شرایط بحرانی خارج کنیم.مردم و مسئولین بایستی از محیط زیست حفاظت کنند .تا ایرانی آباد را تحویل فرزندانمان دهیم.
  • سرابی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    15 1
    با سلام بیشتر مطالب آقای پروفسور آق درست است ولی ایشان هیچ اشاره ای به حق آبه دریاچه و تعداد سدهای ساخته شده در حوزه آبریز دریاچه اشاره نفرموده اند. در خصوص کوچک کردن دریاچه و عمق کم دریاچه می توان تمهیداتی اندیشید و اقدامی در راستای آن انجام داد. مسئولین امر باید این اقدامات را انجام دهند نه مردم اطراف دریاچه ارومیه ولی بی تدبیری مسئولین اصلی ترین عامل خشک شدن دریاچه است.
  • GB ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    28 3
    پل شهید کلانتری جزر و مد دریاچه را گرفت و دریاچه را تبدیل به حوض بزرگی کرد که تبخیر آب ان را چند برابر کرد حالا اقای دکتر میگه تاثیری نداشته با دانشمندانی مثل شما دریاچه ارومیه دیگر دشمن نمیخواهد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    16 0
    لطفا هرکاری که میتوانید برای این دریاچه زیبای ما بکنید
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      14 1
      با نظر شما کاملا موافقم از وقتی پل زده شد دریاچه خشک شد چون چشمه آب شور دریاچه زیر پل است که بتن ریزی شده وخشک گردیده است
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      16 0
      کاملا صحیح فرمودید چون با بتن ریزی هم چشمه اب شور دریاچه رامسدود کرده اند چشمه در عمیق ترین جای دریاچه است درست زیر پل
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    28 1
    لطفا به نگین اذربایجان کمک کنید
  • حمید حامدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 0
    با سلام مسئولین جیبهایش را به روی بودجه دریاچه ببندند و دخالت بر کار کارشناسان نکن مناطق کشاورزی حومه دریاچه یکپارچه سازی بشه آبیاری از سنتی به صنعتی تغییر کنه هم محصول کشاورزی بیشتر تولید بشه وهم با کیفیت وآبهای هدر رفت سرازیر دریاچه کنند تا احیا شود والا با مصاحبه نمیدانم قانونگذاری جدید یا بودجه الکی نمیشه کار را باید بسپارند دست کاردان و تجربه والسلام
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 1
    اشم ادم درمیاد
  • حسین حیدرزاده IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    با سلام یک راه حل ساده برای نجات این دریاچه بصورت صد درصد وجود دارد ..و از این روش در سالهای گذشته در جای جای عالم از آن استفدا میکرده اند و احتمالا میکنند .بطور خلاصه غلبه بر اینرسی بوجود امده در این دریاچه و منطقه میباشد و صد البته به فراموشی سپرده شده یعنی کلا مسئولین از مسیرهای انحرافی بدنبال راه حل هستند که بدست نخواهند آورد چون راه حل موضوعات کائناتی فقط از طریق راه حل های کاینات میسر میشود یعنی گندم از گندم بروید جو ز جو ....
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    11 2
    به داد اورمیه برسید
  • FR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    11 0
    چرا کسی حرف راشت درباره دریاچه نمیزنن
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    8 2
    فکر خلیج فارس از حالا باشید
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    10 5
    تنها راه حل نجات دریاچه ارومیه , تغییر سیمای این منطقه از کشاورزی به صنعتیه یعنی اشتغال زایی از کشاورزی به صنعتی شیفت کنه به این معنا که اطراف دریاچه , شهرک های صنعتی ساخته شود که صاحب صنایعی باشند که از نمک دریاچه به عنوان ماده اولیه بهره می برند به این شکل , برداشت نمک از دریاچه چند برابر می شه و یکی از عوامل اصلی تبخیر سریع هم کمرنگ می شه باید اجازه داده بشه که چنین شیفتی در شعاع 50 کیلومتری دورتادور دریاچه اتفاق بیفته و نمک به شکل صنعتی و عمیق برداشت بشه محلی ها می توانند در این صنایع مشغول به کار بشن یا اگر زمین کشاورزی خود را دادند سهامدار شن آبی هم که به عنوان پساب تصفیه شده از سمت تبریز و ارومیه به داخل این دریاچه می ریزید که اثری ندارد تحویل همین صنایع بدین تنها راه همین است و الا طرح انتقال کانی سیب و پساب تصفیه شده فاضلاب بماند آب کاسپین را هم بیارید این دریاچه احیا نخواهد شد مشکل اون چیزی نیست که بر سطح دریاچه می بینید مشکل تغذیه نشدن دریاچس چون هزاران چاه کشاورزی و مسکونی (ویلایی و استخر) مجاز و غیرمجاز دور تا دور دریاچه وجود دارد و دریاچه را به شکل ذاتی خشک کرده .
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    9 1
    وقتی مسولان بی سواد با پل خاکی دریاچه را دو قسمت کردند دانشمندان ژاپنی هشدار دادن ولی کس گوش نکرد بخاطر عدم چرخش آب کمکم بخار شد . خشکید
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 3
      نکنه دنبال گنج می گردی
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    بادهای فصلی که شروع بشه مردم‌اردمیه وتبریز از زرات نمک وخاک ودیاجه نمیتونن زندگی کنن
  • ناشناس IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 0
    یارو میگه پل در اکوسیستم دریاچه تاثیر داشته نه در خشک شدنش که اونم الان مهم نیس دیگه چون دریاچه ای وجود نداره که نگران باشیم قبلش هم بیان کردن که خشک شدن دریاچه را رد میکنن چون ۱۰ درصدش هنوز مونده یعنی ۹۰ درصدش خشکه.این بیانات پرفسور هست.🙅‍♂️
  • حسین راستین IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 1
    دریاچه ارومیه در یکی دو فصل بارندگی کاملا احیا می شود راه حل احیا دریاچه با کمترین حق آبه، هزینه و در سریعترین زمان را در مصاحبه ای ارائه دادم
  • ناشناس US ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 0
    سه ماه تابستان ده بیست تاقایق بفرستید روی آب اینور و اونور برن جابجایی و موج ایجاد کنند تا تبخیر نشه
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 0
    عین حقیقت است جلوی چشمه اب شور دریاچه رامسدود کرده اند
  • محمود IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 0
    حرف های تا امید کننده نزنید با کرد بندی و مرحله مرحله دریاچه احیا می‌شود بدین صورت که در سواحل دریاچه می توان قسمت به قسمت آب وارد شود تا آب ورودی درسطخ پخش نشود وبااستمراراین وضعیت بتدریج دریاچه را احیا کرد و رضمن اقداماتی ازقبیل برگشت اراضی دینی که به آبی دربالای دستهای رودخانه صورت گرفته به وضعیت قبلی بازگردد چاههای عمیق در پایین دست ها کنترل شود .آبیاری قطره ای صورت بگیرد .توسعه صنایع دستی بجای کشاورزی صورت گیرد گردشگری روستایی رونق بگیرد و انتقال آب ارس زاب و همچنین طرح انتقال آب از طریق رودخانه تلخه رود که سرچشمه آن به نزدیکی خزر می رسد صورت گیردو....دریاچه حتما احیا میشود
  • آذری IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 0
    راست میگن خشک نشده ، من خودم دیدم هیچ تغییری نکره ،یک لیوان آب داره هنوز خشک نشده دریاچه روخشک بکنید زیر دریاچه لیتیوم پیدا کردین درست مثل شهرستان خوی که معدن مس زدن و چند روستا بخاطر احداث چاه عمیق برای استخراج مس دیگه آب ندارن و مردمانشان کوچ کردن
  • مبهم FR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    5 2
    چرا آب خلیج فارس را به دریاچه ارومیه انتقال نمی دهید اگر دولت برای انتقال آب خلیج فارس هزینه کند ، دریاچه ارومیه قطعا احیا خواهد شدو حیات مردم استانهای مجاور ارومیه جان دوباره خواهد گرفت
  • محمود IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    جوری صحبت می کنند انگار اینهمه نمک و املاح معدنی تو دریاچه ارومیه با اجی مجی جمع شده نه آقا قرن ها و بارها دریاچه با تبخیر آب اونجا جمع شدن حالا یکی مثل کلانتری جیرش جو شده صداش در آمده
  • احمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    2 0
    چقدر ساده اندیشید.جای تاسف است.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    3 0
    دریاچه رو خشک کردید توجیه نکنید
  • علیسام IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    1 0
    بنده عنوان یک رضاییه ای وکسی که در این مملکت مالیات میپردازم از مراجع مطالبه گر قانون(دادستانی کل کشور .اداره اطلاعات ) خواستار رسیدگی به پرونده دریاچه هستم .خب بر فرض‌که دریاچه از بیتدبیری خشک نشد و کار خدا بود و طبیعت واما تکلیف ملیاردها پولی که به اسم احیای دریاچه تخصیص داده شد ه بود چی شد و این پول کجای این دریاچه رو احیا کرد .....ما مردم ارومیه خواستار جواب شفاف هستیم
  • دانشگاهی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    از نظر علم زمین شناسی و تاریخ طبیعی این دریاچه متوجه می شویم ک میلیونها سال طول کشیده است که ا ین دریاچه بصورتی که قبلا پر آب و دایر بوده است در این منطقه شکل بگیرد ‌و مطمئنا از مسیرهای زیر زمینی معینی آب از کف این دریاچه فوران میکرده است که با ورود آب های سطحی موجب تعادل سطح نرمال آب در این دریاچه میشده است اکنون بنظر می رسد که این مسیرهابطریقی مسدود و از سوی دیگر بعلت خشکسالی،افزایش دمای هوا و مصرف آب های جاری بانحا مختلف موجب قلت آب گیری این در یا چه شده است واز سوی دیگر بعلت خشکی بخش هایی از دریاچه و ایجاد ترک و خلل و فورج در کف دریاچه آب وارد شده بلعیده می شود ، بنابراین بنظر میرسد که تغییرکوسیستم و تغبیرات زمین شناسی و اب وهوایی و وقوع زلزله در طول چند دهه معلوم نیست از چه زمانی این روند نا مطلوب و تاسف بار آغاز شده است.
  • یوسف GB ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    1 0
    حق آبه دریاچه رو بدید،روستای ما کنار دریاچه هست،قبلا بهار میشد رودخانه شهرچایی طغیان میکرد و چاهای روستا آب میزد بیرون اما الان سد زدن برای آب شرب ارومیه ،رودخانه تو بهار هم آب ندارد،اب شرب تبریز از رودخانه های زرینه و سیمنه رود تامین میشود،22 تا رودخانه نزدیک 70 تا سد زدن روشون،زمینهای دیمی نقده ،مهاباد، بوکان ،در دوره آقای احمدی‌نژاد آبی کردن اونم محصول چغندرقند که مصرف آب فراوان دارن ،الان نه تبریز نه ارومیه،نه مهاباد نه بوکان ،نه نقده ،سد باز نمکنن ،دنبال بهونه نباشن دانشمندان واقعیت اینه بقیه چاپلوسی مقامه ،حقشه نمیدن وسلام