مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه دریاچه ارومیه به‌صورت کامل خشک نشده است،گفت: در صورت عدم تامین حق‌آبه مورد نیاز دریاچه با توجه به تاخیر در بارش‌های پاییزی و تبخیر بالا، دریاچه به‌صورت کامل خشک خواهد شد.

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین، درپی منتشر شدن اخباری در فضای مجازی درباره خشک شدن کامل دریاچه ارومیه آرزو اشرفی‌زاده - مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با تکذیب این خبر اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده است و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است.

وی افزود: براساس آخرین اطلاع‌رسانی از وضعیت دریاچه ارومیه از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، یکشنبه (۱۳ شهریورماه) تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۹ متر، وسعت دریاچه ۱۰۱۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود ۱.۳۹ میلیارد متر مکعب بوده این در حالیست که در ۱۳ شهریورماه سال گذشته تراز سطح آب دریاچه ۰.۵۳ متر، وسعت دریاچه ۱۲۵۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود ۱.۵ میلیارد متر مکعب بیشتر بود؛ به عبارتی در سال ۱۴۰۰، تراز سطح آب ۱۲۷۰.۷۲ متر، وسعت دریاچه ۲۲۶۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه ۲.۸۲ میلیارد متر مکعب گزارش شد.

دریاچه ارومیه

اشرفی‌زاده درباره اقدامات لازم برای افزایش تراز دریاچه و اتصال جزایر جدا شده در نیمه شمالی و جنوبی دریاچه توضیح داد: یقینا تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه نیاز است و در صورت عدم تامین آن، قاعدتا وضعیت با توجه به روند و میزان بالای تبخیر تا اواسط پاییز قطعا میزان بیشتری تبخیر را نیز خواهیم داشت و سطح تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان خود در چندین سال اخیر می‌رسد. 

وی با اشاره به اظهارات وزارت نیرو در راستای تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: در دو سال گذشته باتوجه به اظهارات وزارت نیرو باید هر سال حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شد، در حالی که روند تبخیر بسیار بیشتر از این مقدار آب است. سازمان حفاظت محیط زیست میزان نیاز آب محیط زیستی دریاچه را به وزارت نیرو به مقدار ۳.۴ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بود که در صورت عدم تحقق این میزان حق‌آبه قاعدتا باتوجه به تبخیر بالایی که وجود دارد، قطع به یقین امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود.

اشرفی زاده در پاسخ به اینکه آیا باتوجه به وضعیت کنونی و تاخیر بارش پاییزی امکان خشک شدن کامل دریاچه ارومیه وجود دارد یا خیر؟ گفت: در صورت عدم تامین حق‌آبه و تحقق نیافتن برنامه‌های مصوب شده به‌صورت کامل، قطع به یقین دریاچه کاملا خشک می‌شود و امیدی به احیای آن نیست اما در نقطه مقابل با تحقق برنامه‌ها و تامین حق‌آبه دریاچه به صورت کامل امیدواریم وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه با افزایش بارش‌ها شاهد باشیم. 

وی افزود: مسلما بارش‌ها و تغییرات اقلیمی نیز تاثیر خود را بر دریاچه گذاشته است اما جلوگیری از توسعه کشاورزی و انجام کشاورزی پایدار در سطح حوضه ارومیه، از راه حل‌های اصلی احیای دریاچه است همچنین جلوگیری از ساخت سدهای جدید در حوضه دریاچه و تداوم توقف‌های انجام شده در این زمینه باید همچنان ادامه داشته باشد.

دریاچه ارومیه

اشرفی‌زاده درپی تصویر منتشر شده در فضای مجازی درباره همسایگی دریاچه ارومیه و وان اما با دو سرنوشت متفاوت اظهار کرد: وضعیت دریاچه وان به دو دلیل عمق بیشتر آن و مدیریت بهتر منابع آب و کشاورزی در حوضه نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه بهتر است. در حوضه دریاچه ارومیه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی و توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی محقق نمی‌شود. 

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نیرو طبق قانون مکلف به تامین نیاز آبی زیست‌محیطی دریاچه ارومیه است اما به این دلایل همچنین کاهش بارش‌ها حق‌آبه‌ را به‌صورت کامل تامین نکرده ست.

اشرفی‌زاده در پایان گفت: رسانه‌ها باید برای تامین حداکثری حق‌آبه دریاچه ارومیه از وزارت نیرو مطالبه‌گری کنند تا پیگیری‌ها صورت بگیرد و از مبادی پیش‌بینی شده میزان ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق‌آبه دریاچه ارومیه محقق شود.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای در روز جمعه (۱۱ شهریورماه) مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه ۹۸۰ کیلومتر مربع برآورد شده است.

کد خبر 703540
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • چرا دارین قانع میکنین دریاچه ارومیه خشک شده خشک IQ ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    61 1
    چرا میخوایین توجیه کنین مقابل چشمه همه میبنن خشک شده خجالت خوب چیزیع
  • داود IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    44 1
    تخصیص 330 میلیارد تومانی بودجه بعداز کلی کارشناسی چه شد مساوی شد با خشک شدن و برنامه نداشتن دولت در هیچ اموری با همین فرمون بریم به عصر قجر بر میگردیم شاید هم رسیدیم
  • علی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    50 3
    دریاچه بخاطر پلی که احداث شد خشک شده سالها پیش وقتی ژاپنی ها طرح تونل شیشه ای رو دادن و ایران طرح پل مذکور رو داد روزنامه نوشت که ژاپنی ها گفتند به علت قطع شدن گردش آب بین قسمت شمالی و جنوبی پل باعث خشکی دریاچه خواهد شد
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    46 10
    بی برنامگی دولت به جای خود ولی اهالی ساکن اطراف دریاچه نه به خودشون ونه به دریاچه رحم نکردن،باحفر چاههای غیر مجاز وبی رویه سفره های آب اطراف دریاچه رو به کل نابود کردن،به امید این که زمینا وویلاهاشونو آباد کنن،ولی به اینجا فکر نکرده بودن که اگه دریاچه خشک بشه چه زمینی،چه ویلایی،چه کشکی،چه دوغی،دولتم فقط مثل سازمان بین الملل ابراز تاسف میکنه!
    • سعید خدائی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      25 0
      سلام خشک شدن دریاچه ارومیه دلایلی بقرار زیر دارد:۱ _ پل شهید باکری با تلی ازخاک وتبخیر بیش ازحد آب ۲ _ عدم دقت درساخت وساز سدهای حوضه آبریز دریاچه ۳_ برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی ازطریق چاره‌ای عمیق مجاز وعیر مجاز ۴_ عدم رهاسازي حق آبه دریاچه ۵_ عدم استفاده ازکشت محصولات کم آب وعدم تغیر کشت۶-خشک سالی و...
  • نیما IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    8 4
    اونم خشک کردین،در عوض موفقیت های زیادی داریم
    • ماسی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 2
      الانم اینجوری نیست باید دید آب کجا رفته
  • CA ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    14 3
    لااقل نمکهاشو جمع کنید ....
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 2
    اصلا کسی اهمیت میدهد؟
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    5 0
    باز هم افتخاری دیگر
  • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    11 1
    تو کشورهای دیگه توپ پلاستیکی در اب دریاچه ها می ریزن تا از تبخیر اب جلوگیری بشه . یعنی اون کار رو هم نمی تونید بکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قشنگ معلومه هدفتون چی بوده!!!!!
  • A US ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    8 1
    چراشعارمیدین دیگه دریاچه مرده چرادروغ میگین آب داره کو
  • مهدی لزیری US ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 1
    حداقل دریاچه را مدفون کنید تا از ریزگردهای نمک در امان باشیم.
  • داریوش IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    دریاچه ارومیه یکی از عوامل جذب گردشگر با خصوصیت درمانی و تفریحی و ورزشهای آبی است، که علاوه بر زیبایی باعث تنظیم و تلطیف هوای مناطق اطراف و نیز محل مناسبی برای لانه گزینی و مهاجرت پرندگان مهاجر و سایر جانوران است ، در صورت خشک شدن دریاچه باعث آسیبهای زیادی مثل خشکی هوا ، از بین رفتن گونه آب زیست کمیاب ( آرتمیا ارومیانا)در آب شور دریاچه ، هجوم غبار شور که باعث تخریب باغها و خاک مناطق پیرامون و بسیاری از مشکلات دیگر خواهد شد.