تجدید حیات احزاب راست‌گرا از کشورهای شمال اروپا تحت لوای بیگانه‌هراسی و نئولیبرالیسم کلید خورد. با تشدید بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، این احزاب در سراسر اروپای غربی نیز ظاهر شدند و اکنون شرایط به جایی رسیده که در سراسر اروپا به جایگاه محکمی دست یافته‌اند.

فاشیسم اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، احزاب سیاسی راست افراطی در چهارگوشه اروپا در حال تکثیر هستند. حزب دست راستی «دمکرات‌های سوئد» موفق شده تا در انتخابات یکشنبه آرای خود را از یک درصد در ۲  دهه گذشته، به حدود ۲۰ درصد برساند و در جایگاه دوم قرار بگیرد.

در ایتالیا نیز نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا» به رهبری جورجیا ملونی خبر می‌دهند. در دیگر کشورهای اروپایی نیز جریان راست افراطی یا توانسته قدرت را کامل به ‌دست گیرد یا در آستانه ورود به هیأت حاکمه هستند.

تجدید حیات احزاب راست‌گرا از کشورهای شمال اروپا تحت لوای بیگانه‌هراسی و نئولیبرالیسم کلید خورد. با تشدید بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، این احزاب در سراسر اروپای غربی نیز ظاهر شدند و اکنون شرایط به جایی رسیده که در سراسر اروپا به جایگاه محکمی دست یافته‌اند. احزاب راست‌افراطی پوپولیست امروز در اسپانیا و هلند نقش سیاسی مهمی دارند و در نروژ، اتریش و ایتالیا نیز بخشی از دولت هستند. این احزاب اکنون در لهستان و مجارستان قدرت را کاملا در دست دارند و حقیقت آن است که امروز دیگر ردپای آنان را در هر گوشه از اروپا می‌توان دید.

پیشروی راست‌گراها در سوئد و ایتالیا 

در انتخابات اخیر حزب «دمکرات‌های سوئد» موفق شد تا جایگاه دوم را به دست آورد که در تاریخ فعالیت رسمی ۱۲ ساله آن بی‌سابقه بوده است. دمکرات‌های سوئد با رویکرد ضدمهاجرتی به‌دلیل ارتباط با گروه‌های فاشیستی و نازی، اجازه فعالیت سیاسی در سوئد را نداشتند و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد پارلمان شدند، اما اکنون در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند شانس ورود به دولت ائتلافی را داشته باشند. یورونیوز نوشته: «برای حزبی که فقط یک دهه است فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده تصاحب جایگاه دوم در میان احزاب سیاسی پیشرفت چشمگیری است.

نتیجه انتخابات یکشنبه نشان‌دهنده تغییری آشکار در فضای سیاسی سوئد است: پذیرش عمومی حمایت از حزبی که ریشه در فاشیسم دارد و مرتبا بر طبل سیاست‌های ضدمهاجرتی می‌کوبد.» پونتوس اودمالم، کارشناس امور سیاسی دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «آنچه باعث شده تا دمکرات‌های سوئد بتوانند ۲۰ درصد آرا را به‌دست بیاورند شعارهای ضدمهاجرتی آنان بوده است.»

در ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اروپا نیز نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع جریان راست افراطی حکایت دارند. انتخابات حساس این کشور ۲ هفته دیگر و در میانه بحران انرژی و افزایش شدید تورم در این کشور برگزار می‌شود؛ عواملی به اعتقاد کارشناسان رأی‌دهندگان را به ‌سوی جریان راست افراطی سوق داده است؛ به‌طوری که آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات در این کشور حاکی از آن است که ائتلاف راست‌های افراطی متشکل از پسا فاشیست «برادران ایتالیا» به رهبری جورجیا ملونی، حزب ضد ‌مهاجرتی «لیگ» ‌ به رهبری ماتئو سالوینی و حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری سیلویو برلوسکنی بیش از ۴۶ درصد آرا را به‌دست خواهند آورد؛ سهم احزاب چپ‌گرا نیز در مجموع ۳۰ درصد ارزیابی شده است.

انریکو لتا، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رهبر حزب میانه‌روی دمکراتیک، با هشدار درباره پیروزی ائتلاف راست‌گرایان در کشورش گفته: «این تهدید، جدی است. اینکه ایتالیا خود را در آغوش دوستان دونالد ترامپ بیندازد، بسیار خطرناک است.

این خطر متوجه اتحادیه اروپا هم است. تا الان هیچ‌گاه یک کشور بزرگ اروپایی توسط نیروهای سیاسی که آشکارا مخالف ایده جامعه اروپایی هستند، اداره نشده است.»  برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی در ایتالیا پس از استعفای ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور، ۲ ماه پیش کلید خورد. دولت دراگی پس از سلب حمایت ۳ حزب شریک در ائتلاف تحت رهبری وی مجبور به استعفا شد.

بحران انرژی و خیزش پوپولیسم 

ماریو دراگی حدود ۴ ماه پیش در نشست گروه ۷ گفته بود: «نباید اجازه دهیم که اشتباه سال ۲۰۰۸ تکرار شود. بحران انرژی نباید منجر به بازگشت پوپولیسم شود.» سخنان دراگی، نگرانی امروز بسیاری از رهبران اروپاست. نشریه پولیتیکو با اشاره به بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸ و بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۴ میلادی نوشته: اگر رهبران اروپایی نتوانند جلوی تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را بگیرند، اروپا با موج جدیدی از ظهور احزاب پوپولیستی مواجه خواهد شد.

این سومین و بدترین موج پوپولیستی در سال‌های اخیر خواهد بود که نتایجش غیرقابل پیش‌بینی است.»  نشریه پولیتیکو نوشته: موج ظهور احزاب پوپولیستی محدود به چند کشور اروپایی نیست. امروز تقریبا تمام رهبران اروپایی از سوی رأی‌دهندگان برای مهار هزینه‌ها و بحران انرژی تحت فشار هستند.

به همین دلیل بوده که کمیسیون اروپا اخیرا تصمیم گرفته تا با در پیش گرفتن رویه‌ها و سیاست‌های رادیکال به بازار انرژی ورود کند. اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، هفته گذشته با اعلام جزئیات برنامه این کمیسیون برای دخالت در تعیین قیمت انرژی بسیاری از رهبران اروپایی را غافلگیر کرد. فون‌درلاین گرچه از توصیه هرگونه سقف قیمتی خودداری کرد، اما گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید سقف قیمتی برای گاز طبیعی روسیه تعیین کنند. او تصریح کرد که کمیسیون اروپا به‌عنوان بازوی اجرایی اتحادیه مجموعه‌ای از پیشنهادها را روی میز قرار می‌دهد تا وزرا درباره آن بحث کنند. به اعتقاد ناظران، آنچه باعث شد تا کمیسیون اروپا رویه خود را تغییر دهد تشدید فشار رهبران سیاسی اتحادیه اروپا بوده است.

همین هفته پیش بود که «الکساندر دو کرو»، نخست‌وزیر بلژیک، به صراحت گفته بود: «اگر کمیسیون اروپا مداخله کند ما در خطر رکودی عمیق با نتایج غیرقابل پیش‌بینی هستیم. این تهدید فراتر از اقتصاد است و امنیت و ثبات ما در قاره اروپا را نشانه رفته.» چارلز میچل، رئیس شورای اروپا نیز گفته که «تهدید، جدی است و رهبران اروپایی هیچ فرصتی برای از دست دادن ندارند.» 

پاندمی نئوفاشیسم در اروپا

کد خبر 705137
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha