نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امروز دشمن، همبستگی و وحدت مسلمانان را نشانه گرفته است و از هر فرد یا گروهی که بخواهد محور تفرقه باشد، حمایت می‌کند گفت: روشنگری و تبیین، سیره عملی امامان ما با هر روش و ابزار بوده است.

حجت‌الاسلام نواب

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ستاد خبری کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، همایش اربعین و فرهنگ علوی امروز یکشنبه ۲۰ شهریور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نجف اشرف برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام نواب با ذکر یک روایت مشهور از پیامبر اسلام(ص) گفت: این روایت در کتب روایی از پیامبر نقل شده که فقط درباره امام حسین تنها نیست، پیامبر فرمودند: علی از من است و من از علی. در روایتی دیگر با ضمیر بیان کرده‌اند که تو از من و من از تو، پس طبق روایات، آنچه امام حسین (ع) یا امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند همان بیان پیامبر اسلام است.

وی ادامه داد: وقتی عده‌ای درباره امام علی  (ع) سخن چینی کردند، پیامبر (ع) غضبناک و ناراحت شد و سه بار فرمود «ما تریدون من علی، ان علی منی و انا منه» این سخنان یعنی یک هماهنگی و همگونی انسان می‌تواند در این سه بزرگوار احساس کند. که دو ضلع پیامبر و امام علی که در روایت «انا مدینه العلم و علی بابها» است و ضلع سوم را پیامبر درباره امام حسین (ع) بیان کرده است که «حسین منی و انا من حسین».

وی درباره فرهنگ علوی و منش امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) در وصیتنامه اش به برادرشان درباره حرکت به مکه و کربلا فرمودند: من خارج نشدم مگر برای اصلاح امت جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر، در ادامه امام می‌فرمایند: و عمل به سیره جدم پیامبر (ص) و پدرم امام علی (ع).

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: امام حافظ همبستگی امت است و یکی از مهم‌ترین سیره‌های امام علی (ع) حفظ همبستگی اسلامی بود. امام علی (ع) هیچ‌گاه عامل انشقاق نشد و همواره بر همبستگی و وحدت اسلامی تاکید داشت. امام حتی فرمود: من تحمل و صبر کردم در حالی که در چشمم خار بود و در گلویم استخوان.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت همبستگی امت اسلامی، تاکید کرد: امروز دشمن، همبستگی و وحدت مسلمانان را نشانه گرفته است و از هر فرد یا گروهی که بخواهد محور تفرقه باشد، حمایت می‌کند. در این زمینه هزینه‌های سرسام آور می‌کند برای اینکه در جامعه اسلامی انشقاق ایجاد کنند. 

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه امام حسین (ع) برای مبارزه با فساد و عمل به سیره امام علی (ع) قیام کرد گفت: امام حسین (ع) برای اصلاح و حفظ همبستگی حرکت کردند، امام در دوران امامت خود جامعه را دقیق مدیریت و کنترل کردند تا شرایط برای قیام آماده شود و گسستگی در جامعه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: پس می بینیم که اگر سیره امام علی (ع) حفظ همبستگی در جامعه بوده، امام حسین (ع) هم در همین راستا گام برداشت و همبستگی جامعه را با خروج از مکه حفظ کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، روشنگری را سیره عملی امیرالمومنین (ع) وامام حسین (ع) دانست و افزود: جهاد تییین که مطالبه مقام معظم رهبری است همان سیره عملی امیرالمومنین (ع) است؛ جهاد تبیین یعنی در هر شرایطی، روشنگری و تبیین باید انجام شود همان‌طور که حضرت علی (ع) وقتی وارد کوفه شد و دید مردم جمع هستند،  خطبه قاصعه را روی شتر ایراد کرد و برای تبیین بزرگ حتی منتظر جمعیت نماند؛ امام منتظر منبر نماند و وقتی فرصت را مهیا دید جهاد تبیین را انجام داد.

امام اگر نیاز به خطبه بود با خطبه، اگر نیاز به نامه بود، با نامه و اگر نیاز به سخن کوتاه بود، با چند کلمه روشنگری و تبیین کرد. جایی نیاز به شعر بود، گاهی نیاز به دعا و مناجات بود، انجام داد و با بیان کامل و هنرنمایی، روشنگری را انجام داد و نگذاشت همبستگی خدشه دار شود و در افسردگی فرو رود.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) هم همینگونه بود، امام در دوران معاویه روشنگری کرد و تندروها را کنترل و آرام کرد و با تبیین، جامعه را آماده کرد و در زمان نیاز همان جمعیتی که امام حسن را یاری نکردند را امام حسین به میدان آورد.

عجیب است، کسی که در بحران شدید و آزمون سخت الهی قرار دارد، یک شب به عبادت می پردازد و فردا اول صبح سخنرانی می کند و حتی عمر سعد را هم نصیحت کرد تا نجات پیدا کند. حر اینگونه به لشکر امام حسین (ع) پیوست و توبه کرد و بازگشت حر به دلیل روشنگری امام حسین (ع) است.

نشست «اربعین و معارف علوی» از سلسله نشست های ده گانه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین است که در عتبات عالیات برگزار می شود. در این نشست که به همت دانشگاه امیرالمومنین اهواز و بنیاد بین المللی اربعین در نجف اشرف برگزار شد، علاوه بر حجت الاسلام والمسلمین نواب، ۷ نفر از طلاب و متفکران فارسی و عربی زبان به ایراد دیدگاه های خود پرداختند.

کد خبر 705084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha