همشهری آنلاین: اگر به خاطر پایین بودن در‌آمد تبلیغات وبلاگ خود فکر می‌کردید که روزنامه‌نگاری آنلاین کار دشواری است، وقت آن رسیده که بیشتر از سختی‌های این کار بدانید.

گزارش مطالعه‌ای از کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران اعلام خطر می‌کند که روزنامه‌نگاران آنلاین در صدر روزنامه‌نگاران زندانی هستند.

بر اساس این گزارش از هر 125 روزنامه‌نگار زندانی که تنها به دلیل مطالب منتشر شده محکوم شده‌اند، 45 درصد آن‌ها روزنامه‌نگار اینترنتی، سردبیران آنلاین و بلاگ ‌نویس هستند.

آمار گزارش شده از سوی این کمیته از دسامبر 2007 تا به حال کاهش اندکی داشته است ولی گزارش جدید اعلام می‌کند که به تازگی‌ دستگیری‌ها و برخوردها گریبان روزنامه‌نگاران مستقل را بیشتر از هم گرفته است.

ژوئیل سایمون مدیر کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید: "تصویر یک روزنامه‌نگار آنلاین با یک وبلاگ‌نویس که در منزل و در لباس راحتی به کار مشغول است برای همه جالب و دلپذیر است ولی وقتی زمان دستگیری فرا می‌رسد این افراد تنها و آسیب‌پذیر هستند."

او می‌افزاید: "همه ما از شرکت‌های خدمات اینترنت گرفته تا روزنامه‌نگاران و گروه‌های حمایت از آزادی مطبوعات باید برای دفاع از حقوق این افراد تلاش کنیم. آینده روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری آنلاین است."

در این میان آمریکا برای پنجمین سال به خاطر برخورد با روزنامه‌نگاران در عراق، به لیست این کمیته پیوسته‌ است. بر اساس این گزارش مسئولان آمریکایی در عراق تا به حال تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران عراقی را بدون محاکمه و بیان جرائمشان برای روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به زندان انداخته‌اند

کد خبر 70401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز