دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور در جهان است که روند خشک شدن آن از حدود نیمه دهه ۸۰ آغاز شده و در این سال‌ها علاوه بر خشکسالی، انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز آن هم افزایش یافته و هرروز مساحت این دریاچه کاهش می‌یابد و نتیجه آن خشکی ۹۵ درصدی دریاچه است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به همشهری‌آنلاین گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه، همزمان با هزینه کردهای بسیاری که در بعد سخت‌افزاری اتفاق می‌افتد، جلوی گسترش اراضی کشاورزی را نگرفته است و این روند همچنان سیر صعودی داشته است. متأسفانه همین موضوع، حجم بسیاری از منابع آبی منطقه را متاثر می‌کند. از وزارت جهاد کشاورزی می خواهم که جلوی توسعه اراضی کشاورزی را بگیرد و الگوی کشت مناسب در منطقه انجام شود. 

اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، باد لایه ای از نمک را بیشتر بر سکونتگاه های کرانه غربی حوضه آبریز دریاچه فروخواهد نشاند و شهرها و روستاهای خالی از سکنه، تصویر خیالی از روزگار پررونق بازارهای تبریز، باغشهر اسکو و دامنه‌های سرسبز سهند ایجاد خواهند کرد. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند با خشک شدن دریاچه ارومیه در بهترین حالت حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت ساکن در حاشیه این دریاچه مجبور به ترک منطقه خواهد شد. آنها هم که می مانند با بیماری‌های قلبی، ریوی و انواع سرطان ها دست و پنجه نرم  خواهند کرد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی به همشهری‌آنلاین گفت: جلسات متعددی با دستگاه های متولی اعم از جهاد کشاورزی، امور آب و فاضلاب و... برگزار و مروری بر مصوبات داشتیم. از ابتدای سال تا به حال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است‌.

خبرنگار: رضا سمائی نیا 

تدوین: مهدی کشوریان

در این زمینه ببینید:

کد خبر 703585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حسین IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    13 0
    تحقیق و تفحس چه شد پولا که دادن برای احیای دریاچه ایا واقعا در مسیر درست هزینه شد اگر هزینه شده اثربخشیش تا چه اندازه بود چرا حالو روز این مملکت ب این وضعیت رسیده که از خیلی جاها بایستی تحقیق و تفحس شود ب غیراز نا کارامدی قوانین از یک طرف و اجرایی نشدن همان قوانین نصفه و نیمه جرات مضاعفی ب بعضی از مدیران برای اختلاس سودجویی و حیف و میل بیت المال را داده دراوایل دهه دوم انقلاب بود که کم کم اختلاس ها فزونی گرفت و رقمها رفت بالا و بالا و جالب اینکه اگر کسی صدایش در می امد و اعتراضی میکرد او را تنبیه میکردن و توجیه هم این بود که لو دادن اینها باعث ضربه ب نظام و اسلام میشود و همین سپری شد که کار را ب جایی که امروز گرفتارش هستیم رسانده و رقمهای اختلاس و دزدی هزار هزار میلیاردی و بلکه چند ده هزار میلیاردی شد این کوتاهی فاحش مسعولان مربوطه را میرساند و البته انواع شک و سوئ ظن ب انها اگر همان روزها که حضرت اقا هشدار میدادن و گاهی هم با دلی غمگین نهیب میزدن مسعولان ذیربط جدی میگرفتن و ب قول حضرت اقا این اژدهای ۷ سر را سرهایش را یکی پس از دیگری با تیغ تیز و برنده عدالت قطع میکردن اوضاع این نبود
    • رضا(اذربایجان) IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      5 0
      دقیقا داداش راست میگی
  • خزر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 1
    دلیل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه سدسازی های بی‌رویه دولت است. شما که به این واقعیت اشاره نمی کنید و کشاورزی رو که باز در اون مورد هم مقصر واقعی دولته، و همینطور مردم رو مقصر جلوه میدید، بزرگترین دروغ رو می گید. شما هم با دولت برای خشکاندن دریاچه دارید همکاری می کنید.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    چرا نظرات را پخش نمی کنید چون واقعیت ها را میگن
  • GB ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    3 0
    عامل خشک شدن دریاچه ارومیه چاه های عمیق غیرمجاز است که سالانه چهار میلیارد متر مکعب برداشت میکنند
  • ک.م IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    اولین دلیل خشک شدن دریاچه همین ساخت سدهات،