مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: ظاهرا رسم بر این است که تا دقیقه 90 در تمام نمایشگاه‌های ایران همه چیز در حال هماهنگی و آماده‌سازی‌ باشد.

روز اول برگزاری دومین جشنواره انتخاب برترین پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری اگر چه مثل خیلی از نمایشگاه‌های دیگر به تزیین غرفه‌ها و آماده شدن مسئولان مختلف آنها گذشت با وجود این، عصر، هنگامی که قرار بود مسئولان عالی شهرداری تهران برای افتتاح در نمایشگاه حاضر شوند، همه چیز به سرعت سر جای خود قرار گرفت و اکنون نمایشگاه آماده بازدید شهروندان است.

با همه این احوال این روز فرصت بسیار مغتنمی بود تا خبرنگاران مستقر در ستاد خبری نمایشگاه به گپ و گفت با مسئولان کمیته‌های مطالعاتی و مدیران بخش‌های مختلف شهرداری تهران و استادان و صاحب‌نظران بپردازند.

از این زاویه می‌توان گفت که حرف‌های جدید مسئولان و کارشناسان حوزه مدیریت شهری می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات موجود در حوزه مدیریت شهری باشد.

در واقع اکنون شهرداری تهران با آغاز جهاد علمی، فصل نوینی را در این زمینه گشوده است. فضایی که بازیگران اصلی آن، این بار محققان، پژوهشگران،استادان دانشگاه و فرهیختگان ایران هستند.

گزارش حاضر جمع بندی مهم‌ترین رخدادهای جشنواره و نمایشگاه در روز اول است. این نمایشگاه تا روز شنبه 23 آذرماه در محل نمایشگاه‌های دائمی شهرداری تهران واقع در بزرگراه چمران (بوستان گفت‌وگو ) برپاست.

تلاش تهران برای عضویت در شبکه جهانی جامعه ایمن

از سال 1991 تاکنون 145 شهر دنیا شاخص‌های جامعه ایمن را کسب کرده و شبکه جهانی جامعه ایمن را تشکیل داده‌اند و امیدواریم تهران نیز به‌زودی این شاخص را کسب کرده و جزء شهر‌های ایمن شود.

دکتر علیرضا مثیقی عضو کمیته مطالعات راهبردی سلامت و بهداشت شهری گفت: ارتقای فرهنگ و تغییر رفتار، ارتقای سطح ایمنی محیط و نیز ارتقای سطح ایمنی وسایل کار، از کار در خانه تا کار در کارخانه از ویژگی‌های یک جامعه ایمن است.

وی افزود: مقرر شد این طرح در تهران به‌صورت منطقه‌ای شروع شود تا در نهایت کل تهران را در بر گیرد.

عضو کمیته مطالعات راهبردی سلامت و بهداشت شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچنین اظهار داشت: منطقه 22 پیشتاز این طرح بوده و تاکنون دو بار مورد بازرسی کارشناسان بین‌المللی قرار گرفته است.

همچنین مناطق 20، 4، 5 و 21 نیز مورد بازدید این کارشناسان قرار گرفت و امیدوار هستیم تا سال 2011 تهران، ایمن‌ترین شهر برای کار و فعالیت، تعلیم و تربیت، تفریح و زندگی و عبادت شود.

وی تصریح کرد: در دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری این طرح به‌عنوان یک پژوهش در حوزه سلامت و بهداشت شهری مطرح خواهدشد که این امر نیازمند همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مردم است.

دخالت سازمان‌های مختلف در اداره شهر باید محدود شود

غلامرضا کاظمیان، عضو کمیته مطالعات راهبردی، برنامه‌ریزی و منطقه‌ای دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری گفت: حوزه مدیریت شهری در وضعیت فعلی به شهرداری و شورای شهر محدود می‌شود، درحالی که تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی و عمومی نیز عملا در اداره شهر دخالت و فعالیت می‌کنند که باید این دخالت‌ها محدود شود.

وی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره افزود: ارگان‌های یادشده بدون اینکه ارتباط تعریف شده‌ای با شهرداری و شورای شهر داشته باشند در به‌وجود آمدن مدیریت شهری متفرق نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

کاظمیان در ادامه با اشاره به لزوم طرح و اجرای ایده مدیریت یکپارچه شهری گفت: شورای شهر به‌عنوان افراد منتخب مردم باید به همه امور شهری و سازمان‌های درگیر در امور شهری نقش نظارتی و هدایتی خود را ایفا کند.

وی همچنین افزود: شهرداری به‌عنوان بازوی اصلی شورای شهر باید قدرت گرفتن در هماهنگی و ارتباط اجرایی با همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر را داشته باشد، به این مفهوم که هماهنگی و یکپارچگی در اداره امور شهر حاصل شود.

برنامه‌های راهبردی شهری 5 شهر دنیابررسی می‌شود

دبیر کمیته تلفیق دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری اعلام کرد: برنامه‌های راهبردی 5 شهر دنیا بررسی می‌شود.

دکتر پهلوانیان گفت: هفته اول اردیبهشت ماه سال آینده همایش ملی ارائه سند یکپارچه راهبردی مدیریت شهر تهران برگزار می‌شود که در همین رابطه و به‌منظور استفاده از تجربیات دیگر شهرها و کشورها و همچنین برداشت و تنظیم الگوهای مناسب در این میان، برنامه‌های راهبردی شهرداری‌های 5شهر عمده دنیا به‌صورت تطبیقی مطالعه و بررسی می‌شوند.

وی همچنین افزود: بخشی از داده‌ها، راهبردها و مواد این سند از طرق فعالیت‌ها و دستاوردهای کمیته‌های 29گانه جشنواره تهیه می‌شود و بخش دیگری از وظیفه تهیه این سند بر عهده کمیته تلفیق است.

دبیر کمیته تلفیق دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش در حوزه مدیریت شهری همچنین ادامه داد: در همین رابطه کارگاه‌های آموزشی ترتیب دادیم که طی آن با بازدید از کشورهایی که در تهیه سند فعالیت کرده و با سابقه قلمداد می‌شوند، مثل دبی، سنگاپور و شانگهای با این تجارب آشنا شویم، در عین حال که فعالیت‌های 5 شهرداری منتخب دنیا برای دریافت الگوهای شهری نیز به‌صورت تطبیقی بررسی می‌شوند.

هویت شهری تهران بررسی می‌شود

در هفته پژوهش و همزمان با برگزاری دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری، اتاق فکر کمیته مطالعات راهبردی معماری بناها و فضاهای شهری مرکز مطالعات شهر تهران، هویت شهری تهران را بررسی می‌کند.

مهندس سید مطلب یوسفی ضمن اعلام این خبر افزود: این کمیته در راستای تقویت مبانی نظری و ارائه راهبرد در حوزه معماری شهر تهران به تازگی تشکیل شده است و هدف ابتدایی آن درک وضعیت موجود شهر تهران در حیطه ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و اجتماعی است که از آن به‌عنوان هویت شهر تهران یاد می‌شود.

مهندس یوسفی ادامه داد: پس از نشست‌های این کمیته که در ایام جشنواره و طی 2 روز برگزار می‌شود، جلسات پرسش و پاسخ خواهیم داشت و از طرح‌های شهروندان استقبال می‌کنیم.

همشهریان می‌توانند طرح‌های جدید خود را در زمینه معماری بناها و فضاهای شهری، به‌صورت حضوری پیشنهاد دهند.

برنامه ویژه برای شاگردان ممتاز

محمدتقی امانپور، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: امسال در دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری برای شاگردان ممتاز برنامه‌‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این جشنواره برنامه‌ریزی کردیم که هر روز 300 دانش‌آموز ممتاز به‌همراه معلمان ریاضی، فیزیک و شیمی از نمایشگاه بازدید کنند و با ابتکارات و نوآوری‌هایی آشنا شوند که این نوآوری‌ها به آنها در انجام آزمایش‌ها کمک خواهد کرد.

رئیس دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش در حوزه مدیریت شهری همچنین اظهار داشت: سال گذشته این جشنواره در محدوده شهر تهران برگزار شد و با کمک تجربه برگزاری آن، امثال این جشنواره در محدوده شهر تهران برگزار نمی‌شود و امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی‌های لازم سال آینده این جشنواره در سطح جهانی و با موضوع مدیریت شهری برگزار شود.

کد خبر 70285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز