همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در پیامی به جشنواره فیلم پلیس تاکید کرد: سینمای اجتماعی می‌تواند پرچم‌دار مبارزه با بی عدالتی و ظلم ومدافع کرامت انسانی باشد.

متن کامل پیام رییس جمهوری اسلامی ایران به این جشنواره به شرح زیر است:

" اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه "

سینمای ایران با پیروزی انقلاب اسلامی تولدی دوباره یافت و توانست در پرتو اندیشه و تفکر آن ، قدر و ارزش یابد و به سوی ایفای مسئولیت و رسالت خود در تبیین آرمان ها و افق های بلند سعادت و خوشبختی گام هایی بردارد.

سینما به مثابه یک هنر، زیبایی را طلب می کند و روح زیبایی در فطرت ها و پاکی ها نهفته است، شناخت ناهنجاری ها و پرداخت ها به ناپاکی ها و آسیب های اجتماعی، مرز باریکی است که ممکن است هنرمند و اثرش را به بعضی نازیبایی ها بیالاید و پرهیز از این لغزش خودهنرمندی مضاعفی را طلب می کند.

به همین سان، پلیس و نیروی انتظامی نیز در نحوه زدودن پلشتی ها و ناپاکی ها هر لحظه درکمینگاه خطر قرار دارد.

در فرهنگ اسلامی پلیس نقشی متفاوت نسبت به دیگر جوامع دارد . پلیس باید پدری مهربان مادری دلسوز، برادری فداکار و خواهری مشفق برای شهروندان باشد. گاه دیده شده که با متهمین هم چون مجرمین برخورد می شود در حالی که با مجرم نیز تا زمانی که مجرمی او توسط قاضی محرز نشده باشد باید به عنوان متهم برخورد کرد.

ما مجرم بالفطره نداریم. براساس خلقت و آفرینش الهی فطرت همه ابناء بشر، پاکی و زیبایی را طلب می کند.

در برخورد با اسیب های اجتماعی، ناهنجاریها ومجرمین را باید با میزان اثر جرم بر فرد و جامعه تقسیم بندی کرد و برای آن روش برخورد طراحی نمود. در این حوزه برخورد عمومی و یکسان و یکپارچه عمل کردند اشتباه بزرگی است.

اصلاح جامعه را می توان با اصلاح روش ها وعملکردها اغاز کرد و نقش رفتار وگفتار و حضور موثر پلیس در اصلاح امور بسیار زیاد است. برای اصلاح امور و اسیب شناسی و برخورد با ناهنجاری ها ، نمی توان ازنقطه بروز و ظهور آنها ، شروع کرد بلکه با برنامه ریزی درهمه فرایندها و موقعیت هایی که اذهان و انگیزه ها را سامان دهی می کند ، می توان راه تولید جرم را بست.

در این مورد سینما از توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که متاسفانه ناشناخته مانده است، این غفلت و عدم شناخت هم از ناحیه مدیران و همسینماگران رخ داده است.

ضروری است بر اساس اصول و اهداف و اولویت های ملی ، فرهنگی ، اعتقادی و انقلابی ، دیدگاه ها واهداف سینمای ما مشخص شود و معیارها براساس ان شکل گیرد و اراده ها وهمت جمعی همگان به ان معطوف شود.

اینجاست که شکوفایی سینمای ایران رخ خواهد داد و سینمایی در شان ملت با فرهنگ و تمدن ساز ایران ، عهده دار وظایف و مسوولیت های بزرگ و تاریخی خود خواهد شد.
سینمای اجتماعی که براساس روح متعهدانه هنرمند شکل گرفته باشد، می تواند گامی مهم در رشد و ارتقای سینمای ایران باشد، گامی که به رونق بیشتر این سینما و استقبال مردم از آن منجر خواهد گردید.

اندیشه ارمانی اسلام ناب ، تنها اندیشه ای است که می تواند جان تشنه بشر امروز را سیراب سازد و کدام روش بهتر از هنر وکدام هنر بهتر و موثر از سینما؟

هر مفهوم و پیام انسانی و ارزشی ، بی شک پیامی دینی است و بالاترین ارزش ها در ادیان الهی حفظ کرامت انسان هاست.

سینمای اجتماعی می تواند پرچم دار مبارزه با بی عدالتی و ظلم ومدافع کرامت انسانی باشد.

برگزاری جشنواره فیلم پلیس فرصت و امکان آن را میسر می سازد تا تلاش های بی وقفه و ارزشمند نیروهای پلیس به عنوان استوانه تامین اسایش و امنیت در جامعه از منظر فرهنگی و هنری به تصویر کشیده شود و با بهره گیری از ظرفیت و هنرسینما به آن درشکل ومحتوا ، مفهوم تازه بخشد.

واقعیت تفاوت سینمای پلیسی در ایران اسلامی با آن چه در سایر فرهنگ های رایج درسینماهای جهان، تحت عنوان فیلم پلیسی نمایش داده می شود ، به درستی مبین حقیقت تفاوت ماهوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درقیاس با پلیس دیگر انواع حکومت ها در سایر نقاط است.

سومین دوره جشنواره فیلم پلیس که بررسی اسیب های اجتماعی را وجهه همت قرار داده است، با تکیه بر قدرت تاثیر گذاری رسانه های فراگیری چون سینما و تلویزیون می تواند گامی موثر در جهت نهادینه سازی تعامل ومشارکت مردم در ارتقای سطح امنیت جامعه بردارد.

لذا اینجانب این اتفاق خجسته و فرهنگی را امری مبارک تلقی کرده و به این مناسبت به متولیان برگزار کنندگان، هنرمندان و سینماگران تبریک می گویم.

سومین جشنواره فیلم پلیس از تاریخ 19تا 22 آذرماه جاری در تهران برگزار می شود.

کد خبر 70280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز