همشهری آنلاین: 30 مرکز عرضه بهداشتی دام در شهر تهران به مناسبت عید قربان و روز عرفه، راه اندازی خواهند شد.

حسن طاهری مدیر عامل سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران گفت: در هر منطقه شهرداری، یک مرکز با مساحتی بین یک هزار تا 2 هزار و 500 متر و برای مناطقی مانند 4، 15، 18 و.. که حاشیه‌ای بوده و از وسعت بیشتری برخوردار هستند، دو مرکز در نظر گرفته شده و از 6 صبح تا زمان حضور شهروندان دایر خواهد بود.

وی به قیمت در نظر گرفته شده برای دام در آن روز اشاره کرد و گفت: دام شامل قیمت گذاری نمی‌شود به همین دلیل یک روز قبل از روز عرفه، قیمت میادین اصلی مانند قم و کهریزک و همچنین سطح شهر را دریافت کرده و بر اساس آن قیمت دام در این مراکز را تعیین خواهیم کرد که البته به دلیل تنوع نژاد دام‌ها و تاثیر آن بر روی قیمت تا 50 تومان بالاتر و پایین‌تر را سخت‌گیری نخواهیم کرد. همچنین هیچ مبلغی برای ذبح دام دریافت نخواهد شد و اگر شهروندی تمایل به دادن انعام داشته باشد، مانعی برای آن وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان سردخانه و کشتارگاه، خوراندن نمک به منظور تشنه شدن دام را امری رایج در میان برخی چوب‌داران به منظور افزایش موقت وزن گوسفند ذکر کرد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از این اقدام، گوسفند داران متقاضی حضور در مراکز موظف به انتقال دام یک روز قبل از شروع فعالیت هستند و در این مدت دام، توسط بازرسان سازمان کنترل خواهند شد.

به گفته طاهری ترازوی دیجیتالی نیز در هر مرکز قرار دارد تا در صورت اختلاف نظر میان خریدار و فروشنده، این ترازو به عنوان شاخص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نظیر سیاه زخم، تب مات، سل و هاری به راه‌اندازی غرفه‌ای برای معاینه دام توسط دامپزشکان در هر مرکز اشاره کرد و افزود: 170 دامپزشک در مجموع 30 مرکز حضور دارند و دام‌ها را  قبل و بعد از ذبح مورد معاینه قرار خواهند داد و اگر بخشی از گوشت دام بعد از ذبح، بیمار تشخیص داده شود آن قسمت دور ریخته شده و مبلغ آن به خریدار مسترد می‌شود.

طاهری با بیان اینکه به شهروندان توصیه می‌کنیم ذبح دام را در این مراکز انجام دهند، فروش دام در سال گذشته توسط این مراکز را 35 هزار راس عنوان کرد و بیان داشت : 30 درصد از این تعداد در همان محل قربانی شده است و برای سال جاری انجام 10 هزار قربانی را در مراکز عرضه پیش بینی می‌کنیم. همچنین محل قربانی دام در مراکز پوشانده خواهد شد تا کودکان شاهد انجام مراحل ذبح نباشند.

همچنین به گفته مدیر عامل سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران ، چاهک‌هایی برای هدایت خونابه ناشی از ذبح گوسفندان در قربانگاه مراکز تعبیه شده تا  از جاری شدن آن در محل جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین فضولات و امحاء و احشاء گوسفندان در کیسه‌هایی مخصوص جمع‌آوری و در سطل‌های مکانیزه‌ای که سازمان بازیافت در اختیار مراکز قرار داده گذاشته شده و به محل دفن زباله حمل می‌شود.

مدیر عامل سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران، با اشاره به وجود 250 مرکز غیر‌مجاز عرضه دام در تهران، نیاز سالیانه پایتخت  به دام را یک میلیون اعلام کرد و گفت: روزانه 30 هزار دام در تهران مورد نیاز است که این تعداد در عید قربان به 40 هزار دام افزایش می‌یابد و این 30 مرکز پاسخگوی نیاز شهروندان در این روز خواهد بود.

طاهری همچنین از حضور غرفه فرهنگی زیر نظر معاونت اجتماعی مناطق در تمام مراکز خبر داد و بیان داشت: برگزاری جشن،‌ اجرای موسیقی، اعطاء هدیه به کودکان، ارائه کتاب یا مجلاتی در مورد عید قربان از فعالیت‌های این غرفه است. همچنین سازمان سردخانه و کشتارگاه نیز بسته‌های آموزشی در مورد رعایت اصول بهداشتی در نگهداری گوشت دام‌، مشخصات دام و گوشت سالم، فواید گوشت و .. را در اختیار مراجعه کنندگان قرار خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه از منتقدان جمع آوری کشتارگاه سابق در 16 سال پیش هستم، به وجود دو غرفه ثابت عرضه دام واقع در مناطق 15 و 18 اشاره کرد و گفت : تا پایان سال نیز مرکزی واقع در منطقه 4 به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران در ادامه در مورد ادغام این سازمان با سازمان میادین میوه و تره بار گفت : هدف اصلی شهرداری کوچک سازی مجموعه سازمان‌هاست که البته هدف خوبی است و بحث کارشناسی آن باید در شورای شهر انجام شود. البته این اقدام شامل برخی دیگر از سازمان ها مانند خدمات موتوری و بازیافت نیز خواهد شد.

وی افزود: قطعا انحلال مد نظر شهرداری نیست، بلکه ادغام این دو سازمان را در نظر دارد که به معنی تجمیع امکانات و اختیارات با یک مسولیت است.

محمد عیدیان، قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز اظهار داشت: ضایعات گوسفندان سالم که جزو ضایعات عادی محسوب می‌شود، بارگیری و توسط سازمان بازیافت مورد پردازش قرار گرفته، سپس به کمپوست تبدیل می‌شود و بخش غیر قابل مصرف آن نیز دفن خواهد شد اما ضایعات گوسفندان بیمار جزو ضایعات ویژه شمرده شده و در بسته‌بندی مخصوص، توسط ماشین‌های خاص بازیافت حمل و در ترانشه‌های بهداشتی دفن می‌شوند.

همچنین به گفته عیدیان شهرداری با چوب‌داران سطح شهر برخورد خواهند کرد تا به مرور و در سال‌های آتی آنها نیز در مراکز مورد نظر عرضه دام را انجام دهند.

نشانی مراکز عرضه بهداشتی دام

خیابان ازگل جنب میدان میوه و تره بار ازگل واقع در منطقه یک
بلوار فرحزادی_ میدان بوستان _ نبش خیابان طاهر خانی واقع در منطقه 2 شهرداری
خیابان ملاصدرا _ خیابان شیخ بهایی شمالی ابتدای خیابان عرفی شیرازی واقع در منطقه 3
خیابان فرجام ابتدای خیابان سراج  و همچنین خیابان هنگام _ ضلع شمال شرقی تقاطع 35 متری استقلال هردو واقع در منطقه 4

میدان شهر زیبا _ بلوار تعاون _ جنب پست سازمان آب واقع در منطقه 5
شهرک وافجر _ خیابان ایرانشناسی _ جنب مرکز ایرانشناسی واقع در منطقه 6
میدان سبلان _ نبش خیابان سبلان شمالی واقع در منطقه 7
خیابان 45 متری رسالت _ بعد از بلوار پروین _ خیابان شاهد ششم _ روبروی بوستان سحر واقع در منطقه 8

بزرگراه فتح _ روبروی خیابان شهید عبداللهی واقع در منطقه 9
خیابان خیابان حسام الدین _ خیابان شهید عابدینی نوری واقع در منطقه 10
نواب _ ابتدای خیابان شیخ محمدی زیر پل حق شناس واقع در منطقه 11
میدان شوش _ ابتدای خیابان ر ی_ خیابان انبار گندم _ میدان میوه و تره بار گل گندم واقع در منطقه 12

ضلع شرقی تقاطع بزرگراه امام علی (ع) _ تقاطع خیابان مرتجاعی _ واقع در زمین ورزشی و همچنین انتهای خیابان مهربار _ داخل محوطه میدان میوه و تره بار پیروزی در منطقه 13

اتوبان محلاتی _ 41 متری شهید شاه آبادی بعد از تقاطع خیابان خسروی _ ابتدای ورودی تولد دوباره واقع در زمین فوتبال در منطقه 14

زمین بایر واقع در شهرزاد روبروی خیابان ابراهیمی همراه مرکز ثابت واقع در بزرگراه امام رضا(ع) _ گردنه تنباکویی _ نرسیده به میدان گل امام رضا(ع) واقع در منطقه 15

خیابان خزانه بخارایی _ خیابان محقق _ خیابان شهید عراقی _ زمین فوتبال واقع در منطقه 16
خیابان زمزم _ تقاطع خیابان فیروزی _ زمین اخلاقی واقع در منطقه 17
بلوار معلم _ ابتدای خیابان رضایی_ جنب زمین فوتبال به همراه مرکز ثابت این محدوده به نشانی بزرگراه آزادگان _ پایین تر از احمد آباد مستوفی _ جنب پارک آزاد شهر واقع در منطقه 18

 اتوبان شهید تندگویان_ خیابان میعاد جنوبی _ خیابان آموزگار _ تقاطع قیانوری و همچنین مرکزی واقع در عبدل آباد _ تقاطع ورزش _ روبروی مرکز معاینه فنی خودرو در منطقه 19

خیابان شهید غیوری _ ضلع جنوب غربی میدان شهید بروجردی و خیابان  13 آبان _ ضلع غربی میدان شهید خالقی در منطقه 20

تهرانسر غربی _ انتهای بلوار نیلوفر _ نرسیده به بلوار آزادگان _ مجاور زمین فوتبال واقع در منطقه 21

ضلع شرقی میدان امیر کبیر _ داخل اداراه بازیافت منطقه 22

بر اساس اعلام سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران ، این مراکز کار خود را از ساعت 6 صبح آغاز کرده و تا زمان مراجعه شهروندان ادامه خواهند داد.

کد خبر 70238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز