شنبه این هفته نوسازی محله نفرآباد در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) آغاز می‌شود، محله‌ای با قدمت ۴۰۰ سال که ۱۱ خانه تاریخی و یک حسینیه با قدمت در دل خود دارد.

نفرآباد

به گزارش همشهری آنلاین، این محله قدیمی در جنوب تهران در همسایگی حرم عبدالعظیم حسنی قدمتی قریب به ۴ قرن دارد و از دهه ۱۳۸۰ تاکنون در دوره‌های مدیریت شهری طرح‌های متعددی برای آن کشیده شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید به طور نمونه یک‌بار در سال ۱۳۸۵  طرحی به‌عنوان محله مسکونی با تراکم ۱۸۰ درصد و بار دیگر در سال ۱۳۸۷ طرحی با کاربری باغ-مزار یا به زبان گویاتر تبدیل آن به گورستان یا گورباغ از سوی شورا تصویب شد. البته به‌دنبال مصوبه دوم، شهرداری حدود ۴۰ درصد از محله را تملک و برای اجرای طرح آرامستان بناهای فرسوده را تخریب کرد.

به مرور زمان تصویب چنین طرح‌هایی سبب دلسردی اهالی از سکونت در این محله شد و به نیت زندگی در محله‌های بهتر آنها را فروختند و همین باعث شد نفرآباد پاتوقی برای معتادان و کارتن خواب‌ها شود. اما با روی کار آمدن کابینه ششم در شورای شهر، دفتر قدیمی محله نفرآباد توسط اعضا بازنگری شد و حالا با تخصیص وام‌هایی از سوی بانک مسکن و وزارت معماری و شهرسازی زمینه نوسازی جدید فراهم آمده است.

اینفوگرافیک | نوسازی محله‌ای با قدمت ۴۰۰ سال در کنار حرم عبدالعظیم حسنی

مرمت خانه‌های تاریخی و تکیه قدیمی نفرآباد

محله نفرآباد دارایی‌های تاریخی و با ارزشی دارد که هویت آن را بعد از سال‌ها پررنگ‌ کرده است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. به طور نمونه تکیه اعظم نفرآباد نمونه شاخص آن است که معمولا در مناسبت‌های مختلف شلوغ می‌شود. اگر در بین کوچه‌های نفرآباد گشتی بزنید هنوز خانه‌هایی را با معماری دوره قاجار می‌بینید که برخی از آنها توسط مالکانشان حفظ شده‌اند. ١١ خانه تاریخی با ارزش در این محله وجود دارد که هریک از این خانه‌ها در اجرای بازآفرینی بافت قرار است که مرمت شوند.

کد خبر 702113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha