همشهری‌آنلاین: دومین دوره‌ انتخاب زیباترین کتاب‌های ایران با گزینش 43 عنوان از 10 ناشر به‌پایان رسید و کتاب‌های زیبای ایرانی راهی آلمان شدند تا در مسابقه‌ بین‌المللی انتخاب زیباترین کتاب‌های جهان حضور یابند.

به گزارش همشهری آنلاین پس از اعلام فراخوان، تعداد 43 عنوان کتاب به دفتر ارزیابی آثار رسید که از آن میان کتاب‌های ناشرانی چون پیدایش، دستان، رسم، شباویز، کیمیانگار، گاج، گویا، مثلت، نگار و یساولی برگزیده و ارسال شدند. [فراخوان انتشارات شباویز برای انتخاب زیباترین کتاب]

این مسابقه، از سال 1963 تاکنون همه‌ساله در آلمان برگزار می‌شود و نتیجه‌ نهایی داوری در نمایشگاه بین‌المللی لایپزیک اعلام می‌گردد. تا سال 2007 میلادی ایران امکان حضور در این نمایشگاه را نداشت. اما، با تلاش‌های فریده خلعت‌بری، مدیر انتشارات شباویز، از سال گذشته کتاب‌های زیبای ایرانی نیز به‌جمع زیباترین کتاب‌های جهان پیوستند و برگزارکنندگان این نمایشگاه  بین‌المللی مراسم افتتاحیه را در برابر غرفه‌ی ایران در سال 2008 برگزار کردند تا به‌کشور افزوده شده به‌جمعشان خوش‌آمد بگویند.

در سال 2008، جایزه‌ی ویژه‌ی نمایشگاه با نام «حرف زرین» به‌یک کتاب ونزویلایی اعطا شد. جایزه‌ی اول را که «مدال زرین» نام دارد، یک کتاب از کشور سوییس به‌دست آورد. دو جایزه‌ دوم با عنوان «مدال سیمین» را دو کتاب آلمانی و ژاپنی از آن خود کردند و پنج جایزه‌ سوم که «مدال برنز» بود به‌کتابهای زیبایی از کشورهای آلمان (دو برنده)، فرانسه و سوییس (دو برنده) داده شد. پنج کتاب نیز موفق به‌دریافت دیپلم افتخار شدند که از کشورهای چین، هلند، پرتغال، سوییس و جمهوری چک بودند.

در سال 2008 جمعا 34 کشور با ارسال زیباترین کتابهای خود در این مسابقه شرکت کرده بودند. مسابقه مانند همیشه در 7 رشته‌ی ادبیات، غیرداستانی و علمی، هنر و عکاسی، ادبیات کودک و نوجوان، درسی و آموزشی، ویژه با تیراژ محدود، کاتالوگ و امثال آن برگزار گردید. کلیه‌ی کتابهای زیبای ارسالی از کشورهای مختلف شرکت‌کننده، در طی سال در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی به‌نمایش گذاشته می‌شوند تا تمامی علاقه‌مندان در سراسر جهان بتوانند کتابهای زیباتر دنیا را از نزدیک ببینند.

هدف این نمایشگاه نشان دادن ارزش کتاب به‌دست‌اندرکاران فرهنگ مکتوب است تا بدانند کتاب را می‌توان به‌صورت یک اثر جاودانه‌ی هنری نیز تولید کرد که خریدار و خواننده نه‌تنها از خواندن محتوای آن لذت ببرد، بلکه با نگاه کردن به‌زیبایی‌های نهفته در لابه‌لای صفحه‌ها از لذت بصری نیز برخوردار شود و گنجینه‌ی کوچکش را همواره پاس بدارد و بر مالکیت آن ببالد.

کد خبر 70182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز