دولت محلی جزیره هاینان در جنوب چین در نظر دارد فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ را ممنوع کند. طبق گفته مقامات استانی در صورتی که چنین طرحی در جزیره هاینان اجرایی شود، این جزیره اولین استان چین خواهد بود که ورود و فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی در آن ممنوع خواهد شد.

کارخانه آلودگی هوا

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: دولت استانی هاینان با صدور بیانیه‌ای ادعا کرده که  در زمینه  کار خنثی سازی کربن استانی پیشرو در سراسر کشور است و از این منظر می‌تواند هنگام تبادل نظر در مورد تغییرات آب و هوا در سطح بین المللی، این اقدام را به عنوان عملی زیبا و مهم جلوه دهد. در ادامه این بیانیه تاکید شده که تا ۲۰۳۰ ممنوعیت کامل استفاده از خودروهای بنزینی در سراسر جزیره «هاینان» اعمال خواهد شد. بر اساس این بیانیه، تا سال ۲۰۲۵ خودروهای عمومی جدید سوخت پاک جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی می‌شوند و در جزیره تردد خواهند کرد.

رونمایی از طرح جزیره پاک در چین | ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا ۲۰۳۰

به گزارش سی ان ان، در این بیانیه همچنین برنامه خنثی سازی استفاده از کربن در جزیره هاینان شرح داده شده است. در این طرج بر کاهش مصرف زغال سنگ و توسعه زیر ساخت‌های انرژی‌ تجدید پذیر، از جمله انرژی بادی، موجی، خورشیدی، حرارتی و هسته‌ای تاکید ویژه شده است.

طبق این طرح تا پایان سال ۲۰۲۵ قرار است جزیره هاینان ۵۵ درصد از کل انرژی مصرفی خود را با سوخت‌های غیر فسیلی تامین کند. این میزان تا سال ۲۰۳۰ قرار است به ۷۵ درصد برسد. استان هاینان کوچک‌ترین استان چین است که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

بریتانیا، اروپا و کالیفرنیا

با افزایش بحران آب و هوایی، دولت‌های سراسر دنیا نیز در سال‌های اخیر تدابیر و اهداف مشابه آنچه قرار است در جزیره هاینان پی گرفته شود، گرفته‌اند. به عنوان مثال در بریتانیا، قرار است تا سال ۲۰۳۰ استفاده از خودروهای جدید بنزین و دیزل سوز ممنوع شود و قرار است تا سال ۲۰۳۵ خودروهای هیبریدی جدید در این کشور به فروش برسد.

اتحادیه اروپا نیز در اوائل سال جاری طرح‌های خود را در این زمینه اعلام کرد. در طرح اتحادیه اروپا به ویژه بر این نکته تاکید شده که تا پایان سال ۲۰۳۵ تنها خودروهای بدون دود و گاز آلاینده درسراسر کشورهای این اتحادیه ثبت خواهند شد. البته این طرح صرفا به عنوان یک پیشنهاد ارائه شده که باید پیش از اجرایی شدن در پارلمان و شورای اروپا به رای گذاشته شود. در هفته گذشته همچنین قانونگذاران ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار است درباره قوانین ممنوعیت فروش خوردورهای جدید بنزین سوز تا پایان سال ۲۰۳۵، در این ایالت تصمیم گیری کنند.

مارگو اوگ، رئیس هیات مدیره شورای بین المللی حمل و نقل پاک می‌گوید: بخش حمل و نقل مهم ترین همکار در زمینه انتشار گازهای سبز است. با برقی کردن بخش حمل و نقل می‌توان جان بسیاری را نجات داد.

معمای کربن چین 

دولت چین در سال‌های اخیر به طور جدی مساله فروش خودروهای برقی در این کشور را مورد توجه قرار داده است. دولت چین در اوائل سال جاری اعلام کرد که در صدد توسعه زیر ساخت‌های شارژ خودروهای برقی برای خدمات رسانی به بیش از ۲۰ میلیون خودرو است.
 

رونمایی از طرح جزیره پاک در چین | ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا ۲۰۳۰

در سپتامبر ۲۰۲۰، شی جی پینگ رئیس جمهور چین اعلام کرد که کشورش تا پایان سال ۲۰۶۰ به طور کامل استفاده از کربن را کنار خواهد گذاشت. دولت چین برای رسیدن به این هدف، تدابیر شدیدی را در اوائل ۲۰۲۱ اتخاذ کرده است. از جمله این تدابیر می‌توان به بستن صدها معدن زغال سنگ اشاره کرد. در نتیجه این تدابیر، کشور با بحران کاهش ظرفیت برق مواجه شد، بحران برق نیز باعث خاموشی گسترده در بسیاری از خانه‌ها شد و کارخانه‌ها مجبور به کاهش تولید شدند و زنجیره تامین مایحتاج مختل شد.  

گسترش بحران سبب شد تا دولت چین تدابیر سخت گیرانه در زمینه استفاده از زغال سنگ را دوباره کنار بگذارد و تولید آن در این کشور دوباره روند افزایشی پیدا کند. تا دسامبر سال گذشته، رکورد جدیدی در زمینه تولید زغال سنگ با تولید ماهانه ۳۸۵ میلیون تن در چین به دست امد.

شی چی پینگ نیز لحن خود را ملایم تر کرده و در سخنانی به صورت آنلاین در ژانویه سال جاری در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که رهبران متوجه چالش‌های اهداف خود هستند. ما نمی‌توانیم یک شبه استفاده از کربن را به طور کامل از بین ببریم. چین در صدد است به طور منظم از میزان استفاده از انرژی سنتی کم کند و همزمان انرژی‌های جدید و قابل اتکایی را جایگزین کند.

اثرات حشکسالی بی سابقه در چین

با این حال، حتی در شرایطی که دولت ملی چین در مورد سیاست‌های انتشار کربن خود دچار تردید شده، نادیده گرفتن اثرات تغییرات آب و هوایی غیرممکن شده است زیرا چین در تابستان امسال  در مناطقی با بارش‌های بی‌سابقه و در مناطقی دیگر با موج‌های گرمای بی‌امان دست و پنجه نرم کرده است.

فصل باران در جنوب چین رکوردهای عجیبی به جا گذاشت و در مناطقی از این کشور سیل‌ها و رانش‌های شدید زمین ایجاد شد که صدها کشته و آواره بر جای گذاشت.

در همین حال، موج گرمای مداوم شمال چین را در ماه ژوئن سال جاری را در برگرفت و سپس به نیمی از کشور تسری پیدا کرد.  استان جنوبی سیچوان که مشهور به داشتن منابع آب غنی است، با موجی از هوای گرم و خشک مواجه شده که این گرمای بی سابقه باعث بالا رفتن بی سابقه مصرف برق و انرژی و بسته شدن تعدادی از کارخانه‌ها، کاهش نور ایستگاه‌های مترو در شهرهای این منطقه شده است.
 

رونمایی از طرح جزیره پاک در چین | ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا ۲۰۳۰

بخش‌هایی از رودخانه یانگ تسه نیز خشک شده و بر شش استان که این مجرای حیاتی آب از آن می‌گذرد، تاثیر گذاشته  و تامین آب برای هزاران نفر در این منطقه را با وضعیتی دشوار مواجه کرده است. برای جبران این وضعیت، چین دوباره تولید زغال سنگ خود را افزایش داده تا بتواند برق مورد نیاز خود را تامین کند. این شرایط چین را بیش از گذشته به استفاده از طغال سنگ متکی کرده است. در روز ۳ اوت استفاده روزانه از طغال حرارتی در چین به  ۸.۵ میلیون تن رسید و یک رکورد تاریخی به جا گذشت.   

کد خبر 701553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha