چین در حال ساخت یک دیتاسنتر یا مرکز داده در زیر آب با قدرت ۶ میلیون رایانه شخصی است.

دیتاسنتر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، حجم عظیمی از اطلاعات دیجیتالی که هر روز تولید می‌شود (از جمله این گزارش) باید جایی ذخیره شود و چین ایده‌ای نوآورانه برای جدیدترین بانک مرکز داده خود در نظر گرفته است: قرار دادن آن زیر آب.

مراکز داده یا دیتاسنترها قفسه‌های وسیعی از فضای ذخیره‌سازی رایانه‌ای هستند که همه چیز را از لیست‌های پخش اسپاتیفای گرفته تا پیام‌های جیمیل در خود جای می‌دهند. در حالی که نصب این واحدهای بزرگ سرور در زیر آب کار آسانی نیست، اما برای این کار دو مزیت بزرگ وجود دارد.

اولا زیر آب فضای زیادی وجود دارد. طبق گفته رسانه‌های چین، ظاهرا برنامه این است که تا سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ بلوک از مرکز داده‌ها در حدود ۶۸ هزار مترمربع فضا، قرار داده شوند. این مساحت، تقریبا به اندازه ۱۳ زمین فوتبال است و چنین فضایی در خشکی، می‌تواند برای مقاصد دیگری استفاده شود. ثانیا و مهم‌تر از آن، آب دریا به عنوان یک خنک‌کننده طبیعی عمل می‌کند و دما را در اطراف مراکز داده پایین نگه می‌دارد. تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۱۲۲ میلیون کیلووات ساعت برق می‌تواند صرفه جویی شود که به اندازه میانگین مصرف برق ۱۶۰ هزار شهروند چینی است.

این‌ها مزایای این پروژه هستند، اما نصب این واحدهای ۱۳۰۰ تنی زیر آب آسان نیست. آن‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که در برابر فشار و خوردگی زیر آب دریا مقاومت کنند و دقیقا مشخص نیست که این بلوک‌های عظیم الکترونیکی چه تاثیری بر اکوسیستم‌های دریایی اطراف خود می‌گذارند.

ما می دانیم که هر واحد قدرت پردازشی کافی برای مدیریت ۴ میلیون تصویر با کیفیت بالا در هر ۳۰ ثانیه ارائه می‌دهد، که طبق گزارش‌ها برابر با ۶۰۰۰۰ رایانه شخصی است، بنابراین در صورت نصب ۱۰۰ مرکز داده، شاهد قدرت ۶ میلیون رایانه هستیم. این ایده چندان جدید نیست: مایکروسافت هم در سال ۲۰۱۶ در حال آزمایش ایده قرار دادن مراکز داده زیر دریا بود.

بیشتر بخوانید:

مرکز داده زیردریایی هاینان نتیجه مشارکت بین دولت چین و شرکت‌های خصوصی است و در سواحل سانیا در استان هاینان چین راه‌اندازی شده است. هر مرکز داده طوری طراحی شده است که ۲۵ سال کار کند، بنابراین مدتی طول می‌کشد تا این واحدها نیاز به تعویض داشته باشند. این می‌تواند به ما یادآوری کند که تمام داده‌هایی که تولید می‌کنیم، انرژی مصرف می‌کنند که باید از جایی تامین شود. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی هم، به نوآوری‌های بیشتری مانند این نیاز پیدا می‌کنیم.

کد خبر 812296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha