گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌ وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

شیوع پدیده گرازخوری

به گزارش همشهری آنلاین، گُراز را در اوستا «ورازا»، در پهلوی «وراز»، در ارمنی «ورز»، در هندی باستان «وراها» و در کردی «براز» می­‌نامند که حیوانی به غایت دلیر، ‌شجاع و کینه‌­ور است و مکرر به دندان، چیزهای سخت و صلب را به دو پاره می‌کند. البته به نظر می‌آید که در حافظه تاریخی و زندگی اجتماعی ما از گراز معانی خوبی به ذهن خطور نمی‌کند و حتی در کتاب‌های تعابیر خواب نیز هر آن کس که گراز در خواب ببیند یا مال حرام جمع می‌کند، یا از معشوق خود جدا می‌شود یا اینکه رازش فاش می‌شود و به همین دلیل سلاخی کردن این حیوان در خواب را نشانه خوب می‌دانند.

حتی برای به نمایش گذاشتن قدرت برخی از چهره‌های تاریخی، تصویر یا نوشته‌هایی از آن‌ها در جنگ با گراز و کشتن این حیوان نشان داده شده که نمونه آن کشته شدن گرازهای ارمنستان به دست بیژن [۱] است یا عکسی از شاه قجری که چکمه‌هایش را روی یک گراز شکار شده، می‌فشرد.
 

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

به نظر می‌آید این نوع نگاه به گراز شاید از آن ناشی شود که این حیوان به مزارع و باغات آسیب می­‌رساند و به همین دلیل هم همواره چنین برداشتی از شنیدن نام گراز به ذهن‌ها خطور می‌کرده که با حیوانی مواجهه‌اند که تخریب می­‌کند و باید شکار شود. البته فارغ از این نوع نگاه، در سال‌­های گذشته شکار گراز یا آشکارسازی این شکار، به شیوه چشمگیری افزایش یافته است.

جَنگ گراز

در مناطق جنوبی کشور در دهه‌ها اصطلاح «جَنگ گراز» بسیار کاربرد داشت و به نظر می‌رسد این اصطلاح دوباره رایج شده است. جنگ گراز اینگونه است که در گذشته عده‌­ای از کشاورزان جمع می­‌شدند و به شکار گرازهایی می­‌رفتند که مزارعشان را تخریب می­‌کردند. در آن زمان به ندرت مشاهده می‌شد که کسی گوشت گراز استفاده کند و حتی لاشه گرازهای شکار شده دور انداخته می‌شد یا اینکه سگ‌ها گوشت گراز می‌خوردند اما اکنون نتیجه جنگ گراز چیزی دیگری است.

پژوهشگران در بررسی‌های میدانی که در مناطق جنوبی کشور داشته با چند نفر از شکارچیان گراز گفت‌وگوهایی انجام داد.

در کنار سد درودزن در شمال غرب مرودشت در استان فارس عده‌ای نشسته‌اند و در حال کباب کردن گوشت روی آتش هستند. به آنها نزدیک می‌شوم می‌گویند از شهرستان داراب برای تفریح به اینجا آمده‌اند، تعارف می‌کنند که بفرمایید گوشت گراز؛ خاصیت دارد، هوا سرد است و خوردن دارد تا صبح توی این سرما، گرم هستید. کنارشان می‌نشینم و شروع به صحبت می‌کنند.

«حسن» می‌گوید: «این گراز را خودمان شکار کرده‌ایم، گوشت خوبی دارد، چند روز در یخچال فریز کرده‌ایم تا میکروب‌هایش از بین برود و الان قابل خوردن است. از گوشت گوسفند خوشمزه‌تر است. یک گراز شکار می‌کنیم و یک ماه از گوشت آن استفاده می‌کنیم، مگر با این گران شدن می‌شود گوشت گوسفند خورد؟»

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

آن طرف‌تر، «حمید» که در حال بریدن بقیه گوشت‌هاست می‌گوید: «ما برای همین یک روز که اینجا آمدیم این هفت کیلو گوشت گراز را آورده‌ایم؛ یک ایل سیر می‌شوند. اگر این نبود باید دو کیلو مرغ می‌آوردیم به یکی می‌رسید و به چندتا هم نمی‌رسید. این مرغ‌ها هم گوشتش خوردن ندارد.»

«مسعود» در مورد شیوه شکار گراز صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «باغ‌های ده‌خیر در داراب پُر از  گراز است؛ صاحب باغ هم از خدایش است که کسی پیدا شود و این گرازها را شکار کند؛ ما هم که دنبال گراز هستیم می‌رویم آنجا. از بس گرازهای این باغ غذاهای خوبی خورده‌اند، گوشت تازه‌ای دارند و اصلاً قابل مقایسه با گرازهایی نیستند که در آب‌های شور و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند. همین گراز را آن جا شکار کردیم. این محمود را می‌بینی، بعضی وقت‌ها گوشت گراز به رستوران‌ها می‌فروشد. ببین چه گوشت خوبی دارد» و چند تکیه گوشت تعارف می‌کند.
«محمود» می‌گوید: «خب چه کار کنم، وقتی صاحب رستوران حاضر است هر گوشتی به خورد مشتری بدهد من هم می‌فروشم.»

از او می‌پرسم چطور و چند؟ و جواب می‌دهد: «چند تا سگ با خودمان می‌بریم و در باغ‌ها و مزارع رها می‌کنیم. گرازها از زیر بوته‌ها و درخت‌ها فرار می‌کنند. ما هم آماده هستیم با تفنگ شکار می‌کنیم. چند تا گلوله باید زد تا از پا بیافتد، خیلی مقاومت می‌کند. بعد گراز را قصابی می کنیم. هر کدام بالای ۲۰ کیلو گوشت دارند. هر کیلویی معمولاً بالای ۶۰ هزار تومان فروش می‌رود. بهتر از کارگری است.»

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

گراز چه نوعی حیوانی است؟

گرازها نوعی خوک‌وحشی محسوب می‌شوند که بدن تنومندتر و پرموتری نسبت به خوک‌ها و همچنین دو شاخ بیلچه مانند در کنار دهان خود دارند. گرازها گردن‌هایی کوتاه دارند و به همین دلیل توانایی چرخواندن سر خود را ندارند و برای دیدن پشت سر خود ناچار به دور زدن هستند، آن‌ها حس بویایی و شنوایی فوق‌العاده قوی دارند به طوری که گفته شده حس بویاییشان ۲۰۰۰ برابر انسان‌هاست.
 

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

گرازها دارای چشم‌های ریز، پوزه‌ دراز و استوانه‌ای شکل هستند که در نوکِ نعلبکی‌مانند سوراخ‌های بینی قرار دارد. دندان‌های نیش در نرها رشد بسیار زیادی دارند. رکورد بلندترین دندان ۲۹ سانتی‌متر و مربوط به پارک ملی گلستان است. دندان‌های نیش بالا به طرف بیرون و بالا متمایل است و گاهی اوقات به‌صورت نیم‌دایره است. این دندان‌ها در ماده‌ها بسیار کوتاه‌تر است. موها بلند و زبر به رنگ قهوه‌ای تا خاکستری‌ دارند و موهای توله گرازها نرم و با نوارهای زرد و قهوه‌ای در ناحیه پشت و پهلوها مشخص می‌شوند.
 

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

گرازها بنیه قوی دارند و می‌توانند روزانه حدود ۲۰ کیلومتر را با سرعت متوسط ۴۰ کیلومتر بر ساعت بدوند؛ همچنین این حیوانات شناگران ماهری هستند که به راحتی از رودخانه‌ها عبور می‌کنند. گرازهای نر بزرگسال از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر طول دارند و ارتفاعشان از شانه تا زمین به ۹۰ سانتیمتر می‌رسد. میانگین وزنشان بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بوده؛ با این حال، تفاوت وزن در میان گرازها زیاد است.

گرازها تقریباً هر چیزی را که قابل خوردن باشد می‌خورند و از نظر تنوع غذایی با انسان رقابت می‌کنند. غذاهای گیاهی مانند ریشه، ساقه، برگ و دانه‌های مختلف و غلات، حبوبات، میوه‌جات و غذاهای حیوانی چون انواع بی‌مهرگان همچون حشرات و لارو آنها، کرم خاکی، حلزون، و مهره‌دارانی چون ماهی، جوندگان، قورباغه‌ها و مارمولک‌ها و لاشه حیوانات بزرگ.

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

گوشت گراز و انگل «تریشینلا اسپیرالیس»

در برخی از کشورها خوردن گوشت گراز بسیار متداول است. در برخی سال‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تن گوشت خوک در جهان مصرف می‌شود که بیشترین میزان مصرف آن در چین بوده‌ و بعد هم آمریکا در فهرست مصرف‌کنندگان در رتبه دوم قرار دارد. [۲]

شکار و خوردن گوشت گراز یا خوک به دلیل همه‌چیزخوار بودن این حیوان ضررهای زیادی مانند انگل برای بدن انسان دارد. به همین دلیل در دین اسلام مصرف گوشت گراز یا خوک حرام اعلام شده است.

انگلی با نام «تریشینلا اسپیرالیس» Trichinella spiralis وجود دارد که بسیار کوچک و میکروسکوپی است و با چشم قابل رویت نیست. در صورت بلعیدن این کرم، مشکلات زیادی برای انسان ایجاد می‌شود و کرم انگل وارد عضلات و بافت‌های مختلف بدن انسان خواهد شد. این انگل در گوشت گراز و حتی می‌تواند در همه گوشت‌های نیم پز یا خام دامی وجود داشته باشد که درصد وجود آن‌ها در گرازها بیشتر است.
 

تصاویر | شیوع پدیده گرازخوری در برخی مناطق ایران | یک شکارچی: بعضی رستوران‌ها از ما گوشت گراز می‌خرند | در باغ‌ها و مزارع فقط گراز شکار می‌کنیم!

آلودگی تریشینلا اسپیرالیس در انسان­ از طریق خوردن گوشت گراز یا حیوانات شکاری که آلوده به لارو هستند اتفاق می‌­افتد؛ گوشت هضم می‌­شود، لاروها در روده آزاد می‌­شوند و در مدت ۲ روز بالغ می­‌شوند. لاروها بعد از بالغ شدن جفت‌گیری کرده و کرم‌های ماده شروع به لارو گذاری در لابهلای پُرزهای روده کرده و این لاروها وارد جریان خون می­‌شوند؛ لارو گذاری معمولاً ۴ تا ۱۴ هفته در کرم­‌های ماده ادامه پیدا می‌­کند و ۲ تا ۴ هفته بعد از خوردن گوشت آلوده، می­‌توان لاروها را در جریان خون مشاهده کرد.

در گراز انگلی با نام «تریشینلا اسپیرالیس» وجود دارد که بسیار کوچک و میکروسکوپی است و با چشم قابل رویت نیست.

بعد از این مدت، لاروهای تریشینلا اسپیرالیس به عضلات درگیر مهاجرت می‌­کنند که از جمله عضلات شایعی که درگیر می‌شوند شامل دیافراگم، زبان، حنجره، شکم، عضلات بین­ دنده‌­ای، عضله دلتوئید (سرشانه‌ای) و سینه‌­ هستند؛ لاروها سه هفته بعد از آلودگی در این عضلات کپسوله می­‌شوند. نزدیک به ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اینکه لاروها کپسوله شدند، کلسیفیه شدن لاروها اتفاق می‌­افتد و در نهایت علائم خود را بروز می­‌دهند. [۳]

جریمه‌هایی که بازدارنده نشده‌اند

برای جلوگیری از کشتار گونه‌های حیات وحش کشور از گراز گرفته تا سایر حیوانات، جریمه‌های نقدی در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد بازدارندگی چندانی ندارد.

بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوب ۱۶ خرداد ۱۳۴۶ (با اصلاحات مصوب ۱۳۵۳.۱۰.۳۰ و ۱۳۷۵.۹.۲۵) تعیین بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان از وظایف و اختیارات شورای عالی حفاظت محیط زیست است و بر اساس ماده ۱۸ همین قانون در مورد جرائم یادشده، سازمان محیط زیست از نظر مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، به عنوان شاکی خصوصی شناخته می‌شود. [۴]

البته این قانون در سال ۱۳۷۵ اصلاح شد [۵] که ماده ۸ این قانون اصلاح شده اینگونه بود: «دفع آن دسته از جانوران وحشی که به مزارع و باغ‌ها آسیب می‌رسانند» که این کار هم با پروانه شکار امکان‌پذیر است. پس گراز هم می‌توانست در این دسته قرار بگیرد. البته در ماده ۱۰ همین قانون آمده بود که شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه به جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک تا ۶ ماه جریمه دارد و حتی شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محل‌های مندرج در پروانه نیز شامل چنین جریمه‌هایی می‌شود. [۶]

در ادامه و در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۳، تعیین بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان در جلسه شورای عالی محیط زیست مطرح شد و کلیات آن به تصویب رسید اما جزئیات جرائم پس از چندین نوبت بازبینی و تغییر در موارد مورد اختلاف، در نهایت در خرداد ۱۳۹۴ به تائید اعضای شورای عالی محیط زیست رسید که در این فهرست، بهای گراز هشت میلیون ریال تعیین شد. البته بهای هر عدد نوزاد آن که به هنگام شکار در رحم مادر باشد، معادل بهای پستاندار مربوطه تعیین شد.

ردیف رده نام گونه مبلغ ضرر و زیان (ریال)
۱ پستانداران یوز پلنگ هزار میلیون
۲ پستانداران پلنگ هشتصد میلیون
۳ پستانداران گوزن زرد ششصد میلیون
۴ پستانداران گور خر ایرانی–خرس سیاه– خرس قهوه ای پانصد میلیون
۵ پستانداران مرال – شوکا سیصد و پنجاه میلیون
۶ پستانداران گربه شنی– گربه پالاس– سیاه گوش– کاراکال یکصد میلیون
۷ پستانداران قوچ و میش وحشی–کل و بز وحشی (پازن) –آهو – جبیر یکصد میلیون
۸ پستانداران گربه جنگلی–گربه وحشی هشتاد میلیون
۹ پستانداران روباه ترکمنی–شاه روباه –روباه شنی–رودک عسل خوار–کفتار–گرگ چهل میلیون
۱۰ پستانداران شنگ–زرده بر–سمور و سمور جنگلی–راسو رودک (گور کن) –خدنگ ها–دو پای فیروز سی و پنج میلیون
۱۱ پستانداران روباه معمولی – سنجاب بلوچی – سنجاب ایرانی–گراز –تشی هشت میلیون
۱۲ پستانداران حشره خوارها–خفاش ها– سنجابک دم موشی-  شغال سه میلیون و پانصد هزار
۱۳ پستانداران خارپشت‌ها–خرگوش وحشی–پایکا–سنجابک درختی–اشگول سه میلیون
۱۴ پستانداران سایر پستانداران دو میلیون

همچنین به منظور افزایش میزان بازدارندگی مجازات‌های پیش‌بینی شده و روزآمد کردن و اثر بخش کردن این جرایم، پیشنهادهای اصلاحی برای تغییر این مجازات‌های نقدی در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به منظور تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد که پس از بررسی، پیشنهادهای سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ هیات دولت تصویب شد.

با وجود قوانین و جریمه‌هایی که برای شکار غیرمجاز گراز در نظر گرفته شده است، هنوز این شکار به شکل بی‌رویه انجام می‌شود و جریمه‌ها نتوانسته‌اند بازدارندگی داشته باشندبراساس این مصوبه، جرایم نقدی ماده ۱۰ قانون شکار و صید که مربوط به شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محل‌های مندرج در پروانه حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه، از مبلغ صد هزار ریال تا یک میلیون ریال به مبلغ سه میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال افزایش یافت.

با وجود این قوانین و جریمه‌هایی که برای شکار غیرمجاز گراز در نظر گرفته شده است، هنوز این شکار به شکل بی‌رویه انجام می‌شود و جریمه‌ها نتوانسته‌اند بازدارندگی داشته باشند. به همین دلیل عده‌ای به بهانه‌ جلوگیری از تخریب باغات و مزارع و عده‌ای دیگر برای تفریح و حتی برخی برای فروش گوشت گراز، دست به شکار این حیوان وحشی می‌زنند.

کد خبر 701542
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 147
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 165
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    لازم نبود تاریخچه گزار رو بگید ..... اینقد زیاد بود اصلا نخوندم
    • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      ممنون ازسایت.اتفاقادوست عزیز مطلب مفیدی بود
    • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      90 33
      چته زورت میاد؟؟؟
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      8 1
      چنان مفید بود که با حوصله همشو خواندم مرسی از زحمت که کسی ین
  • Nivak IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    شما قیمت گوشت و فراورده های گوشتی رو پایین بیاری کسی سراغ گراز و حیوانات دیگه نمیره خیالت راحت
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      69 33
      تو استرالیا اینقدر شتر و کانگورو و اسب زیاد هست که نمیدونن باهاشون چه بکنند. میشه از دولت استرالیا خواست اینها را برامون ذبح اسلامی کنند و ارزان به دستمان بدهد.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    اخرش نگفتی انگلها چه به سرانسان میاره
    • ایرانی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      برای سلامتی خودت منع شده حالا گوشت قرمز گرونشده باید همه اشغالی بخورید ازقدیما گفتن..شکم رو بگیرید یک مشته رهایش کنید یک دشته!!!! هرچیزی که در دین مبین اسلام منع مصرف شده قبل از هرچیز برای سلامتی خودمون است.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      103 7
      رستوران ها بعضی شون برای سود زیاد هر کاری میکنن
    • م ر IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      13 13
      دولت استرالیا که تابع انگلیسها؟!!! به کی امید دارید؟!!!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      4 0
      کانگورو و اسب و ذبح اسلامی کنن؟؟؟؟😂😂😂😂😂حرف مفت که کنتور نمیندازه
  • م IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    خوردن گوشت حرام وادامه ی ماجرا
    • مهرداد DE ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      واقعا هرچی اسلام گفته برای انسانها مفیده،اینهمه بیماری از غرب به کشورهای اسلام اومده با خوردن همین نجاسات و چیزهایی مثل خوک که دیگهدخیییلی نجسه، یکبار شنیدید که یک بیماری و میکروب جدید از یک کشور اسلامی آغاز بشه!!!!! ...
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    حرومه
    • حجت IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      19 5
      بله ،وبا طاعون همین هشتاد سال قبل نصف جمعیت ایران رو کشت ،تمام گوشتها احتمال انگل دارن ،چقدر میگن گوشت تازه چهل ساعت باید منجمد بشه
  • رحمان IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    من شنیدم در دوران قحطی آدم آدم خورده پس گراز که چیزی نیست . آیا وقتش نرسیده وضع معیشت مردم رو بهبود ببخشید؟
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    من دنبال گوشت بزمجه میگردم، خیلی خوشمزه هست،
    • Əlı IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      پس مواظب رفقایت باش! یکهو سرت نریزند
  • حسین IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    فقط نان و پنیر و هندوانه میشه خرید.
    • US ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      والا پنیر ۳۰گرمی که یک لقمه هم نیست ۶هزارتومان
  • شهناز IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    با سلام چرا مسولان مربوطه به این مکانها ورود نمیکنن خوردن گوشت گراز مگه حرام نیست چرا گوشت گوسفند و مرغ گران شده و مردم توان خرید این گوشتها رو ندارن چرا باید گوشت گوسفند که هم حلال و خوشمزه است به خارج صادر شود و مردم ما نمیتوانند بخرند لطفا مسولان بیشتر رسیدگی کنند دولت آقای رئیسی عملکرد خوبی دارد
    • Amin IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      50 15
      درسته گوشت گراز حرامه ولی فکر نکنم خوردنش خلاف قانون باشه . البته کشتنش جرمه . بجای اینکار باید رستوران متخلف رو پیدا و پلمب کنن . توی منطقه ما هم کشاورزا مجبورن گراز بکشن ولی گوشتشو یا دور میندازن یا میدن به سگها .
  • علی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    جریمه سنگین برای رستوران‌هایی که گوشت گراز سرو می‌کنند وکامپیوتر کردن آنها و زندانی کردن شکارچی ها باعث،جلوگیری از شکار گراز میشود
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      99 11
      کامپیوتر کردن یعنی چه ؟؟!!از خودت کلمه جدید می سازی
    • . IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      51 10
      منظور همان مانیتور کردن هست... از جمله ( نظارت کردن) استفاده کنیم بهتره...
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      53 5
      لطف کنند جلوی فروش گوشت الاغ و سگ را بگیرند گوشت گراز پیشکششون
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    34 89
    مازندران به خوک میگن گراز گوشتش حرام نیست ...
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    گراز حیوانی است که عرق نمی کند همین کافی است که بدانیم در پوست و گوشت ان چه میگذرد در سالهای اخیر با رشد در خواست گوشت قرمز جنگلها توسط روستاییان واقعا در حال نابودی با سرعت فوق باور ، دیگر بلوطی نمی تواند رشد کند و اگر رشد کند گله ها انرا از بیخ کنده و میخورند و یا حتی اجازه به دانه بلوط جهت رشد نمیدهند اما گراز حیوانی واقعا مفید در طبیعت که در فصل پاییز فصل ریزش بذر بلوط و دیگر فصول با حفر چاله هایی در زیر این درختان، محیط را مساعد افتادن بذر در این چاله ها میکنند حیف و صد حیف است که از لحاظ ارزش انسانی برخی ادمها را حتی با این حیوان عین النجس مقایسه کنیم این حیوان و حتی جوجه تیغی ارزش مندتر از برخی ادمها هستند در زمین
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      68 27
      عههه! میدونی چراحرومه؟؟؟ چون خوک وگراز تنها حیوانی هست که مدفوع خودشم میخوره....
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    93 23
    گوشت گراز حرام است...
    • کاوه IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      65 11
      دوست عزیز خوردنش حرامه. وگرنه گراز هم خلقت خوب خداست.و حق زندگی و آرامش داره. و احترام همه حیوانات رو باید داشته باشیم.
  • اصلاحیه IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    65 13
    (×) چرخواندن سر ← چرخاندن سر (√) (×) لابهلای ← لابه‌لای (√)
    • نیکی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      52 9
      آفرین آموزگار
  • مجید IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    94 7
    پس نتیجه میگیریم بهترین رستوران بدترین رستوران هس در هیچ غذا خوری و رستوران غدا نخورید همشون کلاهبرداری میکنن و بازرسی وجود ندارد که نظاره کنه به کارشون
  • علی IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    75 11
    آقا ما چندماه پیش رفتیم عروسی یکی ازفامیلامون .تالارگرفتن...غذا کوبیده دادن ...بعداز۲ الی ۳ روزخبراومد که پلمپ شده...وقتی علت روجویاشدیم گفتن گوشت گرازمیداده دست مردم..
  • US ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    87 12
    یه موضوع که مسئولین ما باید ببینند این است که چطور بسیاری از مردم بلاد کفر آهو، گاومیش و گوزن و...خیلی از حیوانات حلال گوشتو از نزدیک لمس می کنند و حتی به آنها غذا می دهند و شکار نمی کنند؟ولی اینجا از بس گوشت قرمز و سفید را گران کردند اینجور مسائل و شکار حیوانات حرام گوست و خنزیل عادی شده؟؟!!
    • م IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      12 0
      آقا دقیقا برا ما اتفاق افتاد منتها من همه را به مناسبتی به رستوران دعوت کردم دوروز بعد پامپلونا کردند فهمیدیم گوشت خر می دادند مردم
    • رضا جوادی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      12 0
      ... من خودم 25ساله آشپز رستورانم الان حدود 10سالی میشه که دیگه نه کوبیده میخورم ونه خورشتیها ونه برگ وسلطانی فقط فقط غذای مرغی اونم خیلی نه تازه گوشتهای رستورانی که من کارمیکنم گوشت گوساله برزیلی هست ولی بازم نمیشه اعتماد کرد. ولی حدود 10سال قبل گوسفند بود
  • محمود IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    از نظر اسلام فقط گوشت گراز حرام نکرده. اختلاس هم حرام کرده .زمین خونه های مردم بزور گرفتن وغصب حروم کرده. حرف زور ردن به مردم حرام کرده. عقیده خود به زور به مردم تحمیل کردن حرام کرده. ووووو حالا هر که دم از اسلام میزنه از بالا شروع کن تا آخر برسی به گراز
    • حامد IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      81 10
      حرفت حق، کاملا واضح اگه گوش شنوایی باشه وچشم بینایی
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      31 4
      من نه گوشت گراز که حرام هست رو می خورم نه پولی که از اختلاس باشه، چون هر دوش حروم و حال بهم زنه، چون حرام ، حرام است کوچک و بزرگ نداره هر چی می خواد باشه
    • المیرا IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      12 2
      درود بر شرفت
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      22 3
      این جهالته خالصه که با هر حرام یا خلاف قانونی که میخواد برخورد بشه یکی دیگه رو نشون میدن! با هم منافاتی نداره هرکدوم دستت رسید برخورد کن.. دزد رو میگیرن میگه برو قاتل رو بگیر دزد رو ولشکن قاتل رو بگیره مبگه این یکی رو کشته برو اون دوتاییه رو بگیر و.. اتفاقا اون اختلاس گر و این خوک خور باهم فرقی ندارن چون حرام و حلال براشون فرقی نداره اینم دستش به بقیه حروم ها نرسیده اگر نه بوقتش دزدیشم میکنه
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 1
      باریکلا به شما ،شما شروع کن تمرین کنی که هیچ کدوم اینهارو انجام ندی
  • علی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    دین مبین اسلام میفرماید : فقر اگر از در وارد بشه ، دین و ایمان از بین میره ، گران شدن شدید قیمت گوشت و مرغ ، باعث شده مردم حرامخور شوند، یعنی مجبور شدند.
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      92 29
      خیلی از فقرا هرگز به فکر حرامخوری و ....نمیافتن فقیر واقعی تیر وتفنگ برمیداره میره گراز شکار میکنه وکباب گراز میزنه به بدن؟ خیلی حرف بی ربطیه گرونی هست ولی لطفا نام شریف فقرا رو لکه دار نکنید
    • من IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      6 1
      اون دنیا اینو به خدا هم بگی قبول می‌کنه ازت ؟ دارین خودتونو گول می‌زنین. حرام خدا تا ابد حرام و حلالش تا ابد حلاله . خوک‌و گراز از یه نوعند و خوردن گوشتشون موجب بی غیرتی و عادت به حروم خوری میشه .‌. شاید یکی از دلایل وضعیت بد فرهنگی اجتماعی این روزهای کشورمون در این نوع حروم خوری هاست از گوشت خوک‌و گراز و‌مشروب بگیر تا پول اختلاس و کلاهبرداری و کیف قاپی و‌زور گیری و.....
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    65 23
    گوشت گرازیا همون خوک حرومه وخیلی نجس
    • M IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      44 5
      این حرفتونو قبول دارم مردم فقیر به فکر حروم خوردن نمیوفتن من آدم سراغ دارم پولش از پارو بالا میره ولی حیوانات حرام گوشت رو شکار میکنه و میخوره
  • عجبا IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    67 26
    به نظرم قیمت جریمه باید به نرخ روز حساب کرد نه قیمت ثابت .
    • رهگذر IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      45 4
      نجس نجس است، دیگه خیلی و کم و این حرفا رو نداره
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    55 8
    نتیجه وضعیت بد اقتصادی، فشار به طبیعت چه شکار و چه قطع درختان
  • میلاد IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    70 98
    گوشت گرازهرچه قدرهم خوشمزه باشه نبایدبخورید نجسه،،،ازحرام هم حرامتره،،،باعث لاعبالی شدن وهوسبازی میشه،،،چراخارجیالخت وبرهنه اندوعین خیالشون نیست،چون گوشت خوک وگرازمیخورن،،،دراحکام اومده که خوک یاگراز نمادشیطانه وحیوان خبیثی هست
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      32 19
      داداش حالت خوبه؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      18 9
      احسنت کاملا درسته،خوردن گوشت حیوانات روی صفات انسان اثر گذاره
  • بهنام IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    69 24
    خواهش میکنم تا میتوانید از مضرات گوشت گراز بگید و اینکه هیچوقت هلال نمی‌شود چون مردم خوب ما اگر گوشت گراز هلال بشه ظرف یک ماه نسل گراز در ایران را کاملا نابود خواهند کرد از طرف یک شکارچی
  • ابی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    46 6
    از بی توجهی به محیط زیست چه جانوران چه مراتع و جنگل ایران را بلازده زده کرده وچیزی به کل حیات وحش ایران که فقط کلاغها قارقار کند نمانده اول ضعف قانون دوم دادن سهمیه فشنگ ودادن سهمیه فشنگ همکاری جهت نابودی حیاط وحش است
  • US ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    43 10
    بچه بهانه مرغ میگیرند وگرنه بزرگتر ها این شرایط سخت را درک می کنند مرغی بخری کمتر از ۲۰۰هزار نیست
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    57 3
    خدا رحم کنه معلوم نیست چند بار ندانسته خوردیم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    37 9
    ای بابا قدیمها در روستای ما خیلی زیاد بود البته الان هم هست خب محصولات کشاورزی رو خراب میکنن برای همین خیلی ها اونا رو میکشن چون اگ تنها گیرت بیاره تا بهت آسیب نرسونه ولت نمیکنه البته بعضی ها هم میخورن گوشتاشو حتی بعضی ها گوشت خارپشت هم میخورن
  • بهرام IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    46 5
    انگل تریشینیلا تموم سلول وساختمان عصبی بدن وبقیه دستگاه‌های بدم رومختل خواهدکردبنظرم‌خوردن گوشت حروم وکثیف گراز کامل بایددرکشور ممنوع شود چون بطور شدیدی بسلامت انسانها آسیب جدی واردمیکند
  • دریا IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    47 45
    گوشت نخورین مگه میمیرین نان خالی میخورم گوشت نباشه
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    66 28
    حالا یکی یه جایی یه دونه گراز خورده اینقدر شلوغش نکنید، بیچاره مردم متوسط و پائین که این چند سال اخیر از گرونی گوشت، همه گیاه خوار شدن و سال تا سال رنگ گوشت رو نمیبینن، ولی عوضش مسئولین محترم هی دارند چاق تر میشن
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    35 17
    گراز ها واقعا مخرب استند،تو روستاهای قم هم کلی به کشاورزان ضرر می زنند،کاش یه گروه میدا بشن که شکارشون کنند. نمی دونم چرا سگ های ولگرد یوزپلنگ را شکار می کنند کار به گراز ندارند، روز به روز بیشتر می شن.
    • مطلع حیات وحش IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      37 15
      برادر ساکن قم: داد زدیم فریاد کشیدیم حامیان دروغین حیات وحش کجایند؟؟؟؟ وقتی به سگهای ولگرد به صورت دستی غذا میدهیم و احساس ترحم الکی میکنیم با زاد ولد زیاد این حیوان شاهد بودید کودک خردسال در استان خودتان توسط سگ دریده شد. نسل یوز و گربه سانان در حال انقراض است . نتیجه از بین رفتن مزارع شیوع بیماری دام و انسان و سواستفاده بعضی انسان نما میشه
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      41 8
      بله درست گفتین ما تو اجاره خونه موندیم گوشت پیشکش بعد بیایید هی تبلیغ فرزند آوری کنید فرزند نیازهای اصلیش برآورده نشه توسط خونواده آسیب میبینه
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    46 31
    ضعف ایمان باعث گرازخوری عده ای شده نه گرانی.اغلب گراز خورها وگراز فروش‌ها وضع مالی بدی ندارند ولی انسانهای بی وجدان بی قید و بند هستند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    39 5
    اونایی که میگن به خاطر گرونیه گوشته گراز شکار میکنند، تو استانهای غربی هر گراز حداقل ۱۰ میلیون از شکارچی میخرن یعنی دوبرابر گوسفند.
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    35 12
    من یکبار اشتباهی توسنگاپور خوردم هنوز هم فکر میکنم حالم بهم میخوره
    • محمد IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      5 0
      چون تو استان های غربی الحق ها زیاد هستند و گوشت خوک رو حلال میدونن این فرقه مصرفشونم زیاده
  • محمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    51 9
    اینکه میگن به خاطر گرونیه دروغ محضه، ندیدم تا حالا آدم نداری اسلحه چند ده میلیونی دست بگیره و کلی پول بالا فشنگ بده واسه شکار. بیشتر از سر هانیه تا نداری. اون رستوران دارهای بی وجدان هم یه مشت آدم کثیف و سودجو هستن که گوشت گراز و خوک را با یک سوم قیمت گوشت گوسفند و گوساله می‌خرن و برا هر کیلو بیشتر از ۴۰۰ درصد سود می برن.
  • ایرانی اصیل ۹۹ IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    36 42
    کشتن حیوانات ضروزیان رسان بایدازادباشد حتی جایزه هم بدهندایران برعکس هست ,درکشو رهای غربی فامیلم انجاست قسم میخوردسگهای بدون صاحب وشناسنامه بلافاصله میکشند ایرانی شورش دراورده,بچه ادم میکشندامادرداخل شهرستان کلانشهرشیراز پ ازسگهای ولگرذیست که باعث مرگ چند نفرشدند وشهرداری ووو واقعا ظلم درحق خانواده ها افراد بافرهنگ و زحمتکش میکند انها جرات ندارند از ترس سگ از خانه بیرون ایند,,...
    • Arshia IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 3
      وقتی اطالاعات نداری الکی نیا برو بالا منبر.تو هیچ کشور خارجیی کشتن حیوانات آزاد نیست و جریمه نقدی داره مگه اینکه بری تو کشورای جهان سوم اونم یه تعدادیشون مثل ایران نه مردم نه دولت ککشونم نمیگزه
  • احسان فعلی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    37 19
    گراز و سگ در قرآن نام برده شده و جزو عین نجاسات هستند .خوردن گوشت خوک یا گراز انسان را بی غیرت می‌کند.
    • ثریا زکایی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      15 14
      از نجس بودن سگ در قرآن حرف نزنید که اصلا سندیت ندارد.وفای سگ در کل دنیا زبان زد است مشکل فقط کشور ماست
  • علی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    43 8
    فکر میکردم گراز در همه مذاهب اسلام حرام هست عجیبه چقدر حروم لقمگی داره باب میشه از مال مردم تا نود و دوتا نود دوتا خوردن تا خوردن و خوگرفتن با توله سگ و گراز داریم به کجا میریم
  • سیاوش IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    33 9
    اقا گوشت نخورید روزی یه وعده نون خشک بخورید لنگ هم ببندید مثل یمن ...
  • وحید IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    29 3
    خیلی خرابکاری میکنن باغای مارو نابود کردن درختارو میشکنن کودها رو بیرون میریزن لوله هارو پاره میکنن یا اینور و اونور پرت میکنن خلاصه که خیلی خراب کارن اگرم بهت حمله کنن که دیگه فاتحت خوندست تیکه پارت میکنن.
  • Daryoosh US ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    32 6
    بله در قرآن آمده است که خوک نخوریم زیرا خوک همه چیز از جمله گوشت را می خورد... اما این دستور در حقیقت از یهودیت آمده است. یهودیان نیز خوک نمی خورند.
  • اکبری IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    33 4
    سلام خدا نگذره از باعث وبانی گرونی اما این هم دلیل نمیشه مردم هر آ شغالی رو بخورن خدا عقل بده وشفا بده
  • فرخنده بانو IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    27 5
    قول میدهم بزودی شکار گوشت سگ و....هم بعلت گرانی اتفاق بیفتد
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    27 2
    از روزی که اسلحه جواز دار زیاد شد نسل حیوانات وحشی ریشه کن شده .کوههای منطقه ماخالی شد از قوچ و میش وحشی ...
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    23 11
    در رابطه با گراز همون حرام بودنش مهمه والا مسائل بهداشتی گوشت با پخت و پز اساسی قابل حل است
  • غریبه IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    17 6
    خوبه دیگه ما هم دیگه مثل چینی داریم همه چیز خوار میشم. کم کم به همه جانورهاهم میرسه. ممنونیم الا برکت الله.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      9 3
      آمریکایی ها هم می خورند
  • US ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    16 9
    اخرالزمان شده بس که گرونی کردن مردم مجبورن این اشغالاروبخورن خدابابه دادمروم بیچاره برس ...
  • دکتر رضا خاکپور IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    23 0
    سلان. برای حفظ حیات وحش باید جرایم نقدی به روز رسانی و بسیار افزایش داده شوند.
  • حسین IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    14 8
    اگرگرانی همینطور پیش بره به خوردن سوسک وموش ووهم میرسد
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    15 3
    این گرازها همه مزارع و باغها را نابود میکنند پس برای دفع اونها چاره ای پیدا کنید
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    16 1
    مردم دیگه در رستوران‌ها کباب ویا غذای خورشتی نخورید اکثرا یا گوشت آلاغ ویا گوشت گراز هست ویا اسب های پیر که دم گردنشان هست
  • س IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    20 1
    وای منکه اصلا پام تو رستوران نمیذارم نون وپنیر خونه را ترجیح میدم به غذای رستوران
  • احمد IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    12 8
    چاره‌ای ندارن بسکه گوشت گرون کردن
  • Ali IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    12 0
    اول داری تعریف میکنی بعد میگی گوشتش انگل میاره یادرشرع اسلام حرام است .دیگه از این به بعد رستورانی که نمیشناسم غذانمیخرم
  • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    12 8
    عزیزانی که از اسلام و حلال و حرام دم می‌زنند، بدانند در اسلام حیوان مردار بر آدم کرسنه حلال است
  • فرهاد US ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    14 6
    گوشت گاو و گوسفند ارزون بشه بهتره اگه بشه
  • الیوم نضار IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    9 11
    گوشت گراز با خوک قابل مقایسه نیست خوک بسیار چربی دار وگوشت نرم ولیزی داره ولی گوشت گراز قرمز وبدون چربی اضافه هستش چیزی شبیه گوشت گوزن یا کل و درصمن بسیار گرم مزاجه وسردی را دفع میکنه اگر گوشت گراز بدند دست مردم بخدا خوبه بهتر از سلاخی خر والاغ بیگناهه جدای این حدود سالهای ۷۴ یا ۷۵ در جنگل دوهزار شاهد بودم شکارچی گوشت خرس میخورد چقدر هم تعریف میکرد تازه هشدارهم میداد کبابش را به جوان ندهند ضرر داره پیرمرد وپیرزن بخوره جوان میشه ولی پسر جوان را دیوانه میکنه من فقط شنیدم خدا عالمه.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    9 13
    وقتی مردم نمیتونن گوشت بخرن مجبور میشه گوشت گراز بخورن
  • توحید IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    20 3
    ادم مذهبی نیستم ولی دمش گرم اسلام اینجا خوب عمل کرده وچیزای که به بدن اسیب میرسونه حرام کرده دست خوش
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    10 7
    اگه یکهو رفتیم رستوران گوشت گراز خوردیم و خوشمان امد،گناهش پای کیه
  • Mohsen IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    8 2
    گراز مثل خیلی تولید مثل داره،، والله اجازه نمیدن دور باغمون دیوار بکشیم، گراز هم مثل مور وملخ تو باغهامون خرابی ایجاد میکنه، پس تکلیف ما چیه؟ کاری به خوردن و حرام حلالیش ندارم،
  • محمد IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    7 1
    شکار تفریح گران قیمتی می باشد و معمولا توسط افراد ثروتمند جامعه صورت میگیرد.بنابراین جریمه نقدی به هیچ وجه کارساز نیست و از روشهایی مانند حبس و تبعید بدون امکان تبدیل به جزای نقدی باید استفاده شود.ضمنا دست محیط بانان بیشتر باز شود و درصورت درگیری و کشته شدن شکارچیان کفه ترازوی عدالت بیشتر به سمت محیط بانان باشد.بلکه کمی به محیط زیست در حال نابودی کشور کمک شود.همین و بس
  • جان IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 8
    بزار بخورن باغات مارا نابود کرده گله گله تا صدتا ردیف میشن منو تا صد میلیون ضرر زدن محصول انگور. بش
  • عادل IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    8 1
    گراز ضرر های زیادی داره به همین علت ها خدا حرامش کرده.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    9 3
    واقعا این یک جنایت نیست که مسافری به رستورانی مراجعه کند و اطلاع نداشته باشد به جای گوشت گوسفند گوشت گراز به او داده اند حداقل در خارج تمام حیوانات با رعایت همه اصول و مسایل بهداشتی پرورش داده میشوند و افراد با آگاهی و اراده خود خوردن آن را انتخاب میکنند ؟!..
  • وازگن IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 4
    کجا کیلوئی 65 هزار تومنه؟ 3 سال قبل راسته فیله شو خریدم کیلوئی 400 هزار تومن ! الان که کلا میگن نیست و اگه باشه خیلی گرونتر شده
  • جاودان احمد IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    8 1
    چرا تو گزارش ذکر نکردید گراز و خوک یکی است و در ق آن از ان به عنوان حرام و نجس نام برده نکنه خودتو ن هم بدتان نمیاد....
  • yasin IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 3
    ما در زبان لری بختیاری به گراز میگیم وورزا
    • هم وطم IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      2 0
      درزبان لری به گراز وراز میگویند عزیزان چرا انسانهای ده هه های قبل اینقدرپاک بودن وحرام نمی خوردن ولی الان .....چی برسرمان آمده
  • فرهاد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    11 4
    اینهمه خداونددرقرآن میفرمایدتقوا تقوا ودرسورشمس ۱۱قسم میخوره که درآخرباتقوایان رستگارن،خب قراره به هرطریقی درالک امتحان قراربگیریم واون کسی که ازالک پایین نیفته رستگاره.جناب ابوذرباخانواده مکرمش رامعاویه لعنت الله علیه تبعیدکرددربیابانهای بی آب وغذا واز شدت گرسنگی وتشنگی جان دادندولی تن به دنیای حرام معاویه ندادندوحالا انصافاماغرق درنعمت هستیم واین گرونیهاکسی رانکشته وراه کسب حلال زیاده بشرط اینکه پرتوقع نباشیم پس چرامیل به حرام خداکنیم حداقل درراه خداصبورهم باشیم تا درهای رحمت خدابه رویمان گشوده شود.
  • مبخیخخی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 8
    قیمت گوشت رو بیارین پایین مردم نرن گراز و خر نخورن،
  • DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    6 3
    اخه آقای فلانی آخه اگه نمیدونی بدون قیمت گوشت شکاری و گراز یا هر کوفتی خیلی بالا تر از گوشت قرمز معمولی هست این ها برای افراد خاص این کار را میکنن یک و این که چرا یه خبر گذاری میاد میگه مردم به خاطر گرونی گوشت گوشت گراز میخورن ما هم باورمون شد بعد شما میای این خبر رو میری از کجا بهتون فشار میارن راجب گوشت گراز مطلب بری
  • تفنگدار IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    7 2
    همچین میگن گوشت گوسفندوگاووگوساله گرونه ونمیتونیم بخوریم، انگارهرروزبایدگوشت بخورند، نه داداش من، خانواده هفته ای یک کیلوگوشت اگه بخوره درماه میشه چهارکیلو، پولش چقدرمیشه؟.حالابه بهانه گرونی گوشت حلال آیامیشه تفنگ چندده میلیونی وفشنگ چندده هزارتومانی برداشت ورفت برای شکارحرام گوشت؟.حساب کنید حرام گوشت گرونتردرمیاد یا حلال گوشت؟. نقص دراکوسیستم طبیعت درواقع نقص درزندگی انسانهاست، درختان و بوته زارها و پرندگان وحشی و حیوانات وحشی بایدبرای تعادل اکوسیستم حفظ شوند،مسئولیت حفظ اکوسیستم تنهابرعهده دولتهانیست، خودمردم درشهرها وروستاها بایدنقش اول حفظ ملزومات زندگی را داشته باشند، البته دولتها ومراکزفرهنگی و دینی بایدفرهنگ سازی کنند، جریمه وبرخوردفیزیکی به تنهایی دردی دوا نمی کند بلکه ابتدا ضرروزیان ازبین رفتن تعادل اکوسیستم و سودحفظ اکوسیستم بدرستی برای جامعه تبیین شود و صداوسیما نقش اول را برعهده دارد. داشتن سلاح شکاری برای افراد دلیل نمی شودکه حتما برای تخریب طبیعت وکشتارحیوانات وپرندگان وحشی بکارگرفته شود، ضمناهمه دارندگان سلاح مجوزدار شکارچی نیستند.موفق باشید.
  • چنگیز US ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 8
    تکلیف اون آدمهایی که در جهان سالی ۱۰۰ میلیون تن گوشت خوک( طبق گفته مقاله خودتون) مصرف می کنند چی نی شه آیا همه انگل دارند مردم چین و آمریکا
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    7 6
    صادرات دام آخرش همین میشه
  • جواد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    8 1
    من خودم بچه داراب هستم وزین اباد فسارود هم منبع گراز البته ما اعراب چگینی هستیم میگن زین اباد گرازی خدا لعنتشون کنه اون کسایی که این حیوان رو میکشن ویا بخاطر گوشتش شکار میکنن واقعا حیفه همین هم مثل حیوانات دیگه منقرض میشه مردم ما فرهنگ ندارن دولت هم که اصلا براش مهم نیست
  • هیچکس IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    10 2
    هرآنچه خداوند جل جلاله حرام اعلام کرده نباید خورده شود .🌴🙏💚🤔😔🌴
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    11 1
    گوشت گراز حرامه و نباید خورده بشه و درضمن خیلی از افرادی که به دنبال شکار هستند فقیر نیستند
  • یونس IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 7
    با سلام این مطلب توهین به داراب و دارابیان با اصالت هست لطفا قبل از بیان داستان به محتوای آن دقت فرمائید
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    3 7
    این همه آسمون ریسمون به هم بافتید.اصل مطلب را خوب بهش نپرداختید. آقا وقتی گوشت گاو و گوسفند و مرغ سر به فلک گذاشته مردم رو به خوردن سگ و گربه و الاغ و گراز آوردن بعضی ها با اطلاع و برخی بدون این که متوجه شوند باز هم ماموران نظارت رشوه خوار مقصرند ... جون مادرت منتشر کن
  • علی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    11 2
    چون گوشت گرونه باید گراز خورد؟اگر اینجوریه پس کسی که فشار جنسی داره و به خاطر گرونی نمیتونه ازدواج کنه هم باید با این توجیه به هرکی که خواست تجاوز کنه.خفت گیرها و سارقین مسلح که خون مردم رو هم میریزن پس توجیه خوبی دارن؟نخیر باید در سختی ها انسان باقی موند وگرنه که همه در خوشی و فراوانی جنتلمن و جوانمردی.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    5 4
    1- مبلغ جریمه ها که خودش بیشتر شبیه جوک هست تا جریمه. جریمه 10 هزارتایی (ننوشته تومن یا ریال) تا هشت میلیونی برای حیوانات شکاری (تازه اگر به تومن باشد هم خییییلی شوخی هست چه برسه به ریال و چون واحد رسمی پول کشور ریال هس، پس می‌شود فرض به یقین گذاشت که مبالغ به ریال هست که دیگر اصلا در این حالت، اطلاق عبارت جریمه به این مبالغ، تمسخر کردن خوده عبارته جریمه هست). 2- بیماری های انگلی خطرناک مشترک بین حیوانات سم دار و انسان، فقط مربوط به خوک و گراز نیست. در واقع همین گوسفند و گاو هم در صورت بیمار بودن می‌توانند بیماری‌های بسیار مهلکی را سبب شوند. بطور مثال انگل تنیا یا کیست هیداتیک. اص. لا برای همین هست که همیشه اکیدا توصیه می‌شود گوشتی که میخرید دقت کنید که مهر تاییدیه دامپزشکی کشور داشته باشد. 3- تمام این بیماری‌های انگلی تنها زمانی خطرناک هستند که گوشت بصورت نیم پخته، نیمه کباب شده مصرف شود. والا درصورت پخت کامل (خصوصا بصورت آب پز به مدت طولانی یا استفاده از دیگ بخار پز) ، انگل و تخم هم اگر باشد، نابود می‌شود. 4- با قیمت‌های فعلی جای تعجب ندارد که بعضی‌ها بسمت شکار گراز رفتند
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    6 1
    پناه بر خدا هم گوشت گراز که حرام هست رو می فروشند برای خوردن در رستوران هم ذبح اسلامی نمی کنند حرام اندر حرام. چندش آور است پناه بر خدا. اصلا دیگه از بیرون هیچ غذایی نمی خرم معلوم نیست با چه گوشتی طبخ شده 🤮🤮🤮
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    6 2
    خانم ثریا ذکایی تا حالا قرآن خوندید؟؟؟ یه سرچ ساده در اینترنت بزنید شماره آیه و سوره ای که خوک و سگ رو حرام اعلام کرده براتون میاره آنقدر واضح هست که جزو نصوص است البته بعید بدونم شما معنی نص رو بدونید چی هست وقتی از قرآن نمی دانید لطفا نظر ندید ممنون
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    6 1
    ضرورت و قحطی وجود نداره که بخواهیم گوشت حرام بخوریم اگر خودتون گوشت خوک می خورید چرا رستوران ها می خرند و به آنها می فروشید؟ آن مردم بیچاره که خبر ندارند شما چه گوشتی طبخ می کنید خدا از چنین موجودات کثیفی نگذره
  • جلال IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    8 2
    هرکس حرام خداوند را حلال شماردیا حلال کند خیر نخواهد دید! لعنت خداوند بر کسانی که حرام خداوند را حلال کنند! دولتهای بی عرضه ی بعدازجنگ مقصر اصلی هستند!
  • هادی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    5 0
    گوشت گراز در اسلام و یهود حرام اعلام شده
  • فرهاد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    3 5
    همه گوشتهای حیوانات اگر به اندازه کافی پخته نشود حاوی کرم و میکروب های مختلف هستند در گوسفند هم انگل هست در مرغ هم انگل هست تو گاو هم همینطور من خودم رشته ام دامپزشکی هستش و وقتی میگن گراز گوشتش انگل داره و بقیه حیوون ها نداره یه حرف خنده دار و غیر علمی همه ی حیوانات وقتی آلوده باشند انگل دارند چه بسا مرغ در مواردی آزمایش شده بیشتر از گراز انگل داشته و اینکه تو کشورهای مختلف جهان از جمله اروپاییان هیچ منعی ندارند اونجا نظارت شدید به غذا و خوراک هستش کاری به مسائل دینی ندارم ولی کمی تحقیق و سرچ کنید !
  • ..... IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 3
    حرامه گوشت گراز .همون گوشت خر رو بدن رستوران ها باز شرف داره به این .
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 2
      هر گوشتی رو باید خوب بپزید چون همشون انگل و میکروب دارند حتی گوسفند به اندازه یک گراز یا حتی بیشتر هم انگل داره مثلا گوسفند بیماری تب مال بدترین بیماری میکروبی که آدمه فلج میکنه داره. حیوانات محلی مثل گاو و بز بعضی هاشون نجاست مدفوع خشک شده انسان توی صحرا می خورند پس هر گوشتی که خواستید مصرف کنید خوب بپزید حتما تا میکروب هاش از بین بروند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 0
    حرام خوردن شاخ و دم نداره
    • نصرالله IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      2 0
      سلام وقتی خدا و اهل بیت علیهم السلام ، چیزی را( مقلا گراز را ) حرام می کنند ، با خوب پختن آن ، حلال نمی شود . در مورد حیوانات حلال گوشت هم ‌، اگر بدانیم یک حیوان حلال گوشتی آلوده شده ، خوردن آن هم اشکال دارد اما هر حیوان حلال گوشتی که آلوده نیست . هم چنان که اگر حیوان حلال گوشت هم، طبق شرع ، ذبح نشود ، آن هم حرام است . تغذیه فقط اثر جسمانی ندارد . اثر روحی هم دارد . توصیه ی شما در مورد خوب پختن حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده ‌، خوب است و لی گراز با خوب پختن و نپختن ، حلال نمی شود .
  • اسماعیل IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 0
    آخه کی میخوره گوشت حرام ،کدوم گرازی
  • عمرانی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 2
    حالا فهمیدم وقتی رستوران غذا می خورم چرا سردم نمیشه... ای بی انصاف ها... منو بگو که با اشتها هم میخوردم. خخ
  • نت IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    5 0
    خدا لعنتشون کنه گوشت حروم به خورد مردم میدن اون وقت مقاله نگران محیط زیسته!!!!!
  • دکتر مهران هنرور IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 1
    مطلب خوبی به لحاظ آگاهی جامعه بود و تنها ایراد آن ، ذکر نام شهرستان داراب بود که امیدوارم در اسرع وقت حذف و متن فوق اصلاح گردد. با تشکر و سپاس فراوان.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 3
    همش از گرانی گوشته گناهش گردن بعضی‌ها...
  • از اصفهان IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 2
    بقول سعدی: چنان قحط سالی شد اندر دمشق که یاران فراموش کردند عشق نه در کوه سبزی نه در باغ شخ ملخ بوستان خورده، مردم ملخ
  • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 5
    وقتی گوشت قرمز و سایر گوشت های سفید مرغ و ماهی آنقدر گران شده است مسلما کشاورزان رو به شکار گراز که آن چربی خوک صنعتی را ندارد میشوند و چون زاد ولد این حیوان حتی به چهل توله می‌رسد خیلی به صرفه برای جایگزین کردن مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز هست که دیگه باید به دلیل خوراک لاکچری شدن از پشت ویترین قصابی نگاهش کرد مجبورند این گوشت بدون چربی را مصرف کنند که حرام است اگرچه آنرا کامل بپزند دیگه آن آلودگی کرمی را نخواهد داشت بهرحال ... آنقدر بحران بلایا و گرانی و تورم و تحریم را سر مردم آمده که دیگه نظری به حلال و حرام گوشت حیوان ندارند فقط هدف سیر کردن شکمشان حتی اگر گوشت حیوان مرده ای مثل اسب باشد که مردار شده است
  • DE ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 1
    هر حیوان و پرنده و چرنده ای که گوشت خوار و همه چیز خوار باشد گوشتش حرام است.گوشت الاغ مکروه است الاغ و اسب و قاطر برای باربری و سواری است گوشتشان با اینکه گیاهخوار ند مکروه است
  • سکه IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 0
    حالا گوشت نخرید نخورید چه اتفاقی میوفته واقعا گیاهخواری چه مشکلی داره برین تحقیق کنید
  • مهدی نگهبان IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 0
    میگن رستورانهایی هستند که چند ساله از گوشت سگ ، الاغ و اسب استفاده میکنند.
  • مجید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 1
    گراز باشه کشاورزی نابود می شه
  • حجت IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 0
    بیشتر مواظب تهیه غذا فروشی ها باشید با این گرونی چجوری چلو کباب را میده 35تومان اکثرا گوشت خر میفروشن یا گوشت سگ
  • عباس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 0
    ) احکام گوشت خوک در قرآن کریم حرمت گوشت خوک چنین بیان شده است: إِنَّما حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَه وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ (بقره/173)؛ «[خدا] تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه [به هنگام سربریدن، نام] غیر خدا بر آن بانگ زده شده را بر شما حرام کرده است».
  • Arshia IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    باید مبلغ جریمه رو خیلی بیشتر کنند و برای شکار حیوانات در حال انقراض زندان بزارند.کثیف ترینو بی رحم ترین آدما شکارچیا هستند و باید توسط مردم طرد بشن.متاسفانه خیلی از مردم ایران هنوز چیزی در مورد احترام به طبیعتو محیط زیست نمیدونن و دولت و سازمان محیط زیست هم هیچ فرهنگسازیی در این مورد نمیکنن
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 0
    این رفتارها هیچ ربطی به فقر یا قیمت گوشت نداره یکسری ذاتشون خرابه دزدی و حرام خوری و ... را اینجوری توجیه می کنن الان روستایی های ما و خیلی از حتی شهرستان ها , زمین و حیاط و فضای خوبی دارند که حداقل می توانند برای خود مرغ و خروس پرورش بدن هم از گوشتش بخورن هم از تخم مرغش و اصلا هزینه ایی هم ندارد یا دو سه خانواده با هم جمع بشن گاو یا شتر بخرن با هم نگه دارن زادآوری اتفاق افتاد می تونن از هم جدا شن یا باز با هم ادامه بدن منی که تو تهران نشستم که شکار گراز نمی رم اینکه مردم گرسنه هستند گوشت گرانه رفتن دنبال شکار گراز , خیلی حرف چرتیه تو روستاها و شهرستان ها که می شه هزار مدل کشاورزی دامداری و زینتی راه انداخت که با روش های مدرن دیگر سختی قدیم را ندارد حتی نیاز به آب , زمین بزرگ و هزینه زیاد هم وجود نداره والا ماموریت سمت فاروج بودم یک روستایی با زمینی کوچک , ماهی 100 تومن درآمد داشت من تهرانی صبح تا شب بدوئم 20 تومن بتونم دربیارم یکسری تنبلن دنبال پول یکهویی گنده می گردن خیلی چیزها را هم توجیه می کنن .
  • سعید رنجبر IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    خوک حیوانی بی غیرت هست و از جفت گیری ماده اش با نر دیگر لذت می‌برد. وقتی ما گوشت خوک رو میخوریم برخی از صفات رو از حیوان میگیریم.