در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر راه اندازی ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، کمیته‌ای در این رابطه تشکیل و اقدامات عملی قضایی در خصوص برقراری و افزایش امنیت در جامعه آغاز شد.

اژه ای

به گزارش همشهری آنلاین، طی روزهای اخیر اخبار و تصاویر نگران کننده‌ای از زورگیری، خفت‌گیری و سرقت مسلحانه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است.

در پی افزایش انتشار فیلم‌ها و تصاویر مربوط به جرایم خشن در فضای مجازی که در جامعه رخ داده است، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستور فوری شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه جرایم خشن را صادر کرد.

رئیس قوه قضاییه در این رابطه به دادستان کل کشور دستور داد تا ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، تشکیل شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضاییه در جلسه بررسی راهکارهای مقابله سریع و قاطعانه با افراد مخل امنیت و آرامش مردم از جمله سرقت‌های خشن، با اشاره به مقوله جرم سرقت به عنف و غیرقابل تحمل بودن این قبیل جرایم برای جامعه بیان کرد: به واسطه سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهرها رخ می‌دهد؛ در جامعه ناامنی روانی ایجاد می‌شود و این موضوعی است که نه برای شهروندان و نه برای ما به عنوان مسئولان حکومتی قابل قبول و قابل تحمل نیست.

رئیس عدلیه به دادستان کل کشور دستور داد با مساعدت و همکاری ضابطین و نیروی انتظامی و در صورت نیاز کمک گرفتن از بسیج، در اسرع وقت ستادی را برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهرها رخ می‌دهد تشکیل دهند و در هر دادسرا نیز شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی سریع و قاطع به این قبیل سرقت‌ها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت سرعت عمل بیشتر نیروی انتظامی در دستگیری زورگیران و سارقان به عنف، گفت: قوه قضاییه این آمادگی را دارد تا در راستای دستگیری هرچه سریع‌تر سارقان خشن، به نیروی انتظامی کمک کند؛ همچنین فراجا می‌تواند در انجام این مهم از نیروهای بسیج نیز کمک بگیرد.

آنچه در حال حاضر دارای اهمیت و اولویت است، شناسایی و دستگیری سریع و قاطع زورگیران و مرتکبان سرقت‌های خشن در راستای تامین و تحکیم امنیت روانی شهروندان است که این موضوع مورد تاکید و دستور رئیس قوه قضاییه است.

کمیته رسیدگی به پرونده‌های جرایم خشن و سرقت در دادستانی کل کشور تشکیل شد

پس از دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور مبنی بر تشکیل ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، دادستان کل کشور نشست بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح را با حضور مقامات ارشد قضایی و فرماندهان انتظامی کشور برگزار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری با اشاره به برگزاری نشست تخصصی بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح، اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش امنیت جامعه چه امنیت مالی و چه امنیت روانی و جانی، دستگاه قضایی و مجموعه حاکمیت وظیفه دارند همه توان خود را به کار گیرند تا برای مردم این امنیت ایجاد شود.

دادستان کل کشور تأکید کرد: بنا شد در دادستانی کل کشور، کمیته‌ای ممحض را برای پیگیری مسئله سرقت‌ها، خصوصاً سرقت‌هایی که همراه با خشونت و زورگیری هستند، تشکیل دهیم و همچنین در دادسرای تهران یک یا دو شعبه برای این کار اختصاص دهیم تا سرقت‌های خاص و مهم را در آنجا بلافاصله و بدون فوت وقت مورد رسیدگی قرار دهند.

وی با هشدار به مجرمان، تاکید کرد: کسانی که به هر نحوی سلاح سرد یا گرم استفاده کنند؛ چنین اقداماتی از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و بدون چشم‌پوشی مجازات محارب را در پی خواهند داشت؛ اگر دادگاه تشخیص دهد، چه بسا در همان محلی که این جنایت را مرتکب شدند، مجازات شوند تا مردم شاهد و ناظر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری درباره نحوه برخورد با برهم‌زنندگان نظم عمومی و عاملان جرایم خشن نیز، اظهار کرد: مردم چنانچه شاهد بروز چنین حوادثی بودند، با تلفن‌های همراه خود مستندسازی کنند چرا که مستندسازی چنین جرایمی، برای دستگاه قضا بسیار مهم است، ممکن است در آن لحظه نیروی انتظامی و پلیس در آن محل حضور نداشته باشد و تا رسیدن آنها مدت زمانی صرف شود لذا مردم می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار این نیرو قرار دهند.

کد خبر 701321
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 4
    دستگاههای مسئول باید برای جوانان کار درخور محیا نمایند. برای جوان خواهان زندگی نرمال چندان توفیری بین بیکاری با شغل کم درآمد نیست. جوانی که فقط خرج یک ماه سیگارش ۸۰۰ هزار تومان است چطور انتظار دارید به درآمدهای چند میلیونی راضی شود؟
  • حسن IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    14 0
    سرمنشع اکثر مشکلات جامعه همین اخبار اختلاسها می‌باشد برخورد قاضی القضات دراین خصوص چیست
  • مصطفی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    15 0
    خواهش میکنم تا میتوانید این پیام را اطلاع رسانی کنید.دزد مسلح از فروشگاه من ۷ میلیارد دزدیده و با کمک اتباع غیر مجاز ضرب و شطم هم انجام داده.آقای دزد با قرار وثیقه آزاد میچرخه و به ریش امثال من داره میخنده...کدوم اقدام سریع؟؟جناب اژه ای لطفا ببینید قضات گفته اند روند پرونده ممکن است ۲ سال طول بکشد
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    12 0
    چه عجب اقرار کردن فضای مجازی هم بدرد میخوره قبلا می گفتن هرکی فیلم را منتشر کرده تحت پیگرد قرار می گیره
  • عدالت IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    مولا علی فرمود حق گرفتنی است نه دادنی .
    • مسلمان IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      6 0
      یعنی منتظر کلانتری و دادگاه نباشید ،بیچاره میشوید
  • شهری پور IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    جناب آقای اژه ای با احترام خود بهتر میدانید که فقر فساد وفساد اقتصادی درمملکت غیر تحمل شده مردم نا امید عصبی هستن نتیجه مبشود خشونت دزدی باپوشش اختلاس فساد اخلاقی واقتصادی خواهش میکنم پاسخ دهید
  • امید جلالی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام محضر ریاست عالیقدر قوه قضاییه ودادستان عزیز کل کشور یک سوال داشتم از خدمتتون اگر سارقی در دادگاه با دیدن کارچاق کن وپرداخت رشوه به او تبریه شد و مالباخته را محکوم کردند.بعد دیوانعالی عالیقدر کشور حکم محکومیت ناعادلانه وجانیدارانه مالباخته را نقض وپرونده به شعبه هم عرض تجدیدنظر تهران ارجاع شد.اینجا را عنایت بفرمایید مهم این است: بعدسارق در تماس با مالباخته اعلام کندخرج کردم را با حق الزحمه ام بده. یعنی رشوه کارچاق کن و.. بعد با یک تلفن به تجدید نظر و یا دادگستری دادگاه بدوی خلاص ورهایت میکنم پول بده اسم قاضی جدید شعبه را بده کاریت نباشد.واگر نپردازی از کلانتری ل.. بچه های نیروی انتظامی میایند وجلبت میکنند. ایا این کار او از مصادیق سرقت خشن است یا سرقت بتوسط سارقی پارتی دار وحامی دار ونمیدانم چه بگویم شما بزرگواران راهنمایی ام میکنید .تمام بیانات سارق محترم در گوشی ام ضبط شده وموجود است واقعا هم سارق فوق قدرتمند است کارچاق کن او به والله سلطان کارچاق کنان است یک شهر ومردمش از دست این کارچاق کن مینالند و هر کس رشوه ای داده به او موفق وحاکم شده واشک مردم رادر اورده.با تشکر.