نگرانی درباره احتمال نشت مواد رادیواکتیو از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در حالیکه روسیه و اوکراین یکدیگر را به گلوله‌باران اطراف آن متهم می‌کنند، ادامه دارد.

plant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس مقامات اوکراین می‌گویند نیروهای روسی از محل نیروگاه هسته‌ای ژاپوریژیا به نواحی آن طرف رودخانه دنیپر آتشباری کرده‌اند و روسیه مدعی است که گلوله‌های توپ اوکراینی‌ها به ساختمانی که سوخت هسته‌ای در آن انبار می‌شود، برخورد کرده است.

مقامات در حال توزیع قرص‌های ید در میان ساکنان نزدیک نیروگاه برای محافظت آنها در صورت قرارگیری در معرض پرتوهای رادیواکتیو هستند.

بیشترین نگرانی بر سیستم‌های سردکننده راکتورهای هسته‌ای نیروگاه متمرکز است. این سیستم‌ها برای ادامه دادن کارشان به برق نیاز دارند و نیروگاه در روز پنجشنبه به علت آنچه مقامات آسیب ناشی ازآتش‌سوزی به خط انتقال برق عنوان کردند، به طور موقت از شبکه برق جدا شد. از کار افتادن سیستم سردکننده می‌تواند باعث ذوب‌شدن سوخت هسته‌ای شود و به انفجار نیروگاه بینجامد.

نیروهای روسیه در ابتدای جنگ شش ماه اوکراین این مجتمع نیروگاه هسته‌ای را تصرف کرند، اما کارکنان محلی اوکراینی اداره آن را به عهده دارند. دولت‌های اوکراین و روسیه به طور مکرر یکدیگر را به گلوله‌باران این مجتمع و نواحی مجاورش متهم کرده‌اند و نگرانی درباره بروز یک فاجعه احتمالی افزایش یافته است.

اتهامات متقابل درباره گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای

انرگواتم، اپراتور نیروگاه هسته‌ای اوکراین روز شنبه اعلام کرد گلوله‌باران دوره‌ای به زیرساخت نیروگاه آسیب زده است. به گفته این شرکت، خطر نشت هیدروژن و انتشار مواد رایواکتیو از نیروگاه وجود دارد و خطر آتش‌سوزی بالا هم بالا است.

وانتین رزنیچنکو، فرماندارمنطقه دنیپروپتروفسک اوکراین روز شنبه گفت موشک‌های گراد و گلوله‌های توپخانه روسیه به شهرهای نیکوپول و مارهانتس برخورد کرده‌اند که هر کدام در فاصله ۱۰ کیلومتری از رودخانه دنیپردر مجاورت کارخانه قرار دارند. در مقابل ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای اوکراینی از مارهانت  به این نیروگاه شلیک کرده بودند. به گفته این سخنگو، ۱۷ گلوله نیروهای اوکراین به نیروگاه اصابت کرده است که چهارتای آنها به سقف ساختمانی اصابت کرده است که سوخت هسته‌ای در آنها انبار می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل تلاش کرده است که به توافقی برای فرستادن تیمی از بازرسان و کمک به ایمن کردن نیروگاه دست یابد. مقامات می‌گویند آمادگی‌ها برای چنین بازدیدی در دست انجام است، اما هنوز روشن نیست که این بازدید در چه زمانی انجام خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید لازم است نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کوتاهترین زمان ممکن به نیروگاه برسند و به حفظ آن «در کنترل کامل اوکراین کمک کنند.»

اوکراین مدعی است که روسیهن از این نیروگاه برای انبار کردن سلاح و انجام حملات به مناطق اطراف استفاده می‌کند. مسکو نیز به نوبه خود اوکراین به گلوله‌بازان نیروگاه متهم کرده است.

پیمان هسته‌ای خلع‌سلاح هم تحت تاثیر قرار گرفت

منازعه بر سر این نیروگاه باعث شد روسیه در اواخر وقت روز جمعه توافق مربوط به سند نهایی بازبینی چهارماهه یپیمان سازمان ملل مربوط خلع سلاح هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد. در پیش‌نویس سند کنفرانس بازبینی «پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای»، از روسیه به خاطر تصرف نیروگاه ژاپوریژیا انتقاد شده است.

کد خبر 701316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha