آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که از روسیه خواست نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را از شبکه برق اوکراین خارج نکند.

UN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین آنتونیو گوترش روز جمعه این درخواست را مطرح کرد. اوکراینی‌ها می‌گویند مسکو در حال برنامه‌ریزی برای انجام این کار است.

دبیرکل سازمان ملل در حین دیدار از بندر ادسا در جنوب اوکراین گفت: «روشن است که برق تولید شده در نیروگاه زاپوریژیا برق اوکراین است... این اصل باید کاملا مورد احترام قرار گیرد.

از طرف دیگر بر اساس بیانیه صادرشده از کاخ الیزه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مکالمه‌ تلفنی با همتای روسش، ولادیمیر پوتین بر نگرانی‌اش دربارذه خطرات مربوط به ایمنی و امنیت هسته‌ایس ناشی از وضعیت در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تاکید کرده است.

بر اساس این بیانیه، مکرون از فرستادن یک هیئت اکتشافی به این محل در کمترین زمان ممکن بر اساس شرایط توافق‌شده میان اوکراین و سازمان ملل پشتیبانی کرده است. این بیانیه می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز موافقتش با این ماموریت و شرایط ذکرشده برای آن اعلام کرده است. دو رئیس‌جمهور همچنین توافق کرده‌اند در روزهای آینده به صحبت در این باره ادامه دهند.

در متنی که کرملین از این گفتگوی تلفنی منتشر کرده است، پوتین به گلوله‌باران این نیروهگاه هسته‌ای تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین اشاره کرده و اوکراین را در این مورد مقصر دانسته است که خطر «فاجعه‌ای عظیم» را ایجاد کرده است.

به گفته کرملین، پوتین در این مکالمه به ادامه یافتن موانع در برابر رساندن مواد غذایی و فرآوردهای کود روسیه به بازارهای جهانی اشاره کرده است.

سازمان ملل، اوکراین و مقامات غربی همگی درباره نگهداری این نیروگاه هسته‌ای بوسیله روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

کد خبر 699043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha