چند وقتی است که در رسانه‌ها بحث ایجاد فروشگاه مجازی کتاب از سوی وزارت ارشاد اسلامی مطرح است. یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر، در این باره به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: «ما قصد داریم که کاری برای بخش خصوصی انجام دهیم. ما می‌خواهیم فضای فروش دائمی مجازی کتاب را برای ناشران و کتابفروشان فراهم کنیم.

یاسر احمدوند

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کسی است که نامش در تارنماهای فارسی با نام تأسیس نمایشگاه دائمی کتاب یا همان فروشگاه مجازی دائمی کتاب در ایران گره خورده است. در دولت سیزدهم قرار است این اتفاق رخ دهد و دست مخاطبان مانند هر کشور توسعه یافته که برای فرهنگ و هنر و کتابش ارزش و اعتبارقائل است، به سادگی در دست فروشندگان، موزعان و ناشران کتاب قرار گیرد. گفت‌وگوی ما با معاون وزیر در همین باره شکل گرفت.که این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

آیا طرح ایجاد فروشگاه دائمی کتاب چیزی شبیه تأسیس سایت و مدیای فروشی مانند سایت «آمازون» است یا خیر؟

قرار نیست که صرفاً سایت فروش کتاب تأسیس کنیم یا به سایت فروش کتاب اکتفا و بسنده کنیم.

پس وظیفه اصلی این سایت چیست؟

سایتی که ما می‌خواهیم در ایران راه‌اندازی کنیم، سایت تسهیل کننده دسترسی مخاطبان به کتابفروشی، ناشر و توزیع کننندگان است. در حقیقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد و می‌خواهد بازار این عزیزان اهل فرهنگ را توسعه دهد.

پس نمی‌خواهید بازار جدیدی در کنار بازار سنتی کتاب داشته باشید؟

به هیچ وجه قصد وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران این نیست که بازار جدیدی در کنار بازار سابق کتاب ایجاد و راه‌اندازی کند. وزارت ارشاد و ما هیچ مطامعی برای چنین جریانی نداریم. راحتتان کنم، اصلاً به چنین هدفی نمی‌اندیشیم.

آیا  اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایران با وصف تحمیل شدن هزینه‌هایی مانند هزینه کرایه مغازه کتابفروشی و برق تجاری، همچنان به فروش کتاب به شکل سنتی پایبند است . مخالف چنین طرح‌هایی است؟

من  به شکل دقیق چنین چیزی و چنین مخالفتی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان نشنیده‌ام و ندیده‌ام.

طبق گزارشی که در تارنماهای فارسی موجود است، به نقل قول از اتحادیه ناشران و کتابفروشان چنین نکته‌ای عنوان شده یا دست‌کم می‌توان گفت که چنین نظری از سوی آنها عنوان شده است. نظر شما به عنوان مدیر فرهنگی مستقیم در این بین چیست؟

تأکید دارم که همچنان مخالفتی از سوی اتحادیه‌هایی که از آنها نام بردید، نشنیده‌ام. از سوی دیگر شاید برخی ناشران مخالف باشند چون شاید ابعاد کار را ندانند و با سویه‌های موضوع آشنایی کافی و وافی ندارند... صد البته چنین احتمالا وجود دارد... اما اگر هم مخالفت ایجاد شده، هدف ما رسیدن به فصل مشترک و نگاه مشترک است.

به هدف مشترک اشاره کردید. هدف اصلی متولیان فرهنگی برای حوزه کتاب و ادبیات در این زمینه چیست؟

هدف ما حفظ و کمک به فعالیت بخش خصوصی و بهره بردن از امکانات دولتی است.

به چه شکل؟

اینکه شاهراهی را ایجاد کنیم تا همه تولید کنندگان عرصه نشر کشور به آن دسترسی داشته باشند.

فروشنده در این بین کیست؟

فروشنده به هیچ وجه دولت و وزارت ارشاد نیست. قطعاً فروشنده خود ناشران و بخش خصوصی خواهند بود و وزارت ارشاد در این بین سعی خواهد کرد تا به شکل تمام قد در این بین ازحقوق کپی‌رایت قانونی مولفان و ناشران در داخل کشور حفظ و حراست کند. ما سعی داریم که بستر فروش را برای فروشنده، آن هم در بازاری سالم، برایش فراهم کنیم.

بستر این کار طی سال‌های گذشته فراهم نبود یا گمان می‌رفت که مردم از این طرح استقبال نکنند؟ چرا با وجود پیش آمدن شیوع کرونا و رونق گرفتن فروش همه نوع کالایی، کالای سرد یعنی کتاب در این بین فروش خودش را روزآمد نکرد و چنین فروش آنلاینی طی سال گذشته و امسال به خود ندید؟

مهم این است که امروز زمینه این کار کاملاً فراهم است و وجود دارد. به گمانم مردم هم از این طرح استفاده و استقبال خواهند کرد. طبیعی است که ما و ناشران محترم پس از تجربه نمایشگاه مجازی‌ای که داشتیم، متوجه شدیم که آنها (ناشران) علاقه‌مندند که بهره‌مندی از چنین سایت ایمن فروش در طول کل سال فراهم بشود و باشد.

این را هم اشاره بفرمایید که چه زیرساخت‌هایی برای ایجاد فروشگاه دائمی مجازی کتاب لازم است؟

در نمایشگاه مجازی این امکان به شکل مقطعی وجود داشت اما این امکان در طول کل سال رخ خواهد داد و همه حلقه‌های نشر و همچنین توزیع کتاب حضور و شرکت خواهند داشت.

لطفاً به ایجاد زیرساخت هم اشاره بفرمایید.

زیرساخت فنی قابل توجهی برای چنین کاری لازم است. اتصال به نرم‌افزارهای کتابفروشان در این بین ضروری است. یعنی ابزارهایی که ناشران با آنها کارشان را انجام می‌دهند.

چند وقت است که همکاران فنی وزارت ارشاد معطوف چنین اقدامی هستند؟

همین قدر می‌توانم بگویم که مدت زیادی است که همکاران و دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به این کار شده‌اند و این کار و اندیشه و عملیاتی شدنش، شامل یک دو شب و چند روز نمی‌شود. این امر پروسه‌ای است که طی مدتی به آن می‌اندیشیدیم و امروز به محصول کردنش نزدیک شده‌ایم.

کار امروز در چه مرحله‌ای است؟

دوستان ارشادی ما در حال بررسی نهایی کار هستند. امیدواریم که به زودی به ایجاد فروشگاه مجازی دائمی در این حوزه دست یابیم.

در ادامه تأسیس چنین سایتی وزارت ارشاد چقدر قدرت تغییر کیفی موضوع و بهتر شدن را لحاظ کرده است؟

باید بازگو کنم که در ادامه روند شکل‌گیری نمایشگاه دائمی کتاب یا بهتر بگویم فروشگاه مجازی، همواره امکان گفت‌وگو به سمت بهتر شدن کیفیت وجود دارد. در حقیقت این موضوع شرط اصلی برای آغاز کار دوستان ما و ما در وزارت ارشاد بوده و هست.

امیدوار باشیم که این طرح چه زمانی راه‌اندازی شود؟

اجازه دهید زمان دقیقش را نگویم اما همین قدر اطلاع رسانی کنم که به زودی اتفاق خواهد افتاد. بحث اعلام رسمی و جلسه پرسش و پاسخ و رونمایی‌اش به زودی به اطلاع خبرنگاران حوزه کتاب و به طبع مردم عزیزمان خواهد رسید.     

کد خبر 700345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha