ترجمه - زهرا صابری: صنعت گردشگری در سوئیس قصد دارد با حمایت از طرح آزمایشی «تعطیلات بدون اتومبیل» راه کار‌های جدیدی را در جهت ارتقاء سطح کیفی صنعت گردشگری این کشور به انجام برساند.

چهار منطقه توریستی در سوئیس برای شرکت در طرح «تعطیلات بدون اتومبیل» اعلام آمادگی کرده‌اند. بر این اساس گردشگران این مناطق از این پس به جای اتومبیل شخصی با دوچرخه و وسایل نقلیه خورشیدی به این مناطق سفر خواهند کرد.

استرس ناشی از ماندن ساعت‌های طولانی در ترافیک، آلودگی صوتی و به عبارت بهتر کنسرت بوق رانندگان و معطل‌شدن پشت چراغ قرمز خیابان‌ها، هر تعطیلاتی را به کام گردشگران و مسافران تلخ می‌کند. چهار منطقه گردشگری سوئیس شامل بخش‌هایی از استان برن، منطقه کوهستانی «اجریتال»، منطقه جنگلی «گلانر» و منطقه پارک ملی «انگادیون»، قصد دارند با شرکت در طرح آزمایشی تعطیلات بدون اتومبیل سطح کیفی امکانات رفاهی در این مناطق را برای گردشگران بدون اتومبیل افزایش دهند.

مدیر این طرح «ساموئل برنهارد»، در گفت‌وگو با مجله اشپیگل در این باره گفت: دیگر وقت آن رسیده که در این راستا حرکتی انجام گیرد. پیشنهادات داده شده در این خصوص تا تابستان سال آینده اجرایی خواهد شد اما اینکه به‌طور مشخص چه اقداماتی به عمل خواهد آمد هم اکنون در حال بحث و بررسی است.

آنچه مسلم است اینکه وضعیت عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی می‌بایست به‌طور محلی و بومی بهبود پیدا کند. برای مثال مقاصد سفر‌های سیاحتی و تفریحی می‌بایست در آینده با اتوبوس قابل دسترس باشد. از نکات مهم و قابل توجه در این طرح آن است که طرح «تعطیلات بدون اتومبیل» در حقیقت امکان دستیابی مکان‌های توریستی شرکت‌کننده در این طرح را به بازارهای جدید گردشگری فراهم می‌کند. بدین معنی که اجرای این طرح منجر به جذب گردشگرانی که اتومبیل شخصی ندارند و نیز افرادی که اتومبیل خود را در طول تعطیلات در خانه می‌گذارند نیز می‌شود.

به گفته کارشناسان درصورت اجرای طرح «تعطیلات بدون اتومبیل» در چهار منطقه آزمایشی سوئیس، سهم وسایل نقلیه عمومی در سفر افزایش یافته و به‌دنبال آن کیفیت زندگی و استراحت در مناطق توریستی بهبود می‌یابد. ضمن آنکه بهبود زنجیره خدمات گردشگری امکان ایجاد یک ارزش افزوده را برای این مناطق، گردشگران و نیز محیط زیست فراهم می‌کند.

از جمله برنامه‌های دردست اقدام این طرح، تهیه دوچرخه‌های مخصوص کوهستان، دوچرخه‌های آفتابی و برقی و نیز روروک کودکان است. به‌ویژه که برخی از والدین در ماه‌های گذشته از دشواری‌های طرح سفر بدون اتومبیل شخصی برای خانواده‌های دارای کودکان خردسال ابراز گله‌مندی کرده بودند. علاوه بر آن روند حمل‌ونقل بار مسافران نیز در این صورت می‌بایست بهبود پیداکند.

به گفته «برنهارد»،  پیشنهاد داده شده در این باره آن است که اداره پست، چمدان‌های گردشگران را با قطار به مقصد برساند. وی افزود: استقبال از این طرح ملی بسیار خوب بوده است، به‌طوری‌که بیش از 10 مکان دیگر نیز برای شرکت در این طرح اعلام علاقه‌مندی کرده‌اند.

البته این طرح در حال حاضر نمی‌تواند در‌خواست همه این مناطق را پوشش دهد. با این حال اگر پیشنهادات، مورد تصویب قرار بگیرد ادامه این طرح در دیگر مکانها نیز امکانپذیر خواهد بود. باشگاه راهنمایی و رانندگی سوئیس (VCS) ، مدرسه تخصصی گردشگری و اتحادیه محیط زیست سوئیس مسئولیت هماهنگی طرح «تعطیلات بدون اتومبیل» را برعهده دارند. به گفته برنهارد هدف اصلی این طرح آن است که علاوه بر بالا بردن سطح کیفی زندگی در این مناطق، آلودگی زیست محیطی را نیز کاهش دهد. باشگاه راهنمایی و رانندگی سوئیس از سال 1979 با حمایت از سیاست‌های پایدار راهنمایی و رانندگی می‌کوشد از عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی پشتیبانی کرده و استفاده مقرون به صرفه از انرژی را تسریع ببخشد.

spiegel.de

کد خبر 69958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز