چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

رؤیا ملکی: براساس آمار منتشره از سوی سازمان ملل متحد در سال 2006 تعداد 842 میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند.

از3 سال قبل صنعت توریسم جهانی که می‌تواند نقش کلیدی در مبارزه با فقر ایفا کند و ابزار اصلی توسعه باشد، مرحله جدیدی از رشد را آغاز کرد و از مرز 800 میلیون جهانگرد گذشت و رشد معادل 20درصد را به ثبت رساند.طی سال 2006، آفریقا1/8  درصد رشد در جذب گردشگر داشته است.

این رقم برای آسیا و اقیانوسیه 6/7 درصد، اروپا 4 درصد و آمریکا 2 درصد به ثبت رسیده است.پیش‌بینی درازمدت سازمان جهانی گردشگری (سازمان ملل) این است که تعداد گردشگران تا سال 2020 به 6/1 میلیارد نفر برسد و در یک نسل دو برابر‌‌شود.اما چه کسی می‌داند که سهم ایران با یک میلیون و ۲۰۰هزار مورد جاذبه گردشگری از این گردش مالی چیست؟

آمار‌ها حکایت از آن دارد که سهم ایران از درآمد حاصل از گردشگران خارجی کمتر از 500 میلیون دلار است و به این ترتیب سهم ایران از گردشگری خارجی، 3 درصد کمتر از سهم جهانی است.

این در حالی است که دولت ایران در آرزویی دراز مدت برای جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برنامه‌ای ۲۰ ساله تدارک دیده و پیش‌بینی کرده است تعداد گردشگران خارجی از این کشور را در سال ۱۳۸۸ به چهار میلیون نفر خواهد رساند.

آمارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که فاصله‌ای دور از واقعیت دارد ورود گردشگر به کشور را در سال گذشته دو میلیون و 186 هزار نفر اعلام کرد.

این در حالی است که آماری دیگر بیانگر آن است که سال گذشته سه میلیون ایرانی به خارج ازکشور سفر کرده‌اند و در مقابل تنها ۷۰۰هزار نفر خارجی به‌عنوان گردشگر کوله بار سفر خود را در ایران به زمین گذاشته‌اند.

بنا بر آمار، مناطق گردشگری خاورمیانه با رشد 9 درصدی بیشترین رشد گردشگری را ازسال2000 تا 2006 از خود نشان داده‌اند و در سال 2007 با رشد 6.6 درصدی عملکرد مثبتی را ثبت کرده‌اند . گر چه ایران بین دو منطقه پویا در گردشگری خاورمیانه قرار گرفته است ولی تنها به‌عنوان کشوری توریست فرست در بین کشور‌های منطقه شناخته شده و مورد احترام است.این در حالی است که بنا بر آمار، کشور دوست و همسایه - افغانستان- بیشترین کشور توریست فرست به ایران محسوب می‌شود.

ایرانی‌های دوست داشتنی 

تعداد گردشگران ایرانی ورودی به کشور مالزی از ژانویه تا سپتامبر ‌2008، با 2/98درصد رشد، به ‌44هزار و ‌177 نفر رسیده است.

داتو سری سلیمان عبدل الرحمان، قائم‌مقام گردشگری مالزی با بیان این مطلب گفت: مالزی در مجموع، از ژانویه تا سپتامبر ‌2008، ‌16 میلیون و ‌329 هزار و ‌855 توریست داشته که این رقم در مقایسه با ‌15 میلیون و ‌648هزار و ‌292 نفر در همین تاریخ در سال ‌2007، رشدی 4.4 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، ایران پس از عربستان سعودی و امارات متحده‌ عربی در مقام سومین کشور توریست‌فرست به مالزی قرار دارد.

قائم‌مقام گردشگری مالزی ادامه داد: در سال ‌2007، در مجموع‌ ‌27هزار و ‌215 نفر گردشگر ایرانی از مالزی دیدن کرده‌اند.

این در حالی است که هنوز آماری از ورود گردشگران مالزی به ایران در دست نیست.

ایران شما را به آرزوهایتان می‌رساند

سازمان گردشگری سنگاپور توانست با برنامه‌ریزی‌های خاص جهت جلب هر چه بیشتر گردشگران در سال 2007 ، به رشد 52 درصدی ورود گردشگران ایرانی به این جزیره دست یابد. تا جایی که به گفته جیسون اونگ، مدیر بخش گردشگری سنگاپور در خاورمیانه «برخلاف کاهش رشد گردشگری جهانی، سنگاپور به لطف حضور گردشگران حوزه خاورمیانه به‌خصوص بازار خوب گردشگران ایرانی در این کشور با روند روبه رشد مواجه است.»

با رشد فزاینده سفر توریست‌های مسلمان از کشورهای خاورمیانه به سنگاپور، این کشور در ردیف پرطرفدارترین مناطق توریستی جهان برای مسافران ایرانی و خاورمیانه قرار گرفته است.

به گزارش دفتر توریسم سنگاپور، تعداد مسافران خاورمیانه به این کشور طی نیمه اول سال 2008 بیش از 18 درصد رشد داشته و این کشور طی مدت موردنظر مجموعا پذیرای بیش از 5.1 میلیون مسافر خارجی بوده است.

ورود 14 میلیون گردشگر در سال 2007 درآمدی 9 میلیارد دلاری عاید سنگاپور کرده که در کنار سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی سال‌های گذشته، نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشته است.

بنابر همین گزارش، این ارقام نشان می‌دهد که تعداد گردشگران خاورمیانه در مقایسه با دوره زمانی مشابه در نیمه اول سال 2007 حدود 2.9 درصد افزایش داشته است. اما مجموعا 18 درصد از سال گذشته بیشتر بوده است که این الگوی رشد دو رقمی همچنان ادامه دارد.

کشورهای امارات، قطر و ایران به‌ترتیب بالاترین رقم از بازار توریسم خاورمیانه در سنگاپور طی
 شش ماه اول سال‌جاری (2008) را دارا بوده‌اند که هریک به‌ترتیب بیشترین تعداد مسافران را به سنگاپور فرستاده‌اند.

ترک‌ها به ایران نمی‌آیند

براساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران ششمین منبع توریسم ترکیه و بزرگترین منبع توریسم این کشور در خارج از اتحادیه اروپا و روسیه است.

در 7 ماهه اول سال 2008 بیش از 640 هزار ایرانی از ترکیه دیدن کرده‌اند که 4 درصد گردشگران خارجی ترکیه را تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از آنکارا، مرکز آمار ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود درآمد حاصل از گردشگری را در سه ماهه دوم امسال در این کشور بالغ بر چهار میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد کرده که سه میلیارد و 95 میلیون دلار آن از گردشگران خارجی به دست آمده و بقیه آن مربوط به گردشگران داخلی است.

براساس این گزارش در سه ماهه دوم امسال نیز در ماه ژوئن با یک میلیارد و 95 میلیون دلار، بیشترین میزان درآمد حاصل از گردشگری را به‌خود اختصاص داده است.

میانگین هزینه گردشگری در سه ماهه دوم امسال برای هر گردشگر خارجی 579 دلار و برای هر گردشگر داخلی 927 دلار بوده است.

این در حالی است که هزینه‌ای که گردشگران ترک در سه ماهه دوم امسال خارج از کشورشان صرف کرده‌اند با 4/11درصد افزایش به یک میلیارد دلار رسید.

در یازده ماه اول‌ سال‌جاری میلادی، 22.5 میلیون توریست خارجی از کشور ترکیه بازدید کردند که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 18درصد افزایش را نشان می‌دهد! آلمانی‌ها با 82/17درصد توریست‌های وارد شده به ترکیه در ردیف نخست جای گرفتند.

همچنین توریست‌ها در 11 ماه گذشته بیشتر به منطقه دریای مرمره ترکیه سفر کردند. ترکیه در طول یازده ماه در مجموع پذیرای 22 میلیون و 322 هزار و 736 گردشگر خارجی بود. این عدد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 15/18درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کشورهای آلمان، روسیه و انگلستان سه کشور اول توریست فرست به ترکیه محسوب می‌شوند.طبق بررسی‌ها در کشور ترکیه، سالانه در قبال هر ۱۰۰۰نفر ترک، ۲۹۱ توریست خارجی روانه ترکیه می‌شوند که درآمد سرانه‌ای بالغ بر ۲۶۱ دلار نصیب این کشور می‌شود.

ما را در خوشحالی خود شریک بدانید

37 سال پیش در دوم دسامبر 1971 شش امیرنشین حاشیه خلیج فارس و دریای عمان با تشکیل اتحادیه‌ای، کشور امارات متحده عربی را به جمع کشورهای جهان افزودند و حالا یکی از شهر‌های این همسایه دیوار به دیوار ما بازار  توریسم جهانی 2008 را از آن خود کرد.چرا که از هر ۵ نفری که در خیابان‌‏های دبی قدم می‌زنند ۴ نفر گردشگرانی هستند که دولت شیخ‌‏نشین دبی بیش از ۴۲۰ هتل برای اقامت آنها در نظر گرفته است.

علاوه بر دبی، مقاصد گردشگری دیگری نیز در منطقه خلیج فارس نظیر ابوظبی، کویت، قطر و بحرین شایسته ستایش و تقدیر از سوی سازمان جهانی گردشگری معرفی شده‌اند.

براساس آمار موجود، سالانه بیش از یک میلیون و  ۲۰۰هزار ایرانی به شهرهای مختلف امارات متحده عربی به‌خصوص شهر د‌بی سفر می‌کنند. این در حالی است که سفر شهروندان اماراتی به ایران سالانه کمتر از  ۵۰هزار نفر است.

اکنون هشت شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان، کیش ایر، ایران تور، العربیه، الاتحاد و الامارات هر هفته با  ۲۹۴پرواز در مسیر تهران به دبی، ابوظبی و شارجه و بالعکس اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند.نمایندگی فروش بلیت همه خطوط جذب توریست از کشورهای مهم صنعتی جهان به د‌بی طی 4 سال گذشته رشد انفجاری داشته است.

«خالدبن سلیمان» مدیرکل دپارتمان توریسم و بازاریابی اعلام کرد: گزارش فعالیت‌های تجاری و توریستی 5 بازار بزرگ بین‌المللی نشان داده که تعداد توریست‌های د‌بی از سال 2003 تا 2007 به میزان عظیمی افزایش داشته است.

وی اظهار داشت:« طبق این گزارش‌ها روشن شده است که طی مدت یادشده بیشترین توریست‌ها از ژاپن با 093/74توریست به د‌بی آمده‌اند.»

بنابر همین گزارش‌ها، ایتالیا با 258/93 توریست، استرالیا با 202/119و آلمان با ارسال 657.235 نفر توریست به‌ترتیب بیشترین تعداد مسافران را در مدت زمان یادشده به دبی فرستاده‌اند که وضعیت روابط تجاری و توان بالقوه جذب توریست و فعالیت‌های توریستی د‌بی را در روابط متقابل با دیگر کشورهای بزرگ صنعتی جهان به خوبی نشان می‌دهد.

به گفته خالدبن سلیمان، انگلستان نیز تنها در سال 2007 به میزان 381/752توریست به د‌بی فرستاده است.مقامات د‌بی ظرف مدت یادشده اقدامات گسترده‌ای برای پاسخگویی و پذیرش تعداد فزاینده توریست‌ها به این شهر داشته‌اند.

 امامزاده شما بیشتر شفا می‌دهد

صنعت گردشگری سوریه درعین حال که از روابط و جایگاه قدرتمند سنتی خود در بازار کشورهای عربی بهره‌مند است، هم‌اکنون با رشد فزاینده توریست خارجی به‌ویژه از ایران و سپس اروپا برخوردار شده است که کمک شایانی به اقتصاد و رشد سود ناخالص ملی این کشور می‌کند.

بنابر این گزارش ۷۴ درصد از کل گردشگران خارجی که از سوریه بازدید می‌کنند به‌ترتیب از کشورهای عربی، سپس ایران و ترکیه است.

 بنابراین گردشگران ایرانی خوان پربرکتی برای سوریه بوده‌اند که سالانه سود سرشاری را نصیب اقتصاد این کشور می‌کنند اگرچه خود هیچ نصیبی از گردشگران سوریه و بسیاری دیگر از کشورهای مشابه نداشته‌اند.

تعداد کل بازدیدکنندگان از کشور سوریه تنها در سال گذشته(۲۰۰۷) نزدیک به ۴ میلیون گردشگر بوده است. هم‌اکنون تعداد گردشگران عرب حدود ۳۶ درصد است اما کشور سوریه درصدد افزایش تعداد گردشگران عرب به میزان ۵۰ درصد است.

سوریه در چشم‌انداز کلی کشورهای منطقه ازنظر تعداد توریست‌های خارجی در مقام پایین‌تر از ترکیه و بالاتر از ایران قرار دارد.

در این میان ۱۴ درصد از توریست‌های بازدیدکننده از سوریه نیز از سایر کشورها هستند، بنابراین در مقایسه با تعداد توریست‌های خارجی از برخی کشورهای توریست محور منطقه  نظیر مصر، ترکیه و اردن از میانگین رشد سالانه خوبی برخوردار بوده است زیرا درست در همین فاصله زمانی مصر۱۱ درصد، اردن کمتر از ۱۱ درصد و ترکیه نیز ۱۱ درصد رشد داشته است.

کشور سوریه باوجود نرخ بالای هتل‌ها در این کشور  و به‌دلیل افزایش توریست خارجی با مشکل کمبود هتل و امکانات میهمان پذیری، به‌ویژه کمبود هتل‌های ۵ و ۴ ستاره روبه‌رو است. اما درآمدهای سرشار سالانه، این شانس را به این کشور داده است که کاستی‌های موجود را به سرعت جبران کند.

اردن گمنام ولی خوش نام

کشور اردن نیز که کشوری بسیار کوچک  است و موفقیت بسیاری در جذب توریست داشته، تعداد سرانه آن ۵۱۶ توریست خارجی در برابر هر ۱۰۰۰ نفر اردنی است و درآمد سرانه‌ای بالغ بر ۲۵۰ دلار نصیب این کشور کرده است.

کد خبر 69957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز