بحران انرژی، خشکسالی، تورم و اختلال در زنجیره تجارت جهانی بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه یورو را در آستانه غلتیدن به ورطه رکود قرار داده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ ۶ ماه پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، تبعات ویرانگر این جنگ بر اقتصاد اروپا ظاهر شده و آژیر رکود اقتصادی در این منطقه به صدا در آمده است.

تحلیلگران اقتصادی «واحد اطلاعات اکونومیست» می‌گویند از آنجا که کشورهای اروپایی باید خود را برای قطع وابستگی به نفت و گاز روسیه آماده کنند و انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین آن کنند، بحران اقتصادی برای مدت نامعلومی ادامه خواهد داشت.

 اتحادیه اروپا هم در گزارش خود گفته است: «انتظار داریم اقتصاد اروپا در کوتاه‌مدت، طی زمستان سال‌جاری به‌دلیل کمبود انرژی و تورم بالا وارد دوره رکود شود.»

روزنامه گاردین با اشاره به وضعیت اقتصادی انگلیس نوشته که برای نخستین بار طی ۴۰سال گذشته نرخ تورم به بیش از ۱۰درصد رسیده است. بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده که به‌دلیل افزایش دوباره قیمت انرژی، نرخ تورم در پاییز به ۱۳درصد هم خواهد رسید. بنا بر اعتقاد ناظران، اقتصاد انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود خواهد شد. 

به نوشته گاردین، آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا دقیقا در مرکز توفانی قرار دارد که وزیدن گرفته است. بحران انرژی، چندین ماه خشکسالی و اختلال در تجارت جهانی، تولیدات کارخانه‌ای این کشور را کاهش داده است. 

کارستن برزسکی، کارشناس اقتصادی بانک هلندی ING می‌گوید: «معجزه لازم است تا اقتصاد آلمان در نیمه دوم سال وارد دوره رکود نشود. در واقع کل مدل کسب‌وکار اقتصادی آلمان تحت‌تأثیر چشم‌انداز تیره رشد اقتصادی سال‌های پیش‌رو قرار دارد.» 

فرانسه به لطف صنعت گسترده انرژی هسته‌ای خود که می‌تواند بیش از ۷۰درصد برق این کشور را تولید کند باید نسبت به دیگر کشورهای اروپایی وضع بهتری می‌داشت، اما واقعیت این است که پاریس با مشکل جدی فرسودگی رآکتورهای هسته‌ای روبه‌روست.

اقتصاد ایتالیا به لطف صنعت گردشگری در مقایسه با کشورهای دیگر اروپا عملکرد نسبتا بهتری داشته و در ۳ ماهه دوم سال‌جاری رشد یک درصدی را ثبت کرده است، اما اقتصاد این کشور نیز مانند آلمان عمیقا به گاز روسیه وابسته است. 

اسپانیا نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی از تبعات جنگ اوکراین در امان نمانده اما به‌رغم تورم بالا از میان چهار اقتصاد بزرگ اروپا بیشترین شانس را برای فرار از رکود اقتصادی دارد.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 699550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 7
    بهتر
  • Borzoo NO ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 1
    یعنی وقتی پــــوتین تمام گندم زاراهای اوکــرائین را به آتش کشید...یک قهرمان است؟
  • میثمم IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 2
    عشق منی پوتین