چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: توپ طلای 2008 بهترین مقصد را انتخاب کرده؛ ویترین افتخارات کریستیانو رونالدو.

مهاجم پرتغالی که با هنرش منچستریونایتد را در فصل گذشته به قهرمانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان رساند، شایسته‌ترین فرد برای تصاحب عنوان بهترین بازیکن جهان بود. او در کنار تکنیک نابش که مهار او را برای هر مدافعی سخت می‌کند، با زدن 42 گل برای منچستریونایتد (13 گل در لیگ برتر، 8 گل در لیگ قهرمانان) نشان داد که در 23 سالگی به بازیکنی کامل و سرنوشت‌ساز تبدیل شده. او پس از اینکه در سال گذشته بعد از کاکا در رتبه دوم رده‌بندی توپ طلا ایستاد، این بار با 446 امتیاز (از مجموع 480 امتیاز)، اکثریت مطلق آرا را به خود اختصاص داد. 77 نفر از 96 خبرنگار کشورهای مختلف جهان، رونالدو را در راس فهرست 5 نفره منتخب‌شان قرار داده‌اند و نام او در فهرست همه اعضای هیات‌داوران فرانس فوتبال دیده می‌شود.

درخشش او با پیراهن منچستریونایتد و تاثیر او در دو قهرمانی این تیم در فصل گذشته به حدی بود که نمایش متوسط او در یورو 2008 با تیم‌ملی پرتغال هم نتوانست تاثیری در آرا داشته باشد. بدین ترتیب او پس از اوزه بیو (1965) و لوئیز فیگو (2000) سومین پرتغالی است که به این افتخار دست پیدا می‌کند. در میان ستارگان همه ادوار منچستریونایتد هم او بعد از دنیس لاو اسکاتلندی (1964)، بابی چارلتون انگلیسی (1966) و جرج بست (ایرلندی)، چهارمین بازیکنی است که نامش در فهرست برندگان توپ طلا ثبت می‌شود.

مایکل اوون در سال 2001 آخرین بازیکن لیگ برتری پیش از رونالدو است که به این عنوان رسید. رونالدو که از بازیکنان پرورش‌یافته در اسپورتینگ لیسبون است پس از درخشش در یک بازی دوستانه مقابل منچستریونایتد، مورد توجه سرالکس فرگوسن قرار گرفت و در سال 2003 و در حالی که تنها 18 سال داشت به این باشگاه پیوست.

سرمربی اسکاتلندی در بدو ورود رونالدو، پیراهن شماره 7 افسانه‌ای باشگاه را که پیش از این در اختیار بازیکنانی مانند جرج بست، کانتونا و بکام بود، برخلاف میل جوان پرتغالی به او داد تا به همه بفهماند آینده درخشانی را برای او پیش‌بینی می‌کند. رونالدو نزد فرگوسن به خوبی رشد کرد و به تدریج از دریبل‌های نمایشی‌اش کم کرد تا به بازیکنی در خدمت تیم تبدیل شود. او بعد از قهرمانی‌ دوجانبه منچستر با افشای علاقه‌اش به انتقال به رئال‌مادرید تابستانی جنجالی داشت ولی سرالکس فرگوسن او را متقاعد به ماندن کرد و در حال حاضر تا سال 2012 با منچستریونایتد قرارداد دارد.

سال درخشش اسپانیایی ها

در رده‌بندی توپ طلای 2008 مسی در رده دوم ایستاده. هنرنمایی نابغه آرژانتینی در سال گذشته کمتر از رونالدو نبود ولی عملکرد ضعیف بارسلونا که منجر به فصلی بدون جام شد تاثیر زیادی داشت تا داوران شماره 7 یونایتد را ترجیح بدهند. با این وجود مسی 21 ساله که تابستان امسال با آرژانتین به قهرمانی المپیک پکن رسید، در صورتی که به نمایش فوق‌العاده‌اش در فصل جاری ادامه بدهد، می‌تواند برنده آتی توپ طلا باشد.

بازیکنان اسپانیایی هم پس از قهرمانی مقتدرانه اسپانیا در یورو 2008، حضور پررنگی در این فهرست دارند. فرناندو تورس که زننده گل قهرمانی در فینال یورو 2008 به آلمان بود، در لیورپول هم فصل فوق‌العاده‌ای داشت تا با 179 امتیاز در رتبه سوم بایستد. پس از او ایکر کاسیاس، بهترین دروازه‌بان یورو 2008 و کاپیتان اسپانیا با 133 امتیاز قرار دارد.

کاسیاس در دیدار مقابل ایتالیا در یک‌چهارم‌نهایی با مهار دو پنالتی ستاره تیمش بود و با مهارهای استثنایی‌اش نقش زیادی در قهرمانی رئال‌مادرید در لالیگا داشت. ژاوی هرناندز هافبک اسپانیا هم که به عنوان بهترین بازیکن یورو 2008 انتخاب شد با 97 امتیاز در رتبه پنجم است. کاکا برنده توپ طلای 2007 در فصل ضعیف میلان به دلیل مصدومیت‌های فراوان فروغ همیشگی را نداشت تا با 31 امتیاز در رتبه هشتم بایستد.

کد خبر 69941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز