چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

گروه ورزشی: بعد از کسب توپ طلای فرانس‌فوتبال که جایزه بهترین بازیکن منتخب جهان از سوی روزنامه‌نگاران است، کریستیانو رونالدو عنوان بهترین بازیکن سال 2008 فیفا را هم به دست آورد.

نمایش فوق‌العاده ستاره پرتغالی منچستریونایتد در لیگ برتر و لیگ قهرمانان موجب شد تا کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی عضو فیفا هم با حداکثر آرا او را به عنوان بهترین بازیکن جهان معرفی کنند. رونالدو سال گذشته هم در سالن اپرای زوریخ حضور داشت که در سایه درخشش کاکا قرار گرفت. شماره 7 منچستریونایتد اما سرانجام مزد تلاش و هنرش را گرفت و به عنوان مرد شماره یک فوتبال جهان شناخته شد.

فیفا گالای امسال هم با حضور تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس فوتبال برگزار شد و پله، بهترین بازیکن تاریخ فوتبال برزیل تندیس بازیکن سال فیفا را به رونالدو اعطا کرد.
آنچه موجب شد رونالدو، دو عنوان معتبر بهترین بازیکن جهان در سال 2008 را به دست آورد، سهم انکارنشدنی او در قهرمانی‌های منچستریونایتد در لیگ برتر و لیگ قهرمانان فصل گذشته بود. این بازیکن 23 ساله، با زدن 42 گل برای منچستریونایتد در جام‌های مختلف، آمار فوق‌العاده‌ای به عنوان یک گوش داشت. بعد از رونالدو که در این رای‌گیری 935 امتیاز به دست آورد، لیونل مسی (678 امتیاز)، فرناندو تورس (203 امتیاز)، کاکا (183 امتیاز) و ژاوی (155 امتیاز) در رده‌های دوم تا پنجم ایستادند.

کریستیانو رونالدو بعد از کسب این عنوان گفت: «زمان زیادی برای کسب این افتخار انتظار کشیدم. وقتی 6 سال پیش از اسپورتینگ‌لیسبون شروع کردم، فکر نمی‌کردم تا این اندازه پیشرفت کنم. این لحظه ویژه‌ای در زندگی من است و می‌خواهم از مادرم، خانواده‌ام و دوستانم تشکر کنم. همچنین باید از هم‌تیمی‌هایم تشکر کنم چرا که بدون آنها نمی‌توانستم موفق شوم. امیدوارم روزی دوباره به اینجا برگردم.»

ژاوی هم‌ که به عنوان بهترین بازیکن یورو 2008 انتخاب شد، بعد از کسب عنوان پنجمین بازیکن برتر فیفا با خوشحالی گفت: «این به لطف تیم است که من اینجا هستم و هرکدام از بازیکنان می‌توانستند جای من باشند.»

ارمنستان و ترکیه، برنده جایزه بازی جوانمردانه

در مراسم فیفاگالا، بهترین‌های بخش‌های دیگر هم انتخاب شدند. مارتا، ستاره تیم ملی زنان برزیل برای سومین سال متوالی به عنوان بهترین بازیکن زن جهان انتخاب شد. همچنین جایزه ویژه ریاست فیفا، از سوی سپ بلاتر به فوتبال زنان به خاطر پیشرفت‌هایش اعطا شد.

اما جایزه بازی جوانمردانه در سال 2008 به فدراسیون‌های فوتبال ارمنستان و ترکیه اعطا شد که کشورهای متبوع‌شان را که هیچگونه رابطه سیاسی نداشتند، تشویق به مذاکره کردند. در روز ششم دسامبر 2008، عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه به دعوت سرژ سرکسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان برای دیدن بازی دو کشور در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 به ایروان رفت و 8 ساعت در این شهر بود. فوتبال این بار کاری کرد که دیپلماسی از سال 1991 و استقلال ارمنستان نتوانسته بود انجام دهد.

 نظرسنجی‌های بعدی نشان داد که 60 درصد مردم ترکیه موافق این سفر و برقراری روابط سیاسی بین دو کشور هستند. همچنین عبدالله گل از همتای ارمنستانی‌اش دعوت کرد تا در بازی برگشت دو تیم در تاریخ 14 اکتبر 2009 به استانبول سفر کند.

در سال 2008 دو بازی دیگر هم بین کشورهایی که روابط سیاسی ندارند، برگزار شد. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 در منطقه کونکاکاف کوبا میزبان ایالات متحده بود و در منطقه آفریقا، سودان و چاد با یکدیگر بازی کردند.

فلسطین، برنده جایزه توسعه

جایزه توسعه فیفا هم به کشور فلسطین اعطا شد که در 26 اکتبر 2008، ورزشگاه «رام» مجهز به یک مرکز توسعه فنی را با حضور سپ بلاتر افتتاح کرد. هدف از اعطای این جایزه، نشان دادن تلاش‌ها و کمک‌های مالی به کشورهایی است که واقعا به آن نیاز دارند. این اقدام حیاتی که معمولا بازتاب مطبوعاتی زیادی ندارد، به کشورهای کوچک اجازه می‌دهد که در فوتبال پیشرفت کنند و ثابت کنند شایسته جایگاهی در این ورزش پرطرفدار هستند.

کد خبر 72945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز