سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب (12 آذر) در یک گفت‌وگوی زنده و مستقیم تلویزیونی به تشریح مسایل سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: امروز بخش مهمی از اقتصاد جهان و بلوک غرب و سرمایه داری دچار این بحران شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مدیران و نظریه پردازان اقتصاد جهانی اکنون فقط از یاس و ناامیدی سخن می گویند.

احمدی نژاد گفت: آنان از شش سال و پنج سال و گاهی از سه سال زمان برای بهبود وضع اقتصادی سخن می گویند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این بحران دارای دو شکل ظاهری و باطنی است افزود: شکل ظاهر آن این است که بانک‌هایی به افرادی که اعتبار اجتماعی لازم را نداشتند برای تهیه مسکن واشتغال وام دادند و آنان این وام‌ها را به بانک‌های بزرگ‌تر فروخته‌اند.

احمدی نژاد تصریح کرد: در مقطع زمانی تعیین شده اقساط این وام‌ها پرداخت نشد و     می‌بینیم که این بحران پس از بانک‌ها امروز به تولید و اقتصاد کشورها نیز کشیده شده است.

رئیس جمهور گفت: این بحران از آمریکا آغاز شد و اکنون دامنه آن به اروپا و برخی کشورهای بزرگ آسیایی رسیده است.

آقای احمدی نژاد افزود: شکل باطنی این بحران به ویژگی‌های اقتصاد سرمایه گذاری مرتبط است که باید آن را بشناسیم.

وی با بیان اینکه در مقطعی اقتصاد سوسیالیسم و سرمایه د اری با تناقض درونی مواجه و از جریان خارج شد گفت: امروز نیز تناقض درونی در اقتصاد سرمایه داری مشاهده می‌شود.

اقتصاد سرمایه داری به بن بست رسیده

رئیس جمهور در ادامه گفت: به اعتراف همه اندیشمندان و متفکران دنیای غرب اقتصاد سرمایه داری به بن بست رسیده است.

احمدی نژاد، با اشاره به بحران اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر مناسبات اقتصادی جهان افزود: برخی ادعا می‌کنند طرح بحران اقتصادی آمریکا دستاویزی بوده است که ثروت‌ها را به کشورشان منتقل کنند.

وی پایه اقتصاد سرمایه داری را بر سود نامحدود دانست و گفت: این دیدگاه برخاسته از نوع نگاه به انسان و جامعه بشری است چرا که آنها گمان می‌کنند انسان خلق شده است تا حداکثر لذت فردی را در دنیا ببرد.

رئیس جمهور افزود: بر همین اساس آنها ارزش‌های اخلاقی، عدالت و حلال و حرام را کنار گذاشته‌اند.

وی ایجاد طبقات اجتماعی در اقتصاد سرمایه داری را طبیعی خواند و گفت: از دیدگاه آنها فقط باید گروهی خاص حداکثر سود را ببرد.

آقای احمدی نژاد پایه دیگر اقتصاد سرمایه داری را ربا دانست و افزود: خلق پول و        دارایی‌های کاغذی در این نوع اقتصاد شایع است.

رئیس جمهور این گونه دارایی‌ها را شبیه حبابی دانست که عده‌ای بهره اش را می‌برند.

احمدی نژاد گفت: چون در نظام سرمایه داری اساس بر سود است هیچ قانونی حاکم نیست.

وی افزود: بر همین اساس هنوز مشخص نشده است بانک مرکزی آمریکا چقدر دلار تقلبی منتشر کرده است؛ برخی گزارش‌ها رقمی معادل 29 هزار میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: نظام سرمایه داری کنونی قصد دارد کسری بودجه‌اش را به دیگر کشورها منتقل کند و مرتبا به اقتصاد سایر کشورها ایده می‌دهد.

آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: آنها قصد دارند تورم ایجاد شده در کشورشان را به کشورهای هدف منتقل و ثروت آنها را چپاول کنند.

رئیس جمهور گفت: چاپ اسکناس‌های بدون پشتوانه تا مدت زمانی در اقتصاد جهان جذب می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که این جذب متوقف می‌شود و انعکاس آن به کانون اصلی برمی‌گردد.

آقای احمدی نژاد اعتماد را مهم‌ترین اصل در اقتصاد دانست و افزود: زمانی که اعتماد مردم از یک نوع اقتصاد از بین برود جبران آن غیرممکن است.

وی افزود: از اینکه مردم اروپا و آمریکا در فشارند خوشحال نیستیم اما از به پایان رسیدن اندیشه غلط ضد بشری خوشحالیم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بحران اقتصادی آمریکا رفع شدنی است یا نه گفت: به اعتقاد همه اندیشمندان این بحران پایان راه است و اگر قرار بود شدت آن کم شود با تزریق 2500 میلیارد دلار برطرف می‌شد.

وی افزود: در شرایطی که قدرت های دیگری شکل گرفته اند بحران اقتصادی آمریکا مهار نخواهد شد اگرچه آنها سعی می‌کنند این بحران را به دیگر کشورها منتقل کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیش از جنگ آمریکا با عراق، اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی بود گفت: آنها با حمله به عراق در پی فعال کردن اقتصادشان بودند اما نه تنها مشکلاتشان برطرف نشد بلکه روند بی اعتمادی درباره آنها افزایش یافت.

تکیه بر استعدادهای داخلی نقطه قوت اقتصاد ایران

رئیس جمهوری در ادامه گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما درون زاست، با دور اندیشی مدیران کشور در اقتصاد جهانی هضم نشدیم.

احمدی نژاد با اشاره به بحران اقتصادی در جهان و تاثیر پذیری کشور از این بحران افزود: حجم مبادلات ما با اقتصاد جهانی زیاد نیست به همین دلیل آسیب پذیری ایران از این بحران تقریباً صفر است.

رئیس جمهور به برخی فرصت هایی که این بحران در اختیار ایران قرار داده است اشاره و اضافه کرد: کاهش قیمت مواد واسطه برای تولید، برای کشوری مثل ما که در حال سرمایه گذاری هستیم فرصت مغتنمی است.

احمدی نژاد گفت: از ناحیه قیمت نفت ممکن است تا حدی به کشور فشار بیاید اما توانایی مدیریت آن را داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: برخی کشورهای به ظاهر قوی در اقتصاد جهانی بدهی شان تا دو برابر تولید ناخالص ملی کشورشان رسیده است و از این بحران آسیب های زیادی دیده اند.

احمدی نژاد به علت های آسیب ندیدن ایران از این بحران اشاره کرد و گفت: یکی از این علت ها این بود که کشور ما در تحریم است اما علت اصلی سیاست های خوبی بود که در کشور پیش گرفته شد که شاید این سیاست ها نیز متاثر از تحریم بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: نوع نگاه انقلاب اسلامی به خودکفایی کشور و تکیه بر استعدادهای داخلی از دیگر نقاط قوت اقتصاد ماست.

احمدی نژاد تصریح کرد: حتی قبل از اینکه نشانه‌های این بحران بروز کند پیش بینی همکاران این بود که اوضاع اقتصاد جهانی روبه بحران است بنابراین در بخش های مختلف برنامه ریزی شد.

رئیس جمهور صیانت از منابع داخلی و منابع ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین شناخت آسیب ها و جلوگیری از ورود این آسیب‌ها به کشور را از جمله اقدامات دولت برای مقابله با این بحران خواند.

احمدی نژاد با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه‌ای در دولت برای بررسی تاثیرات بحران اقتصادی در جهان بر اقتصاد ایران گفت: وقتی نشانه‌های این بحران آشکار شد، در فراخوانی از همه صاحب نظران اقتصادی خواستیم به پرسش‌های مختلفی که در این زمینه مطرح است پاسخ دهند.

رئیس جمهور افزود: سوال های مشخصی مطرح شده و مشارکت نخبگان اقتصادی در این کارگروه بسیار خوب است.

وضع ارزی کشور بسیار مطلوب است

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه وضع ارزی کشور بسیار مطلوب است و از این لحاظ حتی برای سه سال آینده اگر قیمت نفت به نزدیک صفر هم برسد نگرانی نداریم.

احمدی نژاد افزود: در مسائل پولی اگر ارتباطات ما با دلار بود همه دلارها باید از بانک مرکزی آمریکا دور بزند که این به ضرر ماست و حتی در نگاهی کلان موجب تقویت دشمن اصلی  می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در قطع ارتباط با دلار سود سیاسی و اقتصادی داشتیم زیرا دیگران نیز در پی ما ارتباطشان را با دلار قطع کردند و به تدریج به دلار ضربه وارد شد.

احمدی نژاد گفت: در چنین وضعی عرضه دلار در بازار افزایش یافت و چون تقاضا نبود اوضاع کنونی (بحران اقتصادی در جهان) به وجود آمد.

رئیس جمهور افزود: در تبدیل به ارزهای دیگر نیز ما سود زیادی کردیم و تصمیم ما در این باره درست بود؛ زیرا حجم ذخایر ارزی ما افزایش یافت و اکنون هم سبد ارزی داریم و اتکای کشور فقط به یک ارز نیست و این حاکی از تصمیمی عالمانه در این باره است.

احمدی نژاد درباره اجلاس اخیر در قطر که با هدف تامین منابع مالی برای توسعه برگزار شد گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی پس از واقعه 11 سپتامبر آغاز شد زیرا بر اساس تحلیل ما این موضوع با بحران اقتصادی آمریکا بی ارتباط نیست.

وی ماجرای 11 سپتامبر را مشکوک دانست و اضافه کرد: این ماجرا بهانه حمله به عراق و حمله به آن کشور نیز معالجه و مسکنی برای اقتصاد بیمار آمریکاست.

رئیس جمهور ظاهر برگزاری چنین نشست‌هایی را یافتن راهکارهایی برای توسعه کشورهای صنعتی دانست و اضافه کرد: اما در نشست قطر10 تا 12 سخنران بر این نکته تاکید       می‌کردند که اجرای توصیه کارشناسان بین‌المللی وضع اقتصادی آنها را بدتر کرده است.

احمدی نژاد گفت: همچنین آنان با ابراز ناامیدی از آینده به وضع کنونی اعتراض می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: حرف ما نیز همین است که شما اگر دچار مشکل اقتصادی هستید نباید آن را به دیگران منتقل کنید و با دروغگویی و ایجاد جنگ مشکلات خود را بپوشانید.

وی اضافه کرد: البته اعتقاد ما این است که نظام اقتصادی آنان ربوی و دچار رشد کاذب است یعنی همان که از آن با عنوان حباب نام می‌برند اما حباب بخشی از آن است و رشدهای کاذبی که خلق پول می‌کند بادکنکی است.

احمدی نژاد افزود: در چنین شرایطی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فشار       می‌آورند تا 300 میلیارد دلار از آنان بگیرند در حالیکه اقتصاد این کشورها در حال نابودی هستند.

رئیس جمهور افزود: بورس برخی از این کشورها تا 80 درصد سقوط کرده و در بخش مسکن 80 درصد کاهش یافته است و این یعنی متلاشی شدن و در چنین شرایطی بانکها نیز نابود می شوند.

وی اضافه کرد: علت این امر آن است که بانک‌ها 60 تا 70 درصد وام داده اند و دریافت کنندگان تسهیلات آن را بازپرداخت نمی‌کنند.

رئیس جمهور گفت: وقتی بانک‌ها دچار رکود شوند بنیه اقتصادی نیز به تبع آن متوقف       می‌شود اما در چنین شرایطی با پررویی و فشار می‌خواهند از آنان پول بگیرند.

احمدی نژاد گفت: این نشست‌ها با هدف تنظیم زیرساخت‌های رفت و برگشت دو طرفه است تا کشورها را به خود بدوزند و منابعشان را بگیرند.

طرح تحول اقتصادی لایحه ای پخته است

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه های مختلف در زمینه طرح تحول اقتصادی گفت: دولت در قبال قوانین، هم موظف است و هم مختار.

احمدی نژاد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را طرحی بزرگ و نیازمند عزم ملی دانست و افزود: در این خصوص با دوستانمان در مجلس شورای اسلامی بحث کردیم و قرار شد این طرح در مجلس نیز مطرح شود که ما نیز پذیرفتیم لایحه بدهیم .

وی اضافه کرد: در بخش‌هایی از جمله نظام توزیع، مالیات، گمرک و بانک‌ها و مسائلی که نیاز به لایحه نداشت بررسی را آغاز کرده ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به برخی اظهار نظرها از جمله برگزاری همه پرسی درباره طرح تحول اقتصادی گفت: البته افراد در اظهار نظر آزادند ولی ما در شهریور اعلام کردیم که در این زمینه به مجلس لایحه ارائه می‌کنیم.

وی طرح تحول اقتصادی را کاری بزرگ در متن تصمیم گیران، کارشناسان و مردم خواند و افزود: برای بررسی این طرح صدها جلسه کارشناسی برگزار و از صاحبنظران به صورت دعوت یا مکاتبه نظرخواهی شده است.

احمدی نژاد گفت: دو هدف را دنبال می کردیم اول اینکه بتوانیم این طرح را به سرعت و با دقت بررسی کنیم و دیگر اینکه تبعات منفی آن را به صفر نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد: دوستان ما در مجلس نیز برای بررسی این طرح جلسات متعددی چه در کارگروه ویژه و چه با دیگر نمایندگان برگزار کردند و ما هم موضوع را تقریبا با همه نمایندگان مطرح کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: این طرح را با گروه های مختلف از جمله صنعتگران، تاجران، صادرکنندگان، روستاییان، علما، جوانان و انجمن‌های کشاورزی مطرح کرده‌ایم.

احمدی نژاد گفت: پس از این بررسی‌ها طرح تحول اقتصادی به صورت لایحه ای پخته درآمده است تا پس از تصویب در مجلس کار سنجیده و سنگینی در کشور انجام شود.

رئیس جمهور رابطه دولت با مجلس را بسیار صمیمی و مستمر خواند و ابراز امیدواری کرد با همکاری نمایندگان مجلس چنانچه نقصی در این طرح وجود داشته باشد برطرف تا هر چه زودتر برای اجرا آماده شود.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا کاهش ارزش بورس تهران متاثر از کاهش بورس های جهانی است گفت: بورس ما ارتباطی به بورس‌های جهان ندارد بلکه کاهش در بورس ما مربوط به کاهش قیمت هاست‌.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موفق ترین بورس دنیا بورس ما معرفی شد افزود: بورس ما تقلبی نیست که سقوط کند و نوسانات داخل آن تنها متأثر از قیمت هاست.

بستر خوبی برای اجرای طرح تحول فراهم است.

رئیس جمهور گفت: پیچیدگی و بزرگی طرح هدفمند کردن یارانه ها سبب شد به رغم تاکید برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، دولت‌ها ترجیح دهند به آن نزدیک نشوند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت نهم برای تامین منافع ملی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده است افزود: طرح هدفمند کردن یارانه ها طرح بزرگی است که همه آحاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین اجرای آن نیازمند برنامه ریزی دقیق و ایجاد آمادگی در ساختارهای اجرایی است‌.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای هدفمند کردن یارانه‌ها دو سال و نیم تلاش صورت گرفته است تا نتایج آن به طور دقیق استخراج شود و در این باره اسناد پشتیبان آن مستند و مستدل است.

وی تصریح کرد: تقریبا همه کارشناسان و صاحبنظران ضرورت هدفمند کردن یارانه‌ها را پذیرفته اند.

احمدی نژاد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را با اصلاح و تغییر قیمت همراه دانست و افزود: اجرای این طرح نیازمند ایجاد بسترهای اقتصادی، اجتماعی و اجرایی است.

وی تصریح کرد: دولت بستر اجرای این طرح را فراهم کرده است و از نظر ایجاد بستر اجتماعی هم باید گفت 65 میلیون نفر با لبیک به فراخوان دولت و نام نویسی، آن را پذیرفته‌اند.

رئیس جمهور زمان حاضر را که قیمت‌های جهانی در قوس نزولی قرار دارند بهترین زمان برای اجرای این طرح دانست.

وی افزود: در سی سال گذشته قوس نزولی قیمت‌ها را شاهد نبوده و در پنجاه سال اخیر غیر از مقطع انقلاب، این گونه کاهش قیمت مسکن را تجربه نکرده ایم.

احمدی نژاد سهم بالای مصرف نفت در بودجه کل کشور را یکی از معضلات و ریشه مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: دولت نهم در این باره تلاش هایی انجام داده و در سه سال اخیر سهم درآمدهای نفتی در بودجه را از شصت و دو و هفت دهم درصد به پنجاه و دو درصد کاهش داده است.

وی کاهش درآمدهای نفتی را در هزینه های جاری کشور، یکی از آرزوهای مسئولان دانست و افزود: باید تلاش کنیم درآمدهای نفتی برای تقویت پایه های اقتصاد کشور به مصرف برسد و حتی در بخش عمرانی هم کمتر به درآمدهای نفتی متکی باشیم.

رئیس جمهور یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها را کاهش سهم ارز نفتی در بودجه کل کشور دانست و گفت: اگر با قیمت هر بشکه نفت 30 دلار بودجه سال آینده بسته شود باید بسیاری از فعالیت ها را مختل کنیم.

وی افزود: با توجه به ادامه یافتن روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی، ضروری است اتکای خود را به درآمدهای نفتی در بودجه کل کشور کاهش دهیم.

وابستگی بودجه به نفت باید به صفر برسد

رئیس جمهور درباره ارتباط بحران مالی جهانی و درآمد ارزی کشور گفت: با بحران مالی غرب وابستگی ما به درآمد نفت کم و درآمدهای ارزی ذخیره شده است.

احمدی نژاد افزود: 25 تا 30 سال گذشته وابستگی ما به درآمد نفتی بیش از 85 درصد بود که اکنون به 52 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که حجم و ماموریت‌های دولت افزایش یافته است اما سهم نفت در درآمد دولت باید به صفر برسد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه نفت سرمایه ملی است و نباید جزو هزینه های دولت باشد گفت: حد وسط این است که نفت را در امور عمرانی و زیربنایی مانند توسعه حمل و نقل سرمایه گذاری کنیم و از ارز نفتی برای امور اجرایی استفاده نکنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت در حال حاضر سهم نفت در بودجه جاری را ده درصد کاهش داده است.

احمدی نژاد مالیات را منبع خوبی برای جایگزینی درآمد نفتی در کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون هشتاد درصد مالیات را هفتاد درصد مردم می‌دهند که این نسبت در طرح تحول اقتصادی اصلاح خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیشترین اصلاحات در دریافت مالیات در بخش انرژی خواهد بود گفت: هم اکنون مصرف انرژی در کشور بالا و به میزان کشورهایی با جمعیت چند برابر ایران است.

وی افزود: اینکه قیمت انرژی در کشور پایین است و یارانه ارزی عادلانه توزیع نمی‌شود نیاز به بازنگری دارد.

احمدی نژاد گفت: ایجاد منابع جدید برای هزینه‌های دولت و کاهش وابستگی به نفت و ایجاد عدالت در جامعه از اهداف طرح تحول اقتصادیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه منابعی که از مالیات دریافت می‌شود به روش‌های مختلف در جامعه بازتولید خواهد شد گفت: بخشی از این درآمدهای مالیاتی دولت به رسیدگی به امور مردم اختصاص دارد تا آسیب احتمالی بخشی از مردم جبران شود و قدرت خرید افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: این مرحله نخست برای هفت دهک جامعه و سپس برای همه اجرا   می‌شود.

احمدی نژاد افزود: بخش دیگری از درآمدهای حاصل از مالیات ویژه حمایت از تولید و صادرات است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تولید کشور وابستگی دیرینه به انرژی با قیمت حدود صفر دارد گفت: نمی توان یارانه انرژی این بخش را به سرعت حذف کرد.

احمدی نژاد افزود: تولید و صادرات باید در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در این طرح حمایت شود.

وی افزود: بخش دیگری از این درآمدها نیز در اختیار دولت برای جبران افزایش هزینه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: بخشی نیز برای کاهش مصرف ارز نفتی در بودجه و بخشی نیز برای افزایش سرعت فعالیت های عمرانی در نظر گرفته شده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: نظام تامین اجتماعی و پرداخت نقدی یارانه در طرح تحول اقتصادی پیش بینی شده است.

وی گفت: دولت کاملاً آماده اجرای طرح تحول اقتصادی است و امیدواریم مجلس نیز به سرعت این طرح را بررسی کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه و آشنایی خوبی با این طرح دارند و اصل قضیه برای آنان جدید نیست.

رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط استثنایی کشور دولت مصمم است این طرح را اجرا کند.

استقبال مردم از طرح تحول اقتصادی

رئیس جمهور با اشاره به مشارکت 65 میلیون نفر از مردم در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها گفت: اگر بر این طرح تاکید بیشتری می‌کردیم پنج میلیون نفر باقیمانده نیز در این طرح شرکت می‌کردند.

احمدی نژاد به استقبال مردم از طرح سهمیه بندی بنزین با وجود برخی فشارها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این طرح اجرا نمی شد می بایست امسال بین 9 تا 12 میلیارد دلار بنزین وارد می کردیم اما در هفت ماهه امسال فقط دو میلیارد و 400 میلیون دلار بنزین وارد کردیم.

وی با اشاره به اینکه سطح مصرف بنزین در پارسال و امسال تقریبا ثابت مانده است افزود: در حال حاضر مصرف روزانه کشور حدود 65 میلیون لیتر است اما اگر این طرح اجرا نمی‌شد میزان مصرف به 90 میلیون لیتر می‌رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان از منابع کشور هدر می‌رود افزود: امروز بهترین فرصت برای اجرای این طرح است.

وی گفت: 24 هزار نفر روز بر روی یک بخش از طرح تحول اقتصادی کار کرده اند و بیش از 40 هزار نفر روز در این طرح کار شده است که از نظر اقتصادی کار بی سابقه‌ای است.

احمدی نژاد افزود: در ابتدا برخی از همکاران ما در دولت به شدت با این طرح مخالف بودند اما پس از کار سنگین کارشناسی بر روی طرح، اجماعی در دولت برای اجرای این طرح ایجاد و این طرح عمومی شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چهل و هشتمین سفر استانی دولت فردا آغاز می‌شود، گفت: امروز دولت حضور عینی در مسائل کشور دارد به همین دلیل قادر است تصمیمات بزرگ بگیرد.

وی با بیان اینکه همه کارشناسان هفت طرح عظیم اقتصادی دولت را تایید می‌کنند خاطرنشان کرد: بقیه نظرها سیاسی است زیرا برخی در دو سال اول کار ایراد می‌گرفتند که شما باید اینها را اجرا کنید اما حالا که می‌خواهیم اجرا کنیم می‌گویند چرا الان.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات برای ما مهم نیست افزود: این کار امروز لازم است و اگر تبلیغاتی بود برای دور اول انتخابات این کار را می‌کردیم همانطور که برخی این کار را کردند.

هدفمند کردن یارانه ها به معنای حذف آن نیست

رئیس جمهور گفت: دولت نهم آمادگی فدا شدن برای اجرای طرح تحول اقتصادی را دارد.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: در هر شرایطی که بخواهیم یارانه ها را هدفمند کنیم و آن را به سمت عدالت سوق دهیم جهش قیمت خواهیم داشت .

رئیس جمهور تصریح کرد: برای اصلاح پایه های اقتصادی کشور نیازمند جهشی هستیم که این جهش به شرایط اقتصادی و آمادگی و اشراف مدیریت بستگی دارد.

آقای احمدی نژاد گفت: کشور در بهترین شرایط اقتصادی و دولت در بالاترین سطح اشراف مدیریت طرح ها قرار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایرادها و سوالاتی که برخی در خصوص طرح تحول اقتصادی مطرح می کنند مبهم است افزود: دولت ادعا نمی کند که دیدگاه هایش صددرصد درست است اما تاکنون پاسخ های ما در قبال مسائل مطرح شده قانع کننده بوده است .

آقای احمدی نژاد با اشاره به طرح پرسش های بسیار عجیب و غریبی از دولت درباره

این طرح و ارائه پاسخ به آنها گفت: دولت از نظر عملی و نظری فراتر از این طرح آماده است.

وی درباره مشارکت دستگاه های مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن این طرح گفت: با توجه به اینکه دیدگاههای گوناگونی در این زمینه مطرح است اما مجلس همیاری خیلی خوبی با دولت دارد .

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه برخی پیشنهاد برگزاری رفراندوم را برای اجرای این طرح مطرح می کنند افزود: با حضور 65 میلیون نفری مردم در طرح تکمیل فرم اقتصادی خانوار رفراندوم برگزار شده است و اگر دولت مجدد اعلام کند بقیه افرادی که فرم پر نکرده اند نیز مراجعه خواهند کرد .

رئیس جمهور گفت: برخی می گویند دولت باید به جای طرح تحول اقتصادی اصل 44 قانون اساسی را اجرا کند.

وی افزود: اگر بخواهیم این اصل را اجرایی کنیم باید طرح تحول اقتصادی در دستور کار قرار گیرد زیرا با اجرای این طرح گرایش به سرمایه گذاری های کلان افزایش می یابد.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه ها به معنای حذف آن نیست .

رئیس جمهور افزود: مالیات، یارانه و مجوزها ابزار کار مدیریت اقتصاد و ممکن است میزان و موضع آنها تغییر یابد اما حذف آنها امکان پذیر نیست.

آقای احمدی نژاد ارتباط میان طرح تحول اقتصادی و سند چشم انداز را در یک جهت دانست وگفت: برای اصلاح لایحه بودجه نیز این طرح باید اجرایی شود .

وی افزود: ساختار بودجه سال آینده نیز با توجه به طرح تحول اقتصادی اصلاح شده است.

رئیس جمهور تحقق سند چشم انداز را در گرو اجرای طرح تحول اقتصادی دانست و تصریح کرد: برنامه های توسعه، سیاست های اصل 44 و طرح تحول اقتصادی در جاده ای اجرا می شوند که ما را به سند چشم انداز 20 ساله نظام می رساند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به این که برخی به مفاهیم این مسائل اِشراف ندارند گفت: اگر آنان به ماهیت و مفاهیم این مسائل توجه کنند در می یابند که برنامه های توسعه، سیاست های اصل 44 و طرح تحول اقتصادی در یک راستاست.

عاملان حادثه اخیر هند بیرون از منطقه‌اند

رئیس جمهور گفت: در حوادث اخیر هند، دست هایی خارج از منطقه حضور دارد.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما افزود: هدف اصلی استکبار از فشار بر افغانستان و پاکستان، چین و هند است.

وی گفت: حضور امریکا در افغانستان جز هزینه کردن سودی ندارد چرا که این کشور اقتصاد فعال و منابع قابل توجهی ندارد.

رئیس جمهور افزود: آنها از افغانستان به عنوان پایگاهی برای دست اندازی به هند استفاده می کنند و به نظر می آید که برای چین هم مشکل ایجاد کنند.

وی وقایع اخیر بمبئی را اقدامی تروریستی و وحشیانه خواند و گفت: مهم ترین انگیزه عاملان این اقدام که از بیرون منطقه هستند افزایش حساسیت ها میان پاکستان و هند است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه بحران اقتصادی کنونی امریکا به بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد افزود: اینکه برخی آمار بیکاری را در کشور ما بیش از امریکا اعلام می کنند باید بدانند که مفهوم بیکاری در کشور ما متفاوت است.

وی اضافه کرد: در ایران، پدر خانواده فرزندان خود را به هر نحوی که باشد اداره می کند اما بیکاری در امریکا اگر سه ماه طول بکشد معنایش کشیده شدن به کف خیابان هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: این بحران اجتماعی سپس به بحران سیاسی تبدیل خواهد شد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که تاثیر این بحران ها بر ایران چیست گفت: ایران جزیره ای باثبات است و آرامش را به دنیا منتقل می کند.

رئیس جمهور افزود: با این حال مسئولیت های ما روز به روز سنگین تر می شود و اکنون زمان حضور ملت ایران است که نگاه و مبانی فکری خود را به دنیا معرفی و در جهت صلح و حل ریشه ای مشکلات تلاش کند.

موجودی حساب ذخیره ارزی در بالاترین حد

رئیس جمهور گفت: هم اکنون موجودی حساب ذخیره ارزی به بالاترین حد خود رسیده است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره میزان دقیق اندوخته حساب ذخیره ارزی افزود: حساب ذخیره ارزی با ذخایر ارزی تفاوت دارد.

وی اعلام دقیق این میزان را محرمانه دانست و گفت: اندوخته ذخایر ارزی مطمئنا بالای 23 میلیارد دلار است اما حساب ذخیره ارزی فعال و در حال کارکرد است.

احمدی نژاد افزود: البته بانک مرکزی تعهداتی دارد که در حال مدیریت است و از این بابت هیچ نگرانی نداریم.

وی اضافه کرد: از نظر ما این ارزها باید در سرمایه گذاری صرف شود و بهترین راه آن اجرای طرح تحول اقتصادی است چرا که با پایین آمدن قیمت نفت درآمدهای ارزی ما کاهش خواهد یافت.

رئیس جمهور در پایان برای ملت ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه دلسوزانی که به فکر تعالی کشور هستند آرزوی موفقیت کرد.

کد خبر 69935

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز